معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

۸۰ درصد شالیزارهای گیلان به مرحله خوشه‌دهی رسیدند

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان‌ گفت:‌ ۸۰ درصد شالیزارهای استان گیلان به مرحله خوشه‌دهی رسیدند.

۸۰ درصد شالیزارهای گیلان به مرحله خوشه‌دهی رسیدند

به گزارش ۸دی،‌ لیلا بذرکار اظهار داشت:‌ با توجه به تمهیدات و اقدامات مؤثر جهاد کشاورزی گیلان در جهت فراهم آوردن تجهیرات مکانیزه برداشت و آمادگی بیش از ۲ هزار دستگاه کمباین مخصوص دروی برنج پیش‌بینی می‌شود امسال سطح برداشت مکانیزه در این استان افزایش پیدا کند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد:‌ در حال حاضر ۸۰ درصد شالیزارهای استان گیلان به مرحله خوشه‌دهی رسیده‌اند به طوری‌که فاز تغییر شکل دانه‌ها از حالت شیری به حالت خمیری در فرآیند فیزیولوژیک تبدیل، تا ۲۰‌ مرداد طول می‌کشد.

بذرکار با بیان این نکته که امسال تا این لحظه خوابیدگی ساقه‌های برنج اتفاق نیافتاده است تصریح کرد:‌ با توجه به این شرایط مطلوب پیش‌بینی می‌شود امسال براشت مکانیزه محصول برنج از سطح شالیزارهای استان گیلان در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا کند.

وی از برداشت مکانیزه محصول در سطح حدود ۱۳۵ هزار هکتار از اراضی شالیکاری گیلان در سال زراعی گذشته سخن گفت و بیان داشت:‌ وضعیت جوی مناسب هوا امسال در گیلان زمینه مساعد جهت بهره‌برداری مکانیزه برنج در سطح حدود ۱۵۰ هزار هکتار را فراهم کرده است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به وجود حدود ۲ هزار دستگاه کمباین مخصوص دروی برنج در استان ابراز داشت:‌ با توجه به ورود تعداد بسیار زیاد انواع دستگاه‌های ویژه درو گندم و جو به استان،‌ شالیکاران گیلانی باید از بکارگیری این کمباین‌ها جداً خودداری کنند.

بذرکار به خطرات استفاده از کمباین‌های ویژه درو گندم و جو در سطح شالیزارها اشاره کرد و بیان داشت:‌ افزایش شدید ضایعات برنج،‌ ریزش دانه‌ها در سطح مزارع و اثر مخرب بر روی فرآیند تبدیل برنج از جمله برخی از معایب استفاده از دستگاه‌های غیرمجاز برای درو برنج است.

وی از فعالیت گسترده ستاد برداشت برنج در گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد:‌ این ستاد که متشکل از کارشناسان حوزه‌هایی نظیر مکانیزاسیون و زراعت به همراه نمایندگانی از بخش‌های تحقیقاتی است دستورالعمل‌های لازم در مورد نحوه برداشت برنج و یا نرخ‌های مربوطه را تعیین می‌کنند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از استقرار  توده هوای گرم در استان ابراز خرسندی کرد و ابراز داشت:‌ با توجه به شرایط دمایی مناسب و اعلانات سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود کیفیت و مقدار برداشت برنج، امسال نسبت به سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار باشد.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه