یکی از آسیب ها ی وقف موقوفه خواریست/ یکی از پارامتر های موفقیت دولت ها این است که وقف در زمان حاکمیت رونق داشته باشد+ تصاویر همایش

چهارمین همایش وقف و رسانه امروز ۱۶ آذر در آستانه هفته وقف در سالن اجتماعات اداره کل راه و شهرسازی با حضور عادلی مدیر اداره کل اوقاف گیلان، ظهیری قائم مقام صداوسیمای استان، داداشی مدیر عامل خانه مطبوعات گیلان و پور ابراهیم مسئول کانون مساجد استان برگزار شد.

یکی از آسیب ها ی وقف موقوفه خواریست/ یکی از پارامتر های موفقیت دولت ها این است که وقف در زمان حاکمیت رونق داشته باشد+ تصاویر همایش

به گزارش خبرنگار فرهنگی ۸دی، چهارمین همایش وقف و رسانه امروز ۱۶ آذر در آستانه هفته وقف در سالن اجتماعات اداره کل راه و شهرسازی با حضور عادلی مدیر اداره کل اوقاف گیلان، ظهیری قائم مقام صداوسیمای استان، داداشی مدیر عامل خانه مطبوعات گیلان و پور ابراهیم مسئول کانون مساجد استان برگزار شد.

vaghf (3)
در ابتدای مراسم حجت الاسلام و المسلمین عادلی، ضمن تشکر از اصحاب رسانه، تقدیر و تشکر از اداره کل راه و شهرسازی گیلان گفت: همین همکاری و در اختیار گذاشتن رایگان سالن همایش نوعی ترویج فرهنگ وقف است.

وی در ادامه گفت: وقف در ادیان دیگر هم بوده و تاریخ وقف فقط به اسلام منتج نمیشود و در دولت ها و ملت های غیر اسلامی هم حتی پیش از اسلام رواج داشته است.

عادلی با اشاره به آسیب های وقف گفت: یکی از آسیب ها ی وقف موقوفه خواریست. در گذشته دو نوع موقوفه خواری بود. یک اینکه واقف با یک نیت چبزی را وقف میکرد اما آن وقف در جای دیگر غیر از نیت واقف خرج میشد. دوم تصرف خود ملک وقف شده. برای مثال به ما میگویند فلان ملک موقوفه است اما ما سند و مدرکی نداریم که اثبات کنیم، چون تمام اسناد و مدارک آن را از بین بردند. البته امروز ما این مشکل را حل کردیم و تمام اموال و املاک موقوفه را ثبت رسمی میکنیم.

مدیر کل اوقاف گیلان تصریح کرد: لازم به یادآوری است که یکی از پارامتر های موفقیت دولت ها این است که وقف در زمان حاکمیتش رونق داشته و نشان دهنده این است که وضعیت اقتصادی خوب مردم باعث وقف اموالشان میشود.

وی تلاش اصحاب رسانه را در امر وقف کافی ندانست و گفت: بار ها پیش آمده که افراد جامعه خواهان وقف کردن اموالشان هستند اما نمیدانند خوبی های این امر چیست و راغب به وقف نمیشود. البته این مهم در چند سال اخیر در رسانه تغییر رویکرد چشمگیری در امر وقف داشته است.

عادلی ر پایان گفت: توجه داشته باشید که اموال وقف حتما باید طبق نیت موقوفه صرف شود. ما باید کاری کنیم که وقف جزئی از ارزش های جامعه باشد و زیبایی ها و اثراتش را جزئی از فرهنگ عمومی جامعه باشد. در اخر باید بگویم که از ظرفیت وقف میشود جهت تحقق همدلی و همزبانی استفاده کرد.

در ادامه این مراسم از چند تن از رسانه هایی که در امر ترویج فرهنگ وقف تلاش کردند تجلیل به عمل آمد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه