امام جمعه ماسال در گفتگو با ۸دی مطرح کرد

ویژگی های ماهی که بهار دل ها است/ بهترین دعا در ماه مبارک رمضان چیست؟

امام‌جمعه ماسال، گفت: از خداوند خواستار “قلب سلیم” باشیم زیرا روزی می‌آید که چیزی غیر از “قلب سلیم” به فریادمان نمی‌رسد، بنابراین انسان باید در ماه مبارک رمضان نسبت به گناه و معصیت مراقبت کند و فرصت خودسازی و کسب تقوا را از دست ندهد.

ویژگی های ماهی که بهار دل ها است/ بهترین دعا در ماه مبارک رمضان چیست؟

حجت الاسلام سید هادی موسوی امام‌جمعه ماسال در گفتگو با خبرنگار هشت دی، در رابطه با ویژگی های مهم ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) در خطبه شعبانیه ویژگی‌های منحصر به فرد این ماه را، برکت، رحمت و مغفرت برشمردند.

وی افزود: از امتیازات ویژه این ماه نسبت به ماه‌های دیگر این است که خداوند متعال از اولین شب ماه رمضان درهای بهشت را به روی مؤمنین و متدینین خود باز نموده و درهای جهنم را می‌بندد؛ نفسی که فرو می‌رود ممد حیات و چون برمی‌آید مفرح ذات است، در ماه مبارک رمضان تسبیح، خواب انسان عبادت و اعمال نیک و کمک مؤمنانه وی مقبول محسوب می‌شود.

امام جمعه ماسال ادامه داد: اگر بخواهیم متوجه اهمیت این ماه رمضان که ماه مهمانی خداوند است شویم یک مثال میزنم بلاتشبیه فرض کنید که از سوی “مقام معظم رهبری” هر کدام از ما را شخصا به ضیافتی دعوت کنند، از این دعوت آنقدری خوشحال می‌شویم و برایمان به حدی قابل ارزش است که حتی بابت آن فخر هم می‌فروشیم این در حالی است که حد ضیافت در ماه مبارک رمضان از این بالاتر است زیرا خالق همه انسان‌ها ما را شخصا به مهمانی خود دعوت کرده و همه ما در این ماه مورد لطف و بخشش خداوند هستیم و بدین جهت برکت، نعمت و عنایت‌حق در این ماه مضاعف‌تر می‌باشد.

“حجت الاسلام  سید هادی موسوی” خاطرنشان کرد: مهمان باید تلاش کند تا حرمت صاحب‌خانه را حفظ کند و با عمل خود کاری که خلاف آداب مهمانی باشد را انجام ندهد.

بهترین دعا در ماه مبارک رمضان چیست؟

وی خاطرنشان کرد: همانطور که پیامبر اکرم(ص) در خطبه ای که در روزهای آخر ماه شعبان بیان کردند؛ دعاهای انسان حتما در  ماه مبارک رمضان مستجاب می‌شود پس نیّات و قلب خود را صادق کنید و از خداوند متعال بخواهید که توفیق تلاوت قرآن (تدبر در فهم آیات و شأن نزول آیات) و روزه داری که مورد قبولش واقع شود را به ما دهد و خواستار قلب سلیم (قلب طاهر، صادق، به دور از کینه، حرص، حسد، دروغ و مکر) باشیم لذا روزی می‌آید که چیزی غیر از قلب سلیم به فریادمان نمی‌رسد.

چند نوع روزه داریم؟

امام‌جمعه ماسال با بیان اینکه علما روزه را بر سه قسم می‌دانند، گفت: «روزه عام» همان روزه‌ای است که مردم فقط از مفطرات روزه(چیزهایی که روزه را باطل می‌کند) خویشتنداری می‌کنند اما «روزه خاص» یک مرتبه بالاتر از روزه عام است یعنی روزه‌دار علاوه بر اینکه از مفطرات روزه اجتناب می‌کند اعضاء و جوارحش هم روزه می‌باشد و خداوند همچین روزه‌ای را از ما می‌خواهد. در «روزه خاص الخاص» که برای اولیاءالله است و در این روزه افزون بر رعایت روزه خاص، قلب فرد نیز روزه می‌باشد و غیر از خدا هیچ چیز دیگری در دل روزه‌دار نیست.

موسوی تصریح کرد: فلسفه وجودی روزه، خودسازی و کسب تقوای الهی است، یعنی انسان باید مراقبت کند تا اعمال گناه و معصیت در دلش فرو نرود و فرصت خودسازی و کسب تقوا را از دست ندهد. ان‌شاءالله خداوند توفیق دهد که از این ماه مبارک به نحو احسن استفاده کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه