قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت تشریح کرد

برنامه وزارت بهداشت برای اصلاح توزیع نیروهای متعهد به خدمت

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای اصلاح توزیع نیروهای متعهد به خدمت گفت: امیدواریم در سال ۹۷-۹۸ پذیرش افراد به صورتی باشد که از اول ملزم باشند شهر خود را مشخص کنند. یعنی مشخص شود اگر فرد فارغ التحصیلی از سهمیه برقراری قانون عدالت آموزشی استفاده می‌کند و ۳۰ درصد سهمیه را به خود اختصاص می‌دهد ملزم باشد ۳ برابر مدت زمان تحصیل سهمیه‌ای در محل استفاده از سهمیه خدمت کند.

برنامه وزارت بهداشت برای اصلاح توزیع نیروهای متعهد به خدمت

به گزارش هشت دی، دکتر حمید اکبری با اشاره به اینکه بر اساس سند برآورد نیروی انسانی در حال حاضر در اکثر رشته ها علوم پزشکی تقریبا نیروی انسانی مورد نیاز را به میزانی که کشور نیاز دارد تربیت کرده ایم و یا با روندی که پیش می‌رویم طی دو تا سه سال آینده نیروی انسانی مورد نیاز را تامین خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تنها در برخی رشته ها مانند پرستاری با توجه به توسعه بیمارستانی که در سال های اخیر صورت گرفته است، به منظور ارائه خدمات بهداشت و درمانی نیاز زیادی به پرستار درکشور وجود دارد و در این زمینه اگر ظرفیتی نیز اضافه شود، متناسب است.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه است معاونت آموزشی وزارت بهداشت در سایر رشته هایی که کمبودی وجود ندارد، براساس سند برآورد نیاز نیروی انسانی که مصوب شورای گسترش قرار گرفته پیش خواهد رفت  گفت: در این زمینه تا جایی عمل می شود که در دو تا سه سال آینده به حدی برسیم که در این رشته ها نیاز به افزایش ظرفیت نداشته باشیم.

اکبری با بیان اینکه معاونت آموزشی وزارت بهداشت بر اساس سند برآورد نیاز نیروی انسانی و بر اساس نیاز مناطق مختلف کشور از تربیت نیروی مازاد که باعث هزینه کردن منابع کشور است خودداری خواهد کرد گفت: البته این موضوع در رابطه با رشته های مختلف متفاوت است و اینگونه نیست که بگوییم در رشته گروه پزشکی مازاد نیروی انسانی داریم و نیرو تربیت نمی کنیم و یا  در علوم پزشکی دیگر کمبود داریم و ظرفیت را افزایش می دهیم بلکه این موضوع کلی دیده نمی شود و  رشته به رشته و حتی منطقه به منطقه متفاوت است.

وی ادامه داد: بر همین اساس قانونی که کمک می‌کند بتوانیم کمبود را در برخی از مناطق اصلاح کنیم و توزیع نیروی انسانی را در کشور اصلاح کنیم، قانون برقراری عدالت آموزشی است که بر اساس آن در راستای اینکه بتوانیم ۳۰ درصد از ظرفیت را از ظرفیت بومی بگیریم برای افرادی که متعهد خدمت به استان‌های خود هستند با هماهنگی نظام پزشکی براساس همان قانون، مجوز کار در حرفه پزشکی صرفا در همان منطقه‌ای که از آن سهمیه استفاده کرده‌اند، صادر می شود به این معنی که این افراد موظفند تا سه برابر مدت تحصیلی که در آن سهمیه دارند را در منطقه خودشان خدمت کنند.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: امیدواریم در سال ۹۷-۹۸ این مساله اجرایی شود و پذیرش افراد به صورتی باشد که از اول ملزم باشند شهر خود را مشخص کنند و  مشخص شود فردی که فارغ التحصیل می شود اگر از سهمیه برقراری قانون عدالت آموزشی استفاده می کند و ۳۰ درصد سهمیه را به خود اختصاص می دهد ملزم باشد ۳ برابر مدت زمانی که سهمیه را به خود اختصاص داده است در محل استفاده از سهمیه خدمت کند.

وی با بیان اینکه این مساله برای افراد آزاد نیست و سهمیه های آزاد تعهد عادی را دارند و باید طرح خود را بگذراند و اگر تعهدی دارند انجام دهند گفت: تا الان اینچنین بود که اگر کسی از سهمیه استانی استفاده کرده است می بایست در همان استان متعهد به خدمت شود اما در حال حاضر به سمتی می رویم که حتی شهر محل خدمت را هم مشخص کنیم و اگر فردی درآزمون پذیرفته شد و در دانشگاه ثبت نام کرد ابتدا باید تعهد بدهد که در همان شهر خدمت کند و بداند که مجوز کار از طرف نظام پزشکی برای وی برای جایی غیر از آن استان داده نخواهد شد.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: در برخی مناطق محروم نیاز به نیرو داریم و نیروهای بیشتری در شهر های بزرگ هستند و ما امیدواریم با مسیر و مکانیزمی که تدارک دیده ایم بتوانیم این مساله را تسهیل کنیم و دسترسی نیروی انسانی بهتر از قبل شود و در جاهایی که نیرو زیاد داریم نیروی انسانی بر اساس سند برآورد نیروی انسانی که در شورای گسترش تصویب شد توزیع شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر در برخی رشته ها نیرو زیاد داشته باشیم نیز به تدریج ظرفیت پذیرش را اصلاح می کنیم و طبیعتا فضاهای موجود را اخنصاص می دهیم به رشته هایی که کشور به آن نیاز دارد و باید تربیت نیروی انسانی در آن صورت بگیرد.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه