افتتاح فاز اول کارخانه نوآوری گیلان تا ۲ ماه آینده؛

تحقق اقتصاد مقاومتی از طریق حمایت از پارک‌های علم و فناوری/ مسیر کاهش وابستگی به خارج از کجا می‌گذرد؟

 با توجه به آنکه طبق اسناد بالادستی، فعالیت پارک‌های علم و فناوری بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی است و طبق تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت جوانان به عنوان نیروی محرکه کشور و ضرورت کاهش وابستگی به خارج جهت خنثی سازی تحریم‌ها، توسعه و حمایت بیشتر از این مجموعه‌ یک ضرورت انکارناپذیر است که توجه به آن دستاوردهای عظیمی در حوزه های علمی و فناوری رقم می زند.

تحقق اقتصاد مقاومتی از طریق حمایت از پارک‌های علم و فناوری/ مسیر کاهش وابستگی به خارج از کجا می‌گذرد؟

به گزارش هشت دی، پارک‌های علم و فناوری از همان ابتدا با هدف پیوند صنعت و دانشگاه تاسیس شدند و هدف اصلی آنها افزایش ثروت جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در میان شرکت‌ها و مؤسساتی است که متکی بر علم و دانش در محیط پارک فعالیت می‌کنند و به جهت ماهیت و نوع فعالیت خود نقش بسیار عمده‌ای در پیشبرد اقتصاد کشورها دارند.

پارک علم و فناوری گیلان از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون با ارائه تسهیلات زیربنایی، مالی و اعتباری، خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، مشاوره مدیریتی و مهندسی و ایجاد شبکه حمایتی از فناوری و نوآوری به جوانان خلاق استان به انجام رسالت خود می‌پردازد.

با توجه به آنکه طبق اسناد بالادستی، فعالیت پارک‌های علم و فناوری بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی است و طبق تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت جوانان به عنوان نیروی محرکه کشور، بهره‌گیری و توسعه و حمایت بیشتر از این مجموعه‌ علمی یک ضرورت انکارناپذیر است که بایستی مورد توجه بیشتر مسئولان امر قرار گیرد.

برای اطلاع یافتن از آخرین اقدامات و برنامه‌های پارک علم و فناوری گیلان، مصاحبه‌ای با علی باستی، رئیس این پارک انجام دادیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

راه اندازی فاز اول شهرک علم و فناوری گیلان

علی باستی در گفتگو با خبرنگار هشت دی، با بیان اینکه بخش عمده‌ای از پروژه‌های پارک علم و فناوری مربوط به اقتصاد مقاومتی که بیشتر آن اقتصاد دانش بنیان است می‌شود گفت: راه اندازی فاز اول شهرک علم و فناوری گیلان جهت استقرار شرکت‌های دانش بنیان که مساحتی بالغ بر ۳۰ هکتار دارد بزرگترین پروژه پارک علم و فناوری گیلان محسوب می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به دیگر پروژه‌های در حال اجرا بیان داشت: توسعه فضای فیزیکی مرکز شرکت‌های فریلنس و دورکار و گشترش فضای کار اشتراکی تا چند ماه آینده که سال گذشته افتتاح و بازخورد خوبی داشت را در دستور کار داریم.

وی افزود: راه اندازی بنیاد حمایت از علم و فناوری استان گیلان که در آن از ظرفیت خیران استفاده می‌شود و در نوع خود تجربه بی نظیری‌ست و حمایت از شرکت‌های فناور در سال جدید و تسهیل حضور آنها در بازار کسب و کار را دنبال می‌کنیم.

هدف پارک علم و فناوری تجاری سازی ایده‌ها با کمترین میزان شکست است

باستی هدف پارک علم و فناوری را تبدیل ایده به کسب و کار عنوان کرد و بیان داشت: پارک علم و فناوری فضایی فراهم می‌کند که طی آن جوانان خلاق و نوآور بتوانند با کمترین میزان شکست، ایده‌های خود را عملی کنند و وارد بازار کسب و کار شوند.

وی با اشاره به دیگر حمایت‌ها و تسهیلاتی که پارک و علم و فناوری در اختیار افراد نوآور قرار می‌دهد گفت: ارائه تسهیلات ارزان قیمت در اختیار شرکت‌های فناور، حضور در نمایشگاه‌های مختلف و در اختیار قرار دادن مربی و مشاور در حوزه‌های مختلف جهت راهنمایی برای حضور در بازار از دیگر خدمات پارک علم و فناوری گیلان است.

اقتصاد دانش بنیان پایه اقتصاد مقاومتی است

باستی اقتصاد دانش بنیان را پایه اقتصاد مقاومتی دانست و اضافه کرد: طبق اسناد بالادستی باید از ظرفیت بخش خصوصی و زیست بوم فناوری و نوآوری استان جهت ارتقای شرکت‌های فناور بهره گیریم.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با بیان اینکه خانه استارتاپ از محصولات این پارک است که مراحل رشد را طی کرده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر این مجموعه به عنوان بخش خصوصی روی استارتاپ ها و ایده ها سرمایه گذاری می‌کند و از شرکت‌های دانش بنیان جهت ورود به عرصه تجاری سازی محصولات حمایت می‌کند.

افتتاح فاز اول کارخانه نوآوری گیلان تا ۲ ماه آینده

وی با اشاره به اینکه کارخانه نوآوری مبحث جدیدی در دنیا است و گیلان جزء ۶ استانی است که با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی این کار را آغاز کرده است تصریح کرد: طی بازدید چند هفته گذشته از این کارخانه مشاهده کردیم که فضای بهسازی مجموعه در حال انجام است و تا دو ماه آینده فاز اول کارخانه نوآوری گیلان افتتاح می‌شود.

باستی با ارائه توضیحاتی درباره کارخانه نوآوری گفت: کارخانه‌هایی که به مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی کارکرد خود را از دست می‌دهد و یا به سبب فعالیت خود در فضای شهری ایجاد آلودگی می‌کند با حمایت دولت و بخش خصوصی تجهیز شده و در اختیار نوآوران و فناوران قرار می‌گیرد.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان حیطه فعالیت کارخانه نوآوری را در حوزه صنایع خلاق، تولید اپلیکیشن، گیم، نرم افزار، صنایع گیاهان دارویی و غیره عنوان کرد.

درآمد ارزی شرکت‌های فناور گیلانی

وی با اشاره به اینکه برخی شرکت‌های فناور محصولات خود را صادر می‌کنند و درآمد ارزی دارند عنوان داشت: تولید کنتورهای صنعتی، تولید پهباد برای سم پاشی، تولید کود الی بر مبنای فضولات طیور، و تولید سمی مخصوص حاصل از ترکیب عصاره چند گیاه جهت مبارزه با سوسک و آفات که برای انسان مضر نیست از جمله خدمات شرکت‌های فناور است.

وی از سازمان‌ها و ادارات مختلف خواست که برای رفع نیازهای فناورانه خود به پارک و علم و فناوری گیلان مراجعه کرده و از ظرفیت و توانمندی‌های جوانان استان استفاده کنند و افزود: فعالیت پارک علم و فناوری به گونه‌ای است که در صورت حمایت بیشتر کشور را از وابستگی به سایر کشورها بی نیاز می‌کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه