شکارچیان خرس قهوه‌ای در گیلان ۵۰ میلیون تومان جریمه می‌شوند

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت:‌‌ شکارچیان خرس قهوه‌ای در گیلان علاوه بر جزای حبس،‌ ۵۰ میلیون تومان نیز جریمه می‌شوند.

شکارچیان خرس قهوه‌ای در گیلان ۵۰ میلیون تومان جریمه می‌شوند

به گزارش ۸دی، حسین علی‌نژاد اظهار داشت:‌ خرس قهوه‌ای از جمله گونه‌های مورد حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان محسوب می‌شود و هرگونه شکار آن توسط افراد خاطی علاوه بر جزای حبس، جریمه نقدی ۵۰ میلیون تومانی را نیز به دنبال دارد.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در مورد زیستگاه‌های طبیعی خرس قهوه‌ای در این استان عنوان کرد:‌ به غیر از اراضی جلگه‌ای،‌ مناطق کوهستانی و صعب‌العبور‌،‌ ییلاقات و به طور کلی اراضی‌ جنگلی گیلان زیستگاه طبیعی خرس قهوه‌ای هستند.

علی‌نژاد در مورد وزن و برخی از ویژگی‌های ظاهری و رفتاری خرس قهوه‌ای ابراز داشت:‌ خرس‌های قهوه‌ای حیواناتی شبگرد و در ردیف گونه‌های پستاندار قرار دارند که با وزن تقریبی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم از جمله بزرگترین گوشتخواران خشکی کشور نیز محسوب می‌شوند.

وی با بیان این نکته که خرس‌های قهوه‌ای دشمن طبیعی ندارند خاطرنشان کرد:‌ آنچه که این گونه‌های حمایت‌شده محیط زیست را همانند سایر حیوانات مورد خطر و تهدید قرار می‌دهد انسان‌ها و وجود شکارچیانی است که به دلایل مختلف اقدام به شکار غیرقانونی آن‌ها می‌کنند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان خرس‌های قهوه‌ای را از جمله گونه‌های حمایت شده‌ توصیف کرد و گفت:‌ در حال حاضر با توجه به زاد و ولد و جمعیت خرس‌های قهوه‌ای در گیلان این حیوان از جمله گونه‌های در معرض انقراض محسوب نمی‌شود.

علی‌نژاد در مورد نوع برخورد با افراد و شکارچیانی که اقدام به شکار خرس‌های قهوه‌ای می‌کنند بیان داشت:‌ یگان حفاظت محیط زیست گیلان در صورت دستگیری این افراد پس از تشکیل پرونده، آن‌ها را به مقامات قضایی تحویل می‌دهد تا براساس قانون با خاطیان مورد نظر برخورد شود.

وی در مورد جرایم نقدی و غیدنقدی که قانون برای شکارچیان خرس‌های قهوه‌ای تعیین کرده سخن گفت و ‌عنوان کرد: برطبق آخرین مصوبات قانونی‌ علاوه بر جزای حبس،‌ جریمه نقدی سنگین ۵۰ میلیون تومانی نیز در مورد افراد خاطی و شکارچیان خرس‌های قهوه‌ای اعمال می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان خرس‌های قهوه‌ای را حیواناتی شبگرد خواند و افزود:‌ این ویژگی مهم و بارز خرس‌های قهوه‌ای به همراه نوع زیستگاه‌های طبیعی آن واقع در ارتفاعات و مناطق صعب‌العبور بازدارندگی و حفاظت خوبی را از این حیوان به عمل می‌آورد.

علی‌نژاد از گشت‌زنی مداوم نیروهای محیط‌بانی و حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی خرس‌های قهوه‌ای در گیلان سخن گفت و بیان داشت:‌ با تمام تلاش‌ها و پایش‌های مستمری که توسط محیط‌بانان انجام می‌شود برخی سودجویان به روش‌های مختلف اقدام به شکار خرس‌های قهوه‌ای می‌کنند.

وی حفاظت از محیط زیست و ذخایر ارزشمند آن را وظیفه همه مردم دانست و در مورد اهمیت این مسئله خاطرنشان کرد:‌ حفظ مؤثر حیات‌وحش تنها برعهده یک نهاد و سازمان خاص نیست بلکه براساس عرف پذیرفته شده جهانی، این وظیفه خطیر در حقیقت مسئولیتی جمعی و همگانی است.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با تأکید بر این نکته که حفاظت از محیط‌ زیست بدون مشارکت مردم ممکن نیست تصریح کرد:‌ برای حفظ این سرمایه‌ها ‌مشارکت آحاد مردم ضروری است زیرا در غیر اینصورت چیزی به غیر از نابودی در انتظار طبیعت نخواهد بود.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه