یادداشت؛

مربع‌های قرمز؛ صحیفه ی حاج حسینی که میشناختم نبود!

مربع های قرمز؛ کتاب خاطرات شفاهی رزمنده‌ای که نامش در دوران پس از جنگ، معروف تر از دوران حضورش در دفاع مقدس بوده و همین مشهوریت،برگ برنده کتابی است که دو نام جذاب در صفحه جلدش قرار گرفته؛ اولی نام راوی کتاب، حاج حسین یکتا و دومی نام خود کتاب، مربع های قرمز.

مربع‌های قرمز؛ صحیفه ی حاج حسینی که میشناختم نبود!

به گزارش ۸دی، نام حسین یکتا به ویژه در سال‌های دهه ۸۰ به بعد، گره خورده با راهیان نور و مجالس یاد شهداء بوده و البته جذابیت رفتار و کلامش در همه این سال‌ها محبوبیت فراوانی به خصوص در بین جوان‌ترها برایش به همراه داشته است.

نام کتاب هم الحق جذاب انتخاب شده؛ خودم تا پیش از خواندن فصل مربوطه حدس نمی زدم که چه مفهومی پشت نام کتاب نهفته است.
چه نام کتاب و چه نام راوی کتاب، در کنار رونمایی پر سر و صدا و تا حدودی تازه آن که از سعید حدادیانِ مداح، تا سهراب ام جیِ خواننده زیرزمینی رپ و از حمید استیلیِ فوتبالیست، تا محمود رضویِ تهیه کننده در آن حضور داشتند، همگی موضوعاتی هستند که ذوق خواندن کتاب خاطرات رزمنده ی دوست داشتنی دوران دفاع مقدس و البته سردارِ پرتلاش دوران جنگ نرم را به دل هر دوستدار کتابی می اندازد.
من هم مشتاقانه کتاب را در دست گرفتم و چند شبی را مشغول خواندنش بودم.

البته در این میان ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که در روز رونمایی از مربع های قرمز که به گمانم جمعه روزی بود، مهمانی داشتم که حضور در مراسم رونمایی از کتاب خاطرات حاج حسین سبب شد، سفرش را نیمه کاره رها کند و به تهران بازگردد.

کتاب، خاطرات جذابی از اتمسفر معنوی جبهه و فضای روحانی رزمندگان، در کنار شجاعت های جوانان و نوجوانان آن روزها به خواننده ارائه می کند؛ خاطراتی که به قولی «یک شبه مرد شدن نوجوان های آن ایام» را به خوبی عیان می‌سازد.

توصیفات تر و تازه کتاب از حال و هوای معنوی منطقه و توسلات وصف ناشدنی نوجوانان و جوانانی که برای آسمانی شدن، دست تضرع به درگاه الهی برداشته‌اند و سبک زندگی جاودانه مردان آن روزها ـ که البته نیاز این روزهای همه ماست ـ از نکات قابل تامل خاطرات حاج حسین است؛ نکاتی که خواننده را با آنکه در بسیاری از صفحات کتاب، از حاشیه پردازی های بیش از حد نویسنده، خسته، رها می کند، اما همین نکات است که خواننده را به ادامه خوانش کتاب مجاب کرده و او را گام به گام با حاج حسین تا روزهای مرصاد و پایان جنگ تحمیلی همراهی می کند.

یک نکته ضعف و قوت مربع های قرمز را شاید بتوان در جملات پیش رو خلاصه کرد: حاج حسینی که میشناسم مردی است خلاق که البته کتاب به جز تعلیقات و جابه‌جایی زمانی خاطراتش، خلاقیت آنچنانی دیگری به مخاطب عرضه نمی کند و البته جزئی نگری های قابل توجه ای که در شخصیت حاج حسین دیده می شود نیز نکته ای است که نویسنده در برخی از بخش های کتاب به خوبی آن را گنجانده است.

مربع های قرمز در طراحی، انتخاب کاغذ، رنگ، جوهر و چاپ، زیبا از کار درآمده که البته با توجه به شناختی که از حسین یکتا داریم و البته تر از نشر کاظمی، چندان عجیب نیست.

«مربع های قرمز» با همه زیبایی ها و البته ضعف های فراوانش، به نظر صحیفه حاج حسین یکتا ـ آنچنان‌که صفارهرندی در مراسم رونمایی کتاب گفته بود ـ نیست.

حاج حسینی که میشناسیم آنچنان در برگ های این کتاب به چشم نمی‌آید و شاید اگر نمی‌دانستیم که این کتاب، خاطرات حاج حسین یکتاست، به ذهن مان آنقدرها هم نمی‌رسید که راوی این جملات و خاطرات، حاج حسین است، هرچند شاید خیلی‌ها بگویند حاج حسینی که ما میشناسیم، حاج حسین دهه ۸۰ به بعد است نه حسین دهه ۶۰ که البته این استدلال نیز آنچنان بیراه نبوده و نیست.

با همه این حرف ها، کتاب ۵۴۳ صفحه ای «مربع های قرمز» خاطرات شفاهی حاج حسین یکتا از دوران کودکی تا پایان دفاع مقدس، به قلم زینب عرفانیان، کتابی است که ارزش خواندن دارد.

نویسنده: سجاد ستوده

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه