قریب به ۷۰۰۰ معلم گیلانی در ناعادلانه‌ترین شرایط تدریس می‌کنند

قریب به هفت هزار معلم نیروی آزاد شاغل در مدارس غیردولتی گیلان در حالی در ناعادلانه‌ترین شرایط مشغول به کار بوده که از حقوق کم و ناعادلانه، عدم امنیت شغلی و بیمه رنج می‌برند و بدیهی است که این حد بی‌توجهی به این تعداد از قشر فرهیخته در استان و کشور زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

قریب به ۷۰۰۰ معلم گیلانی در ناعادلانه‌ترین شرایط تدریس می‌کنند

به گزارش ۸دی، نقش و جایگاه معلمی هم‌طراز با انبیا تعریف می‌شود چراکه وظیفه او تعلیم و تربیت انسان است و چه زیبا معمار کبیر انقلاب اسلامی سخن فرمودند که انسان امانت معلم خواهد بود.

سال‌هاست که در کشور عزیزمان سالروز شهادت استاد شهید مطهری را بهانه‌ای برای بزرگداشت مقام معلم می‌خوانند و هفته‌ای را در تکریم مقام شامخ این اعجوبه روزگار در تقویم شمسی این مرزوبوم نقش بسته‌اند اما در این میان، نام معلمان بی شناسنامه‌ای در سیستم آموزشی کشور در گمنامی نقش بسته است که با بدترین وضع موجود و در مبهم‌ترین آینده کاری عشق را تقدیم دانش‌آموزانشان می‌کنند و باوجوداینکه برای تدریس باید از فیلتر گزینش آموزش‌وپرورش بگذرند، اما در سایه فراموشی سیستم آموزش کشور، چگونگی گذران زندگی این قشر زحمت‌کش به فراموشی سپرده می‌شود.

پس از گذشت سال‌ها از عمر مدارس غیردولتی در ایران، معلمان شاغل در این مدارس از مشکلات متعددی ازجمله عدم دریافت حقوق قانونی، نداشتن بیمه و عدم امنیت شغلی رنج می‌برند و علاوه بر مشکلات موجود در آموزش‌وپرورش، یکی از مسائل پیش روی این وزارتخانه، عدم پیگیری مستمر متولیان، در امر معلمان نیروی آزاد شاغل در مدارس غیردولتی است.

قریب به هفت هزار معلم نیروی آزاد شاغل در مدارس غیردولتی گیلان در حالی در ناعادلانه‌ترین شرایط مشغول به کار بوده که از حقوق کم و ناعادلانه، عدم امنیت شغلی و بیمه رنج می‌برند و بدیهی است که این حد بی‌توجهی به این تعداد از قشر فرهیخته در استان و کشور زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. در این راستا نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در رشت اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ هزار نیروی آزاد شاغل در مدارس غیردولتی در سیستم آموزشی کشور مشغول به فعالیت هستند که مجلس برای احقاق حقوق و مطالبات آن‌ها ورود کرده است.

جبار کوچکی نژاد با تأکید بر اینکه اولویت حل مشکلات معلمان نیروی آزاد شاغل در مدارس غیردولتی بیمه و پرداخت حقوق قانونی برای آن‌ها است گفت: ما در مجلس پیگیری بیمه، حداقل دستمزد، ثبات شغلی و همچنین امتیاز برای شرکت در آزمون را برای همکاران مدارس غیردولتی در دستور کار داریم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه پرداخت بخشی از بیمه باید بر عهده دولت قرار بگیرد و بخشی نیز کارفرما پرداخت کند افزود: اولویت حل مشکلات معلمان نیروی آزاد شاغل در مدارس غیردولتی بیمه و پرداخت حقوق قانونی برای آن‌ها است.

عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معلمین شاغل در مدارس غیردولتی آینده مبهمی دارند، اظهار کرد: بیمه و میزان حقوق پرداختی به نیروهای آزاد آموزش‌وپرورش خیلی شفاف و روشن نیست.

اسدالله عباسی افزود: مصمم هستیم که بر اساس طرحی بتوان به مؤسسات آموزشی کشور کمک کرد تا آن‌ها نیز در چارچوب قانون، حقوق و مزایای شاغلین در مدارس غیردولتی را پرداخت کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ضعف آموزش‌وپرورش استان گیلان مبنی بر عدم سامان‌دهی به اوضاع معلمان نیروی آزاد شاغل در مدارس غیردولتی اظهار کرد: یکی از ضعف‌های موجود در آموزش‌وپرورش این است که به دلیل عدم وجود آمار دقیق، این اداره کل در ارائه آمار کامل تعداد این معلمان ناتوان است.

محمدصادق حسنی با بیان اینکه دریافتی معلمان نیروی آزاد آن‌قدر بالا نیست که یارای پرداخت بیمه خود را باشند گفت: باید با کمک آموزش‌وپرورش و مسئولین این مشکل را برطرف کنیم.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان نیز با بیان اینکه مجلس مصوباتی را برای تسهیل شرایط معلمین نیروی آزاد تصویب کرده است اظهار کرد: تنگنای مالی دولت از مهم‌ترین دلایل عدم اجرای مصوبات مجلس در خصوص معلمان نیروی آزاد آموزش‌وپرورش است.

ذبیح‌الله نیکفر با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم تا مسئله احقاق حقوق معلمین شاغل در مدارس غیردولتی موضوع محوری کمیسیون آموزش قرارگرفته و با ارائه طرح به مجلس در صحن علنی به تصویب برسد تصریح کرد: موضوعات مطرح‌شده توسط نیروی‌های آزاد شاغل در مدارس غیردولتی مورد پیگیری مجلس قرار خواهد گرفت تا از طریق آموزش‌وپرورش اقداماتی برای پیشبرد اهدافشان صورت بگیرد.

به گزارش فارس، با استناد به ماده‌های ۱۳، ۲۵ و ۲۶ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، دولت موظف است در ماده ۱۳ به‌منظور حمایت از مؤسسان مدارس غیردولتی با اولویت مناطق محروم و وزارت آموزش‌وپرورش موظف است با مشارکت مؤسسان و بخش غیردولتی، «صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی» را به‌صورت مؤسسه عمومی غیردولتی ایجاد کند و هرساله تا سقف ۵۰ درصد از قیمت تمام‌شده سرانه سالانه دانش‌آموزی در بخش دولتی را به ازای کل دانش آموزان شاغل به تحصیل در مدارس غیردولتی در قالب کمک در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیش‌بینی کند.

بر اساس ماده ۲۵ نیز، کارکنان تمام‌وقت فاقد پوشش بیمه‌ای مدارس و مراکز غیردولتی از مزایای قانون تأمین اجتماعی برخوردار می‌شوند و کارکنان پاره‌وقت فاقد پوشش بیمه‌ای نیز به نسبت ساعات انجام کار مشمول حمایت‌های مقرر در این ماده هستند.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه