"رضا سیمبر" در گفتگو با 8دی:

عناصر قدرت جمهوری اسلامی در مقابله با مکانیسم ماشه به کار گرفته می شود

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان با بیان اینکه راهکار صرفا حقوقی در مقابل اقدامات آمریکا کافی نیست گفت: باید عناصر قدرت جمهوری اسلامی مثل توان موشکی و نفوذ منطقه ای ما در برابر اجرای مکانیسم ماشه توسط آمریکا به کارگیری شود.

عناصر قدرت جمهوری اسلامی در مقابله با مکانیسم ماشه به کار گرفته می شود

رضا سیمبر در گفتگو با خبرنگار ۸دی، درباره واکنش مناسب ایران به اجرای مکانیسم ماشه توسط آمریکا اظهار کرد:در مقابل اجرای مکانیسم ماشه دو راهکار سیاسی و حقوقی پیش روی ایران استِ تاکنون دولت راهکارهای حقوقی را دنبال کرده است و بر روی این نکته که برجام یک سند حقوقی بوده که آمریکایی‌ها نمی‌توانند مکانیسم ماشه را به دلیل خروج از این توافق اجرا کنند تأکید داشته است اما ما باید بدانیم که راهکار حقوقی در دنیای کنونی به تنهایی جواب نمی‌دهد اما چون دولت این راهکار را هم پیش گرفته است باید تا انتهای آن برویم.

وی افزود: ما باید در کنار راهکار حقوقی، راهکار سیاسی را هم در نظر بگیریم و عناصر قدرت در جمهوری اسلامی را هم در واکنش‌ها به کار ببریم ضمن اینکه باید عناصر قدرت خودمان مثل نفوذمان در منطقه، سایت‌های موشکی و دیگر عناصر را هم در مقابل آمریکا به کار بگیریم و این عناصر را با انرژی و قدرت زیاد به کار ببریم.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان گفت: در راهکار سیاسی هرآنچه که به قدرت ما کمک می‌کند از جمله قدرت سیاسی، قدرت موشکی و نظامی ما و اسکادران نیروی انسانی ماهر در مباحث نظامی به ما کمک می‌کند درعین‌حال ما نباید مباحث داخلی خودمان مثل اقتصاد و معیشت مردم و توان تولید داخلی را فراموش کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد ما با اندیشه‌های نئولیبرالی که وجود دارد و حاکم است عمدتاً یک اقتصاد مالی و پولی محور است گفت: ما باید با تقویت اقتصاد و معیشت مردم و همچنین توان نظامی خود قدرت خودمان را بالا ببریم اما وقتی موشک خودمان را در مذاکرات به دشمن بفروشیم همان بلایی را بر سر ما خواهند آورد که بر سر قذافی آوردند.

سیمبر راهکار فعلی در مقابله با آمریکا را مقابله به مثل مشابه عنوان کرد و گفت: امروز باید تهدید در برابر تهدید صورت گیرد.

وی ادامه داد: آن‌ها طرح تحریم عراق را به شورای امنیت بردند و در آنجا روسیه و چین این طرح را وتو کردند با این حال آمریکا کار خودش را کرد.

این استاد دانشگاه گیلان افزود: بوش پدر می‌گفت «هرکه با ماست با ماست و هر که با ما نیست بر علیه ماست». آمریکایی‌ها هم‌اکنون نیز همین سیاست را دنبال می‌کنند. امروز هم پمپئو می‌گوید تحریم‌ها را به شورای امنیت می‌بریم اگر موفق شدیم که چه بهتر و اگر نشد به صورت یک جانبه تحریم‌های خود را ادامه می‌دهیم و حتی می‌گویند همه کشورهایی که با ما همراهی نکنند را هم مورد تحریم قرار خواهیم داد و اقدامات خود را به صورت سیاسی پیش می‌برند.

سیمبر با بیان اینکه اگر آمریکا در شورای امنیت رأی منفی بگیرد با پرستیژ این کشور همخوانی ندارد اظهار کرد: به همین دلیل آمریکا به همین دلیل به صورت یک جانبه تحریم‌ها را ادامه خواهد داد و تنها راهکار ما برای مقابله با آمریکا ایجاد توانمندی در داخل است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان افزود: ای کاش ما از اول راه برجام را نمی‌رفتیم تا اکنون مجبور باشیم همان راه را ادامه دهیم.

وی درباره اجرای نقش پلیس خوب و پلیس بد در کشورهای اروپایی نیز گفت: اروپایی‌ها همواره بین ما و آمریکا، طرف آمریکا را می‌گیرند اما در عین حال اروپایی‌ها در مباحث خاورمیانه دیدگاه خودشان را دارند و به لحاظ جغرافیایی سیاسی تحت تأثیر وقایع خاورمیانه قرار می‌گیرند طبیعتاً آن‌ها راهکارهای متفاوت نسبت به آمریکا نسبت به مباحثی منطقه در پیش خواهند گرفت.

سیمبر ادامه داد: مهاجرت و اغتشاشات در خاورمیانه روی کشورهای اروپایی تأثیر زیادی خواهد گذاشت و به همین دلیل اروپا به شدت تحت تأثیر تحولات خاورمیانه است و نگاه آن‌ها به ایران این است که نقش متعادل کننده قوی در منطقه را ایفا کند چرا که آن‌ها به صورت مستقیم تحت تأثیر آشوب ها در منطقه قرار می‌گیرند اما آمریکایی‌ها از این آشوب ها به دور هستند.

این استاد دانشگاه گیلان افزود: اروپایی‌ها می‌خواهند هر دو طرف را داشته باشند اما اگر در دوراهی قرار بگیرند مسلماً طرف آمریکا را خواهند گرفت، حتی چین و روسیه هم اگر در چنین شرایطی قرار بگیرند طرف آمریکا را خواهند گرفت. در همین تحریم‌های آقای ترامپ، اولین شرکت‌هایی که ایران را ترک کردند همین شرکت‌های چینی بودند که همه تعهدات خود را گذاشتند و رفتند اما در عین حال ایران را به عنوان یک برگ برنده در مقابل آمریکا نگه می‌دارد در عین حال صادرات خود را هم به ایران انجام می‌دهند و جنس‌های بنجل و خودروهای آشغال خود را به ایران می‌فروشند!

کارشناس روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان تأکید کرد: ما باید به فکر این باشیم که کشور را درست کنیم و اقتصاد رانتی را کنار بگذاریم متأسفانه نارضایتی مردم از اصلی‌ترین خطری است که جمهوری اسلامی به خطر می‌اندازد.

سیمبر در پایان گفت: اقتصاد خصولتی و رانتی هر روز مردم ما را ضعیف‌تر می‌کند و بخشی از مردم هر روز از طبقه متوسط جامعه به طبقه ضعیف ریزش می‌کنند این در حالی است که ۸۰ تا ۹۰ درصد مشکلات اقتصادی ما ارتباطی با تحریم ندارد و بیشتر مشکلات مدیریت داخلی است. ما بحران‌های خیلی بیشتر از این را هم ندیده‌ایم ولی طاقت آورده‌ایم و پشت رهبری مانده‌ایم اما متأسفانه همچنان اقتصاد ما درگیر سیاست‌های غلط بانک مرکزی است. ما اگر توانستیم این مسائل داخلی را حل کنیم تحریم‌ها نمی‌تواند بر ما چیره شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه