صنعت چاپ تأثیر فراوانی در گسترش تکثیر اطلاعات دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در مراسم تجلیل از فعالان عرصه چاپ استان عنوان کرد: پس از پیدایش صنعت چاپ، تکثیر اطلاعات به طور گسترده انجام شد.

صنعت چاپ تأثیر فراوانی در گسترش تکثیر اطلاعات دارد

به گزارش ۸دی، فیروز فاضلی در مراسم تجلیل از فعالان عرصه چاپ گیلان اظهار کرد: برای بحث در مورد هر شغل، ابتدا باید دید هویت وجودی آن شغل چیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه در عرصه چاپ نیز باید به این پرسش پاسخ داد که اگر چاپ و چاپخانه نبود چه خللی در جامعه ایجاد می شد؟، افزود: تا قبل از اختراع خط، زندگی انسان‌ها جریان داشت ولی تاریخ وجود نداشت و سرگذشت‌ها به صورت سینه به سینه نقل می‌شد و این باعث شکل گیری اسطوره ها شد.

وی تصریح کرد: پیدایش خط سبب شد انسان تاریخ و گزارشی مکتوب از رویدادها را داشته باشد.

این مسوول اضافه کرد: اما در گذشته تکثیر خط با تمام تأثیرگذاری آن بسیار مشکل بود و برای تکثیر خط از نسخه‌نویس استفاده می‌کردند و به این دلیل از یک کتاب نسخه‌های مختلفی وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با انقلاب اول خواندن پیدایش خط، ادامه داد: به دلیل تفاوت سطح سواد نویسنده، تغییراتی در تکثیر کتاب‌ها ایجاد می‌شد تا اینکه چاپ به وجود آمد که انقلاب دوم محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پس از آغاز صنعت چاپ، سلیقه‌ها در خوش‌نما کردن متن بروز یافت نه در تغییر آن، افزود: بدین ترتیب مشکل موجود در سندیت مطالب نسبت به دوره نسخه‌نویسی برطرف شد و تکثیر اطلاعات نیز به طور گسترده انجام می‌شود.

فاضلی یادآور شد: حضور تأثیرگذار صنعت چاپ در ایران نیز از دوره مشروطه مشهود است که هنوز تداوم دارد.

این مسوول با اشاره به گسترش فضای الکترونیکی و مجازی در جامعه، ابراز کرد: به نظر بنده هنوز چیزی نمی تواند جای چاپ را بگیرد چون برای لذت بردن از مطالعه باید کتاب و روزنامه را لمس کرد.

در این مراسم از ۱۷ نفر از فعالان، پیشکسوتان و کارآفرینان عرصه چاپ استان گیلان با اهدای تندیس و هدایایی تجلیل به عمل آمد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه