روز شمار تاریخ گیلان / 28 آبان؛

دخالت رضاخان در انتخابات مجلس رشت و انزلی و فومن

در چنین روزی، وزارت جنگ با ارسال یک تلگراف به رئیس تیپ شمال تأکید شده است افرادی خاص در در انزلی و رشت انتخاب شوند.

دخالت رضاخان در انتخابات مجلس رشت و انزلی  و فومن

به گزارش ۸دی، ۲۸ آبان ماه ۱۳۰۱ شمسی، گزارشی در خصوص امتناع کنسول روس از اظهار صندوقهای وارداتی پول واصل شد. وزارت مالیه از قوام السلطنه ریاست وزرا خواست که اقدامات لازم را در جهت تصحیح رفتار کنسول روس در انزلی به انجام رساند. او به هنگام ورود جعبه های حاوی مسکوکات ضرب شده در روسیه، با بازرسی جعبه ها و اعمال مقررات گمرکی مخالفت کرده بود. در ذیل این درخواست آمده است که ضروری است از این سکه هایی که در روسیه ضرب شده و در گیلان رواج دارد چند عدد به مرکز بفرستند تا توسط ضراب خانه تجزیه شده، عیار آن روشن گردد(۱).

۲۸ آبان ماه ۱۳۰۲ شمسی، وزارت جنگ نمایندگان مورد پسند خود را برای مجلس ضمن تلگرافی اعلام کرد. امروز از طرف وزارت جنگ به رئیس تیپ مستقل شمال تأکید شد در انتخاب سپهدار اعظم(۲) و سردار معتمد(۳)  از رشت و ناصرالاسلام(۴) از فومن اقدام نماید. در این تلگرام اضافه شده بود که از انتخاب سروش در آن منطقه جلوگیری شود(۵)(۶).

۲۸ آبان ماه ۱۳۰۲ شمسی، انتخابات مجلس موسسان در گیلان آغاز شد. حاکم گیلان و طوالش در اعلانی که امروز منتشر کرد با اعلام اسامی هیأت نظارت یادآور شد که این هیأت کار خود را آغاز کرده، زمان توزیع تعرفه و اخذ آراء نیز متعاقباً به اطلاع میرسد(۷).  حاکم گیلان در تلگرامی هم که به رضا خان رئیس الوزرا و وزیر جنگ فرستاد، ملک‌زاده را فردی مناسب برای انتخاب شدن از انزلی معرفی کرد و افزود: «سایر کاندیداها صلاحیت ندارند(۸).

۲۸ آبان ماه ۱۳۰۲ شمسی، یک فرد مشکوک در میهمان خانه پاریس دیده شد. امروز رئیس تیپ شمال به وزارت جنگ خبر داد که فردی که با جاسوسان روسی در رشت مراوده داشت به تازگی به تهران آمده و گویا در میهمان خانه پاریس ساکن شده است. «امر فرمایید که مواظبت او را بنمایند(۹).

۲۸ آبان ماه ۱۳۵۹ شمسی، اولین شهید شفت تقدیم انقلاب شد. شهید «محمدخلج امیرحسینی» اولین شهید شفت بود که در جنگ تحمیلی به شهادت رسید(۱۰).

۲۸ آبان ماه ۱۳۶۵ شمسی، مهیار کاظمی از رزمندگاه شهرستان ماسال به شهادت رسید.

۲۸ آبان ماه ۱۳۶۶ شمسی، صفی اله راهوار از رزمندگاه روستای لیاول رودبار به شهادت رسید.

۲۸ آبان ماه ۱۳۶۹ شمسی، غلامحسین پورمند هنده‌خاله از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در نفت شهر به شهادت رسید. وی متولد ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۴۹ روستای صوفیانده(۱۱) دهستان هنده خاله بود. پیکر مطهر این شهید در گلزار شهدای روستای صوفیانده تدفین شد.

پی نوشت:

۱-فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲؛ ص۵۰۰؛ سازمان اسناد ملی ایران، سند شم ۲۴۰۰۱۰۳۳۳، آرشیو ۴۰۶

۲- برای آگاهی از زندگینامه سپهدار اعظم، ر.ک: همین کتاب، ج ١، ص ۵.

۳-  میرزا صادق خان اکبر معروف به سردار معتمد از ملاکان و متمولان درجه اول گیلان در حدود سال ١٢۵٠ دیده به جهان گشود. پدرش حاج میرزا مهدی خان گیلانی از مالکین درجه دوم گیلان بود؛ اما صادق خان به واسطه ازدواج با دختر اکبر خان بیگلربیگی عموی خود از این راه ثروت سرشاری به دست آورد. صادق خان در ١٣١٠ق برای خود لقب محتشم الملک را دست و پا کرد و با عموزاده اش چند سفر به خارج کرد و در تهران با اعیان و اشراف زیادی رفت و آمد نمود و در ١٣١٧ق به هنگامی که مظفرالدین شاه عازم اروپا بود در رشت از سوی امین السلطان به شاه معرفی شد و با تقدیم پیشکشی قابل به شاه و اتابک، لقب سردار معتمد گرفت. سردار معتمد پس از مشروطیت نیز برای حفظ اموالش خود را در صف مشروطه خواهان جا زد و پول هایی نیز در این راه خرج کرد. وی در ١٢٩٩شمسی که پسر عمویش فتح الله خان اکبر سپهدار اعظم نخست وزیر شد وارد کابینه گردید و به سمت وزیر پست و تلگراف معرفی شد. سردارمعتمد در دوره های سوم، چهارم، پنجم و هشتم به نمایندگی از رشت وارد مجلس شورای ملی شد و سرانجام در ١٣١١ش درگذشت. خانه مجلل و وسیع و مشجر سردارمعتمد در خیابان استانبول قرار داشت که بعدها بانک عمران آن را از وارث خریداری کرد و ساختمان های بزرگی در آن بنیان نهاد. (بامداد، شرح حال رجال ایران …، ج ٢، ص ١۶١؛ عاقلی، شرح حال رجال سیاسی و …، ج ١، صص ١٧٠ و ١۶٩؛ فهرست اسامی و مشخصات نمایندگان…، ص ٢٠).

۴- برای آگاهی از زندگینامه ناصرالاسلام، ر.ک: همین کتاب، ج ٢، ص ۵٣۶.

۵-  اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٢، پ ١٧، ص ۵٩٧.

۶- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۳؛ ص۴۴۰؛

۷- اسناد وزارت امور خارجه، ۵۴-٢-٢٩-١٣٠٢.

۸- اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٢، پ ١٧، ص ۶۶٢.

۹- همان، پ ١٠٨، ص ٩۴. موضوع به قلعهبیگی تهران منعکس شد.

۱۰- رنگ ایمان به نقل از مجله روایت هشتم، شمـ ۱۴، ص ۴۱

۱۱-  صوفیان ده، روستایی از توابع بخش تولم شهرستان صومعه‌سرا در استان گیلان ایران است.  ین روستا در دهستان هندخاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۰۹ نفر (۲۳۱خانوار) بوده‌ است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه