تولیدات کشاورزی گیلان به چای و برنج خلاصه نمی شود

گیلان؛ قطب تولید محصولات کشاورزی/ از تولید آلوئه ورا و صادرات کیوی تا فرآوری گیاهان دارویی + عکس

معمولاً کشاورزی گیلان را به نام برنج و چای می‌شناسند، اما گیلان در سال‌های اخیر به قطب تولید بسیاری از محصولات کشاورزی تبدیل‌شده که در ایجاد اشتغال پایدار بسیار مؤثر است این در حالی است که تنها راه حفظ طبیعت بکر و محیط زیست این منطقه، توسعه کشاورزی با روش‌های مدرن آبیاری است که در این راه تلاش‌های بی‌وقفه‌ای هم از مردم و هم از طرف مدیران استان صورت گرفته و امید است.

گیلان؛ قطب تولید محصولات کشاورزی/ از تولید آلوئه ورا و صادرات کیوی تا فرآوری گیاهان دارویی + عکس

به گزارش ۸دی، کشور ایران در موقعیت‌های منطقه‌ای قرار دارد، از شمال و از طریق روسیه با منطقه بزرگ اوراسیا، از غرب و توسط ترکیه با اروپا و از پاکستان به هند و شرق آسیا و از جنوب با کشورهای عربی همسایه است.

موقعیت بی‌نظیر جغرافیایی ایران مورد حسادت بسیاری از کشورها قرار دارد زیرا کمتر کشوری است که بین دو دریا بوده و جاده متصل‌کننده شرق و غرب جهان باشد.

یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی، تراوش روحیه کار و کارآفرینی و کمک به مردم برای احیای مشاغل درزمینه های مختلف است، کشاورزی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور است، آن‌هم زمانی که کشورهای همسایه تشنه محصولات ارگانیک و باکیفیت ایرانی هستند، کشاورزی امروز دنیا با توجه به صنعتی شدن و وجود محصولات تراریخته برای سودآوری و دوام بیشتر اکنون تشنه محصولات ارگانیک است، اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند کشاورزی یکی از پرسودترین مشاغل جهان در ۱۰ سال آینده باشد و ازاین‌رو کشور ایران می‌تواند جایگاهی خاص برای خود در این زمینه دست‌وپا کند.

یکی از استان‌های کشور که همیشه جایگاه ویژه در کشاورزی ایران داشته گیلان است، گیلان با داشتن آب‌وهوای خاص و باوجود بارندگی‌های زیاد یکی از بهترین مکان‌ها برای کشاورزی است.

شاید همه کشور گیلان را به نام دو محصول برنج و چای ایرانی بشناسند اما گیلان قطب تولید در بسیاری از محصولات کشور نیز بوده که در این گزارش به آن اشاره خواهد شد.

برنج

توسعه برنج‌کاری در گیلان بعد از انقلاب اسلامی مشهود است، با توسعه راه‌های روستایی و شهری و ارتباط بیشتر گیلان با مرکز کشور و کشورهای خارجی در بعد از انقلاب، توجه ویژه‌ای به برنج‌کاری در این استان شد.

برنج گیلان محصولی است که در سبد مصرفی هر خانواده ایرانی قرار داشته و تنها خطری که این محصول با آن مواجه است، گرانی قیمت آن در بازار است به‌گونه‌ای که این محصول نسبت به حداقل حقوق کارگران بسیار گران است و متأسفانه بسیاری از مردم حقوق‌بگیر از مصرف این نعمت محروم هستند.

به گفته مسئولان، ۴۰درصد برنج کشور در این استان برداشت می‌شود که این میزان بسیار غرورآمیز بوده و با توسعه کشاورزی مکانیزه این میزان می‌تواند بیشتر از قبل باشد.

توجه ویژه کشاورزی مکانیزه در چند سال اخیر باعث روی آوردن جوانان و تحصیل‌کردگان به کشاورزی شده و کار پرمشقت در شالیزارها را راحت‌تر کرده است، کسانی که در شالیزار فعالیت کرده‌اند می‌دانند که این کار چقدر سنگین بوده و به علت رطوبت فراوان چه آسیب‌هایی به مفاصل و پای انسان زده و سلامتی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

گیلان عزیز ما در رأس مکانیزاسیون کشت برنج در سال ۱۳۹۹ قرار گرفت و در سال زراعی گذشته نیز با کشت مکانیزه در ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری رتبه نخست کشور را کسب کرد.

به گفته مسئولان کشاورزی استان در سال زراعی آینده ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی به‌صورت مکانیزه کشت خواهند شد و در همین راستا ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان برای خرید ماشین نشاکار پرداخت‌شده است. مکانیزاسیون علاوه بر مزیت‌های فوق باعث شده نشاکاری به‌موقع انجام شود و ۲۰ کیلوگرم بذر در هر هکتار صرفه‌جویی شود.

عصر آینده متعلق به کشاورزی بوده و کشاورزی بدون مکانیزاسیون و آبیاری به روش جدید دیگر کارآیی نخواهد داشت، با توسعه آبیاری صنعتی و مکانیزاسیون شغل تمام جوانان گیلانی تأمین‌شده و اگر اقدامات مناسبی برای عرضه محصولات قرار بگیرد کشاورزی یکی از پول سازترین مشاغل کشور شناخته‌شده و گیلان نیز می‌تواند یکی از ثروتمندترین استان‌های ایران باشد.

لازم به ذکر است پول‌ساز شدن کشاورزی و شالیزاری تنها راهی است که می‌توان بدین‌وسیله طبیعت بکر این استان را حفظ و از ویلاسازی های غیرقانونی و قانونی جلوگیری کرد.

گیلان قطب تولید آلوئه ورا

یکی از محصولاتی که در ۱۵ سال اخیر تولید و مصرف آن زیاد شده است آلوئه ورا است، جالب است بدانید گیلان قطب تولید آلوئه ورا در کشور نیز بوده و طی سال جاری ۸۰۰تن آلوئه ورا در گیلان تولیدشده است که با توسعه این محصول پیش‌بینی می‌شود در پنج سال آینده به ۲۰هزار تن در یک سال برسیم.

توجه ویژه به فرآوری این محصول باعث توسعه کارخانه‌های فرآوری شده است تا بتوان این محصول را به‌صورت دم‌نوش و عرقیات استفاده کرد.

کارخانه فراوری گیاهان دارویی با ظرفیت تولید ۵۵۰۰ تن

در استان گیلان ۸کارخانه فراوری گیاهان دارویی و انواع دم‌نوش‌ها و عرقیات گیاهی با ظرفیت ۵۵۰۰ تن دارای پروانه بهره‌برداری در حال تولید است.

همچنین ۲۰ جواز تأسیس نیز با ظرفیت ۸۵۰۰ تن که تاکنون پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد داشته‌اند در طی دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند که امکان فراوری و تبدیل الوئه ورا را تا ۱۵۰۰۰ تن خواهند رساند.

آلوئه ورا در صنعت پزشکی و داروسازی و آرایشی نیز کاربرد ویژه‌ای دارد و می‌توان با این نگاه کارخانه‌هایی برای تولید این محصولات در گیلان احداث شود تا بعد از فرآوری به چرخه تولید سریع بیفتد.

قارچ؛ محصولی که به استان‌های هم‌جوار گیلان  ارسال می‌شود

یکی دیگر از محصولاتی که در گیلان تولید می‌شود قارچ است، به گفته مسئولان کشاورزی استان، از ابتدای امسال تاکنون ۴هزار و ۴۰۰تُن قارچ خوراکی در گیلان تولیدشده است. ارزش این محصول بالغ‌بر ۱۱۸میلیارد تومان است و توانسته بالغ‌بر ۵۰۰ کارآفرین را بر کشور افزوده کند.

کیوی؛ محصولی باکیفیت و پرفایده

یکی دیگر از محصولاتی که بعد از انقلاب اسلامی به کشت آن توجه شد، کیوی است. در غرب استان گیلان کشت کیوی در سال‌های اخیر به‌شدت افزایش‌یافته و بر اساس آمار باغداران گیلان برداشت مرکبات را از سطحی بالغ‌بر ۱۱ هزار ۱۶۳ هکتار از باغات این استان از اواخر آبان ماه آغاز کردند و برداشت این محصول در سال گذشته ۱۷۵ هزار تن است.

کیوی محصول صادراتی و استراتریک گیلان است. این محصول به کشورهای حوزه خلیج فارس، آذربایجان، روسیه، گرجستان، عراق و هند صادر میشود.

هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق بازگانی، کشاورزی و معادن گیلان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار هشت دی، با اشاره به افزایش صادرات کیوی نسبت به سال گذشته از استان گیلان به بازار روسیه اظهار کرد: کریسمس و ژانویه زمان مناسبی برای صادرات مرکبات بویژه کیوی از طریق مرز زمینی آستارا است و امسال بدلیل افزایش قیمت ها صادرکنندگان برای صادر کردن کیوی ترغیب شدند و به همین دلیل میزان صادرات کیوی افزایش پیدا کرده است.

پرتقال گیلانی

یکی دیگر از محصولات مرکبات گیلانی پرتقال است ۹۰درصد مرکبات گیلان پرتقال از ارقام محلی (بومی) خونی و تامسون حدود ۵درصد نارنگی و مابقی از سایر مرکبات ازجمله گریپ‌فروت، نارنج، لیمو، دارابی و بالنگ است.

استان گیلان رتبه پنجم تولید مرکبات کشور را داراست و بیشترین باغ‌های مرکبات گیلان در شهرستان‌های رودسر، املش و لنگرود قرار دارد که ۲۶هزار خانواده روستایی از این طریق امرارمعاش می‌کنند و سه واحد فرآوری مرکبات با ظرفیت ۲۰هزار تن در شهرستان رودسر فعال است.

گیلان؛ رتبه سوم تولید زیتون در کشور

گیلان رتبه سوم تولید زیتون در کشور را دارد و این محصول به کشورهای خارجی نیز صادر می‌شود، بر اساس آمار در سال جاری ۲۲هزار باغدار استان گیلان در حوزه زیتون توانستند ۱۸هزار و یک‌صد تن زیتون برداشت کنند.

زیتون توانسته به‌صورت مستقیم برای ۲۲هزار نفر باغدار ایجاد شغل کرده و بیش از  ۹هزار و ۱۵۰ هکتار از اراضی ۱۸ هزار و یک‌صد تن زیتون را در سال جاری برداشت کنند. در بحث تولید زیتون به فرآوری نیز توجه ویژه شده و ۱۰ کارخانه جدید در سال‌های اخیر برای فرآوری این محصول تأسیس‌شده است جالب است بدانید در صنعت بسته‌بندی نیز بیش از ۱۰۰کارگاه وجود دارد که محصولات فرآوری شده را بسته‌بندی می‌کنند.

گل‌گاوزبان

با توسعه علمی پزشکی سنتی و ترجیح بسیاری از افراد بر استفاده داروهای گیاهی این محصولات می‌تواند در آینده نیز بسیار پرتقاضاتر از امروز شود، یکی از جذاب‌ترین گیاهان دارویی گل‌گاوزبان است که می‌تواند به‌عنوان دم‌نوش نیز از آن استفاده کرد. گیلان رتبه اول تولید این محصول در کشور است سطح زیر کشت این محصول در استان  ۸۸۰ هکتار است.

به گفته مسئولان، پیش‌بینی می‌شود امسال، بیش از ٣ هزار و ٩٠٠ تن  گل‌گاوزبان به ارزش اقتصادی افزون بر ۷۹۲ میلیارد ریال برداشت شود. کاشت این گیاه دارویی باعث اشتغال‌زایی مستقیم برای ۶هزار نفر شده و شهرستان‌های رودسر، املش، آستارا، سیاهکل، تالش، رودبار و رضوانشهر به کشت و کار محصول گل‌گاوزبان مشغول هستند.

فندق

شاید شما ندانید که ۸۵درصد فندق کشور در استان گیلان تولید می‌شود و ۱۹هزار و ۲۳هکتار از باغ‌های گیلان به کشت این محصول اختصاص دارد گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۱هزار تن فندق به ارزش  ۱۲هزار و ۶۰۰میلیارد ریال از باغ‌های گیلان برداشت شود. گیلان  ۵۹هزار و ۵۰ خانوار دارد که  فندق کاری، شغلشان است و ۸۵ درصد فندق ایران در شهرستان‌های رودسر، املش، سیاهکل، رودبار، تالش و آستارا تولید  می‌شود و بیش از ۸۰۰میلیارد تومان عایدی این محصول برای کشاورزان است.

تولید چای خوش طعم ایرانی توسط کشاورزان گیلانی

۹۰درصد چای ایرانی در گیلان کشت می‌شود، این استان قطب تولید چای ایرانی قرار داشته و تنها ضعفی که این محصول را تهدید می‌کند عدم فرآوری آن بوده که باید به آن توجه ویژه شود.

تولید چای در گیلان برای ۴۴۰هزار نفر شغل ایجاد کرده است و در سال‌های گذشته بیش از ۸۵درصد کمک‌های بلاعوض در حوزه چای پرداخت‌شده و این حمایت‌ها همچنان ادامه دارد و تسهیلات لازم مشروط به گرفتن مجوز بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و حفظ چرخه زیست‌محیطی پرداخت می‌شود.

دولت قصد دارد با خرید تضمینی این محصول ، آن را برای کشاورزان همچنان جذاب کند، رشد ۴۰درصدی نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای در سال گذشته موجب تقویت مکانیزاسیون و افزایش انگیزه چای‌کاران برای فعالیت در این بخش شده است.

۹۰درصد سطوح زیر کشت باغات چای متعلق به گیلان است و برداشت برگ سبز چای در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می‌شود که چین بهاره از اوایل اردیبهشت‌ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه نیز از شهریورماه آغاز و تا پایان مهرماه انجام می‌شود.

بادام‌زمینی محصول جذاب گیلان

۹۰درصد بادام‌زمینی کشور نیز متعلق به استان گیلان بوده و این محصول در سطح دو هزار و ۵۰۷ هکتار از زمین‌های زیر کشت آستانه اشرفیه است.

به گفته مسئولان مربوطه، سالانه در هر هکتار از زمین‌های زیر کشت بادام‌زمینی این منطقه بیش از شش تن پیله تر به دست می‌آید که از این میزان ۴۰ درصد به پیله خشک تبدیل می‌شود و ۵۰ درصد پیله خشک به‌دست‌آمده به مغز بادام‌زمینی تبدیل و به بازارهای مصرف عرضه می‌شود ضمن آنکه بیش از هفت هزار بهره‌بردار  درزمینهٔ کشت ، تولید و فرآوری بادام‌زمینی شهرستان آستانه اشرفیه فعالیت دارند.

کشت بادام‌زمینی به‌جزء شهرستان آستانه اشرفیه در رشت، تالش، بندرانزلی و رودبار استان گیلان نیز انجام می‌شود.

معمولاً کشاورزی گیلان را به نام برنج و چای می‌شناسند، اما گیلان در سال‌های اخیر به قطب تولید بسیاری از محصولات کشاورزی تبدیل‌شده و توانسته اشتغال پایدار، پاک و بسیاری را ایجاد کند، در این گزارش تلاش شد محصولات کشاورزی این استان تا حدی معرفی شود، همان‌طوری که در ابتدای گزارش نیز ذکر شد تنها راه حفظ طبیعت بکر و محیط زیست این منطقه توسعه کشاورزی پاک با روش‌های مدرن آبیاری است که در این راه تلاش‌های بی‌وقفه‌ای هم از مردم و هم از طرف مدیران استان صورت گرفته و امید است در آینده نیز توجه به این استان زیبا بیشتر شده و مردم این استان به یکی از ثروتمندترین مردم کشور بپیوندند که این راه نیز دور نخواهد بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه