نماینده مردم بندر انزلی در مجلس:

سالانه ۷۰۰ هزار تن رسوب به تالاب انزلی وارد میشود

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سالانه نزدیک ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن رسوب وارد تالاب می‌شود گفت: دو تله رسوب‌گیر در پسیخان و سیاه درویشان به ترتیب از ورود بیش از ۲۰۰ و ۱۰۰ هزار تن رسوب به تالاب جلوگیری می‌کنند اما مابقی رسوبات وارد تالاب می‌شود.

سالانه ۷۰۰ هزار تن رسوب به تالاب انزلی وارد میشود

به گزارش ۸دی، حسن خسته بند ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بودجه ارائه‌شده دولت به مجلس در ابتدا نواقصی داشت اظهار کرد: در ابتدا مبلغ بودجه ۴۴۷ هزار میلیارد تومان و بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نیز در بحث شرکت‌ها بود که البته ما در بخش شرکت‌ها نظارتی نداریم.

وی با اشاره به اینکه مبلغ ۴۴۷ هزار میلیارد تومان را با مقدار نفت پیش‌بینی‌شده کاهش دادند افزود: دولت بودجه را با فرض فروش ۱.۵ میلیون بشکه به ۴۲۷ هزار میلیارد تومان کاهش داد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر فروش نفت به ۶۰۰ هزار بشکه برسد بودجه به ۴۰۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد گفت: اگر وضعیت نفتی کشور مثبت باشد دوباره ۲۰ درصد افزایش بودجه را داریم.

خسته بند با اشاره به اینکه دولت پیش‌بینی کرده که با فروش ۱.۵ میلیون بشکه نفت، مبلغ ۳۳ میلیارد دلار از فروش نفت به ۲۷ میلیارد دلار کاهش پیدا می‌کند افزود: طبق روال ۱۴.۵ درصد از فروش نفت به‌حساب وزارت نفت می‌رود و در توسعه میادین نفتی هزینه می‌شود و ۳۲ درصد نیز از پول دلار در صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه درآمد دلاری کشور از فروش نفت مبلغ ۲۱ میلیارد دلار می‌شود گفت: در سال ۹۸ کالاهای اساسی مردم با دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی پیش‌بینی‌شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت مدنظر دارد که یارانه افرادی را که بالای سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد دارند قطع کند و اعتبار این بخش را برای همان شهر هزینه کند و بسته‌های حمایتی را نیز برای افراد کم‌درآمد نظر گرفته است.

خسته بند با اشاره به اینکه مجلس فقط کمتر از ۱۰ درصد می‌توان لایحه بودجه را تغییر دهد تصریح کرد: میزان ۶۲ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی هزینه شده و بنابراین این پروژه‌های عمرانی باید ایجاد اشتغال داشته باشند و با توجه به افزایش قیمت‌ها برای تکمیل پروژه‌های عمرانی به بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و به همین دلیل درصدد هستیم که پروژه‌ها را به بخش خصوصی واگذار و بازار کار را برای سرمایه‌گذار فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه دولت برای کمک به سرمایه‌گذاران اعلام آمادگی کرده است گفت: پروژه‌های بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی باید هر چه زودتر به پایان برسند و پروژه‌های استان گیلان نیز باید توسط مسئوولان مدیریت شوند.

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از روند کار در تالاب راضی نیستم افزود: اعتبارات لازم در بخش تالاب انزلی تخصیص پیدا نمی‌کند و به همین دلیل بارها از نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انتقاد کرده‌ایم که نباید اجازه دهیم تالاب انزلی به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شود.

خسته بند با اشاره به اینکه باید از طریق بنگاه‌های بین‌المللی برای احیا تالاب اقدام کنیم بیان کرد: اوایل امسال عده‌ای آمدند و ادعا داشتند که از طریق نانو می‌توانند ظرف سه سال در حدود هشت هزار هکتار از تالاب را لایروبی کنند.

وی با بیان اینکه سازمان محیط‌زیست کشور اخیر با این گروه قرارداد بسته‌اند گفت: نانو کشور این شرکت را تایید نکردند و اعلام شد که این کار هیچ جای دنیا انجام‌نشده است و برای اولین بار است که این اقدام انجام می‌شود و این موضوع هنوز مبهم است و ما به‌هیچ‌وجه تا کارشناسان نظر نهایی خود را اعلام نکنند، اجازه کار را به آن شرکت نمی‌دهیم.

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نوبخت قول داد که مبلغ ۸۵۰ میلیارد تومان را در سال‌های مختلف برای احیا تالاب تخصیص دهد افزود: نزدیک ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن رسوب سالانه وارد تالاب می‌شود و دو تله رسوب‌گیر در پسیخان و سیاه درویشان به ترتیب از ورود بیش از ۲۰۰ و ۱۰۰ هزار تن رسوب به تالاب جلوگیری می‌کنند اما مابقی رسوبات وارد تالاب می‌شود.

خسته بند با اشاره به اینکه سالانه سه تا چهار میلیارد مترمکعب آب وارد تالاب می‌شود گفت: این مقدار آب بعد از ورود به تالاب وارد دریا می‌شود اما اگر این آب قبل از ورود به دریا در بالادست مدیریت شود بی‌تردید از وقوع سیلاب نیز جلوگیری می‌شود و اگر از سرعت آب نیز گرفته شود از ورود رسوب نیز به تالاب جلوگیری می‌شود و بهره‌برداری از سد لاسک می‌تواند به این مسئله کمک کند.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه