پایین‌ترین رتبه گیلان از حیث تغییر کاربری اراضی در کمیسیون ماده یک

“فرهاد فتاحی”، سرپرست مدیریت امور اراضی استان گیلان گفت: ما در برخورد با تخلفات تغییر کاربری اراضی ذره‌ای کوتاه نمی‌آییم زیرا قانون برای تمام آحاد کشور از روستایی گرفته تا شهری یکسان است، تغییرکاربری‌هایی که اتفاق می‌افتد خارج از محدوده‌های قانونی است .

پایین‌ترین رتبه گیلان از حیث تغییر کاربری اراضی در کمیسیون ماده یک

به گزارش ۸دی، “فرهاد فتاحی”، سرپرست مدیریت امور اراضی استان گیلان با بیان اینکه  ویلاسازی‌هایی که بعضا در وسط اراضی کشاورزی گیلان اتفاق می‌افتد ناشی از روزنه‌ها و ضعف‌هایی است که در قانون وجود داشته و سودجویان هم از آن استفاده می‌کنند، گفت: حفاظت از اراضی کشاورزی بسیار بااهمیت است، این حفاظت را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد که شامل حفاظت از اراضی کشاورزی، حفظ یکپارچگی اراضی، استمرار تولید و بایر ماندن اراضی است که هر کدام از جمله وظایف مدیریت امور اراضی استان گیلان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه تغییر کاربری اراضی کشاورزی در قانون مطلقا ممنوع نیست، افزود: قانون حفظ کاربری در ماده یک و پنج آن اشاره شده که اراضی کشاورزی محدوده قانونی شهرها و محدوده روستاهای دارای طرح هادی از شمول حفظ کاربری مستثنی هستند ضمن اینکه یک اجازه برای تغییر کاربری در موارد ضروری هم داده شده است. ویلاسازی‌هایی که بعضا در وسط اراضی کشاورزی گیلان اتفاق می‌افتد ناشی از همان روزنه و ضعف‌های موجود در قانون است. دو امکان تغییر کاربری اراضی در کشور وجود دارد یکی در داخل طرح‌ها و محدوده قانونی شهرهاست و دیگری از طرف مجوز کمیسیون موسوم به تبصره یک ماده یک اتفاق می‌افتد.

سرپرست مدیریت امور اراضی استان گیلان بیان کرد: در دو دهه گذشته حتی یک مورد تغییر کاربری اراضی شالیزاری در خارج از محدوده قانونی شهر و خارج از محدوده قانونی طرح‌های هادی روستایی نداشتیم. تمام تغییر کاربری‌هایی که در گیلان اتفاق می‌افتد نشان می‌دهد قبلا کاربری اراضی مورد نظر تغییر کرده است.

وی با تاکید بر وظایفی که در بحث تغییر کاربری اراضی بر عهده سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان نهاده شده است، تصریح کرد: ما در برخورد با تخلفات ذره‌ای کوتاه نمی‌آییم زیرا قانون برای تمام آحاد کشور از روستایی گرفته تا شهری یکسان است. تغییرکاربری‌هایی که اتفاق می‌افتد خارج از محدوده‌های قانونی است، برخی سودجویان ممکن است در حیطه قانون به اراضی دست درازی کنند البته ما سامانه ۱۳۱ و گشت‌های حفاظتی را برای شناسایی همین موارد راه‌اندازی کرده‌ایم.

“فتاحی” از برخورد با ۹۰ مورد تغییر کاربری اراضی در سال گذشته توسط این نهاد اجرایی خبر داد و گفت: یک بخشی از این تغییر کاربری‌هایی که در گیلان شاهد آن هستیم به علت شرایط آب و هوایی و جاذبه‌هایی است که در استان وجود دارد و مورد طمع سودجویان قرار می‌گیرد. گیلان از حیث تغییر کاربری اراضی در کمیسیون ماده یک پایین‌ترین رتبه کشور را دارد. این به آن علت است که تغییر کاربری اراضی شالیزاری در وزارت جهاد کشاورزی مطلقا ممنوع بوده است از طرفی دیگر گیلان به نسبت استان همجوار خود در دو دهه قبل رتبه دوم تولید و مساحت اراضی شالیزاری را در کشور داشت. موارد اشاره شده بدین معنا نیست که گیلان از حیث تغییر کاربری اراضی بهترین شرایط را داشته است. بنده با قاطعیت اعلام می‌کنم اراضی خارج از محدوده طرح هادی روستا و محدوده قانونی شهرها بوده حفظ شده و تغییری در مساحت اراضی شالیزاری خارج از این دو محدوده ایجاد نشده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه