پاسخ‌های ستاد امر به معروف به پرسش‌های مهم شهروندان گیلانی + جزئیات

دفتر پژوهش‌های ستاد امر به معروف گیلان به سوالات شهروندان گیلانی در حوزه مطالبه گری اجتماعی پاسخ داد.

پاسخ‌های ستاد امر به معروف به پرسش‌های مهم شهروندان گیلانی + جزئیات

به گزارش هشت دی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان در دوره جدید با حضور جمعی از جوانان و تشکیل گروه‌های جهادی امر به معروف تلاش های گسترده ای را برای تحقق و اجرای این دو فریضه الهی اجرایی کرده است.

با توجه به تلاش های گسترده گروه های جهادی سؤالات بسیاری برای شهروندان به وجود آمده و این سؤالات مردمی در راستای تنویر افکار عمومی توسط دکتر مرتضی مطهری فرد مسئول دفتر پژوهشی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان پاسخ داده شده است.

آنچه که در پاسخ به سؤالاتی که در ادامه می آید نیازمند توضیح است، این است که اگر امر به معروف و نهی از منکر مختص فرد، جریان یا گروه خاصی نیست.

سوال: آیا امر به معروف مختص افراد یا گروه خاصی است؟

امر به معروف و نهی از منکر شرعأ و قانونأ مختص فرد یا گروه خاصی نیست زیرا یک ابزار نظارت همگانی است. اما با توجه به شرطیت آگاهی و توانایی در مراتبی که نیازمند سطح بالایی از دو عنصر مذکور است مختص طیف خاصی می شود.

 

سوال: امر به معروف مسئولان نیازمند کارت یا مدرک خاصی است؟

امر به معروف و نهی از منکر مسئولان قانونأ و شرعأ در صلاحیت همه آحاد جامعه است. این امر نیازمند کارت یا مجوز خاصی نیست.

 

سوال: ستاد امر به معروف از همه گروه‌ها یا مردم آمر به معروف حمایت می‌کند؟

ستاد امر به معروف و نهی از منکر وظیفه حمایت همه جانبه از مردم عادی که اقدام به امر به معروف و نهی از منکر می کنند را داراست.

 

سوال: چه فایده‌ای بر تشکیل گروه‌های مطالبه‌گر یا سازمانهای مردم نهاد مترتب است؟

پاسخ اینکه گروه‌های مطالبه‌گر یا سازمانهای مردم نهاد به دلیل دارایی صلاحیت علمی و تخصصی و هدفمندی کنش و قابلیت همراه کردن بخش زیادی از جامعه برای موثرتر شدن این امر و نهی بخصوص در مقابل مسئولان واجد قابلیت بیشتری برای حمایت هستند. زیرا بیشتر برای ستاد و مقامات اداری و قضایی محرز است که در اثنای این فریضه مرتکب تعدی و تعرض غیرقانونی نشده اند. ضمن اینکه ورود به بعضی حوزه های مطالبه گری و استمرار و پیگیری آن در مجاری اداری، قضایی و تقنینی صرفأ در صلاحیت گروه های مردم نهاد دارای شناسنامه است.

از جمله ورود به احیای حقوق جامعه هدف خاص(بزه دیده خاص) یا موضوع خاص(محیط زیست، فرهنگ، هنر، آثار باستانی، صنعت، کشاورزی و …). در این زمینه قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، موادی از قانون ایین دادرسی کیفری، قوانین مرتبط با تشکیل سازمانهای مردم نهاد و دستورالعمل مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه(ابلاغیه رییس قوه قضائیه) به موارد فوق تصریح دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه