رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه:

در رونق تولید ملی می توانیم سهم داشته باشیم/ ضروری بودن ورود موثر سازمان اوقاف در حوزه اشتغال و تولید

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: تلاشها در سازمان اوقاف به درآمد زایی صرف معطوف نباشد و در حوزه اشتغال، تولید و افزایش درامد سرانه ورود جدی و موثر داشته باشد.

در رونق تولید ملی می توانیم سهم داشته باشیم/ ضروری بودن ورود موثر سازمان اوقاف در حوزه اشتغال و تولید

به گزارش ۸دی، حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز در جلسه شورای اداری اوقاف گیلان اظهار کرد: سازمان اوقاف با نام وقف عجین است.

وی گفت: تعریف وقف با عبارت “حبس مال و تسبیل المنفعه” باعث شده که سنت حسنه وقف الزاماتی داشته باشد.

خاموشی اذعان داشت: این الزامات از جمله نحوه اداره، نظارت، مدیریت موقوفات و صدور مفاصا حساب متوجه ما کارگزاران وقف در سازمان اوقاف است.

وی تاکید کرد: از مهمترین این الزامات وقف این است که از نیت واقف عدول نمی شود کرد و باید عواید موقوفات طبق نیت واقف هزینه شود.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در الزامات وقف تبدیل به احسن پولی معنی ندارد، گفت: اگر در تبدیل به احسن موقوفات، پول هم مطرح است باید در جا تبدیل به ملک شود.

وی حفظ وقف را از دیگر الزامات مهم سنت وقف برشمرد و گفت: در حفظ وقف جدی هستم و بر همین اساس، تملک اعیانی فعلاً متوقف است چون باید حفظ وقف کنیم.
خاموشی در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر تغییر برخی اخلاقیات در حوزه وقف، گفت: این فکر که چون یک خانه و ملک وقفی است و باید ارزان تر اجاره برود باید از بین برود.

وی با اشاره به اینکه در هر جایی که هستیم باید منافع وقف را حفظ کنیم، گفت: آبادانی تک تک موقوفات برای ما معیار است و اهمیت دارد.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرد: باید در حوزه اقتصاد جهت دار کار کنیم چرا که اقتصاد دانش بنیان ما را از تحریم بیرون می آورد.

وی اضافه کرد: سازمان اوقاف ظرفیت های قابل توجهی از جمله زمین و امکان سرمایه گذاری برای همکاری با شرکت های دانش بنیان دارد.

خاموشی با تاکید بر اینکه سازمان اوقاف در شرایط اقتصادی فعلی باید تعیین کننده باشد، اظهار داشت: تلاشها در سازمان اوقاف به درآمد زایی صرف معطوف نباشد و در حوزه اشتغال، تولید و افزایش درامد سرانه ورود جدی و موثر داشته باشد.

وی یادآور شد: مردم ما پای انقلاب هزینه کردند و در شان آنها نیست درآمد سرآنه پایین باشد و از تک محصولی نفت خلاص نشویم.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: افزایش درآمد سرانه به تولید ملی عجین است و اگر تولید به نفت وابسته باشد مشکلی حل نمی‌کند.

وی اظهار کرد: تحریم ها را باید به فرصت تبدیل کرد، تولید ما در سایه تحریم دارد رشد پیدا میکند. و در بودجه امسال زیر۳۰ درصد به نفت وابستگی داریم و این به معنی نجات کشور از اقتصاد نفتی است.

خاموشی تاکید کرد: در تحقق شعار سال و رونق تولید ملی می توانیم سهم داشته باشیم و برای این نقش آفرینی باید در هر پروژه‌ای پیوست اشتغال، سرمایه گذاری و سود آوری و ارز آوری مشخص شود.

وی در خصوص اجرای طرح افق در بقاع متبرکه، گفت: محوریت اجتماعی امام زاده مهمترین کارکرد و فعالیت امام زاده است.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: مراکز افق با هدف ارتقاء عملکرد و توزیع مناسب خدمات اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در بقاع متبرکه شاخص در سراسر کشور راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: از دیگر دلایل تاسیس این مراکز استفاده بهینه از ظرفیت های موجود اعم از بقاع متبرکه و موقوفات عام است که در نهایت در
قالب افزایش ارایه خدمات اجتماعی در جامعه قرار خواهد گرفت.

خاموشی گفت: پاسخگویی به اصلی‌ترین نیازهای فرهنگی در قالب خدمات اجتماعی و بازنمایی کارکرد اجتماعی ، فرهنگی و قرآنی امام زادگان مدنظر و اولویت ماست چرا که ما به دانش مدیریت اجتماعی نیاز داریم و توانمندسازی ارکان بقاع در مدیریت آسیب‌های اجتماعی ضروری است.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: مواردی همچون ایجاد اشتغال ،توجه به ایتام ، مصون‌سازی جامعه از طلاق ، تلاش برای تسهیل ازدواج آسان، دارو و درمان ، آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و حمایت از خانواده‌ای آنان ، راه‌اندازی اکیپ بهداشتی و خدماتی امام‌زاده برای مجاوران، ایجاد اماکن ورزشی، تهیه و توزیع بسته‌های حمایتی، جانمایی خیریه‌ها در بقاع ، تلاش در راستای ایجاد نشاط اجتماعی، حمایت از بنگاه‌های زودبازده و… را از جمله اقدامات اجتماعی با محوریت نهاد وقف و بقاع متبرکه است.

گفتنی است در این جلسه طرح های سرمایه گذاری در موقوفات گیلان با حضور معاونان اقتصادی و بهره وری سازمان اوقاف و کارشناسان اوقاف گیلان مورد بررسی و گفتگو قرار گرفت.حجت الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف عصر امروز در سالگرد شهید حسن عشوری در آستان امام زادگان ماچیان رودسر سخنرانی خواهد کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه