کم آبی بازسازی ذخایر ماهی دریای خزر را تهدید می‌کند

مدیرکل شیلات گیلان با تأکید بر اینکه کم آبی رودخانه‌ها هشداری برای صنعت صید و صیادی استان گیلان است گفت:‌ کم آبی بازسازی ذخایر ماهی دریای خزر را تهدید می‌کند.

کم آبی بازسازی ذخایر ماهی دریای خزر را تهدید می‌کند

به گزارش هشت دی،اسحاق شعبانی  در رشت اظهار داشت: برخی از گونه‌های ماهیان برای انجام تکثیر و زاد و ولد باید به‌سمت رودخانه‌ها مهاجرت کنند و با توجه به کم آبی موجود در رودخانه‌های گیلان،‌ امسال صنعت صید و صیادی استان با معضل بسیار جدی مواجه خواهد بود.

مدیرکل شیلات استان گیلان با بیان اینکه کم آبی بازسازی ذخایر ماهی دریای خزر را تهدید می‌کند عنوان کرد: برای انجام روند غنی کردن ذخایر ماهی دریای خزر چه از نوع طبیعی و چه از نوع مصنوعی که هر ساله توسط اداره کل شیلات گیلان انجام می‌شود به وجود رودخانه‌های مناسب و پر آب نیاز است.

شعبانی با بیان اینکه کمبود آب در رودخانه‌های گیلان به مرز هشدار و بحران رسیده است تصریح کرد: در حال حاضر شیلات گیلان برای انجام مراحل تکثیر طبیعی ذخایر ماهی دریای خزر با مشکل جدی مواجه است به طوری که هم‌اکنون با زحمت فراوان فرآیند مولدگیری از رودخانه‌ها انجام می‌شود.

وی به بزرگترین رودخانه شیلاتی استان گیلان اشاره کرد و اظهار داشت:‌ در حال حاضر رودخانه سفیدرود به‌عنوان مهم‌ترین رودخانه شیلاتی گیلان که از امنیت کافی و شرایط لازم جهت تکثیر ماهیان برخوردار است نیز از این بحران مصون نمانده و با مشکل و بحران شدید کم آبی مواجه است.

مدیرکل شیلات استان گیلان با اشاره به تعداد رودخانه‌های موجود در گیلان عنوان کرد:‌ هم‌اکنون بالای ۱۰۰ رودخانه بزرگ و کوچک در سطح استان گیلان وجود دارد اما از این میان تنها ۱۰ رودخانه آن شیلاتی و مناسب جهت انجام فرآیند تکثیر و زاد و ولد ماهیان محسوب می‌شود.

شعبانی به وضعیت و شرایط خاص تکثیر ماهی کفال و کیلکا اشاره کرد و ابراز داشت:‌ ماهیانی از گونه کفال و کلیلکا برخلاف ماهی سفید برای انجام تکثیر طبیعی خود به بستر رودخانه‌ها مهاجرت نمی‌کنند بلکه در همان بستر دریا اقدام به انجام زاد و ولد و تخم‌ریزی می‌کنند.

وی بر ضرورت حفاظت از دریا در زمان فرآیند تکثیر برخی گونه‌های ماهیان تأکید کرد و اظهار داشت:‌ با توجه به اینکه زمان زاد و ولد ماهیان کفال و کیلکا در فصل تابستان انجام می‌شود شیلات استان گیلان جهت ایجاد و فراهم‌سازی محیطی امن برای آنان، اقدامات خاصی را به اجرا در می‌آورد.

‌مدیرکل شیلات استان گیلان از برخورد با صیادان غیرمجاز خبر داد و تصریح کرد:‌ شیلات گیلان با دو اقدام یعنی برخورد با صید غیرقانونی و به تعویق انداختن زمان آغاز صید تا ۲۰ مهر هر سال سعی می‌کند محیط امنی جهت انجام فرآیند تکثیر ماهیانی همچون کفال و کیلکا ایجاد کند.

شعبانی به موضوع پرورش ماهی در قفس نیز اشاره کرد و ابراز داشت:‌ انجام سرمایه‌گذاری‌ و گسترش هرچه بیشتر صنعت پرورش ماهی در قفس به‌منظور افزایش تولیدات شیلاتی در کشور و بالا بردن سرانه مصرف ماهی در بین مردم امری کاملاً پذیرفته شده در تمام دنیا است.

وی یکی از راه‌های مواجهه مناسب با بحران کم آبی در کشور را برشمرد و خاطرنشان کرد:‌ با توجه به بحران کم آبی و کمبود بارش‌هایی که در کشور و به‌ویژه گیلان رخ داده است ضرورت نگاه ویژه به حوزه‌هایی همچون پرورش ماهی در قفس در آب‌های شیرین بیش از پیش لازم به نظر می‌رسد.

مدیرکل شیلات استان گیلان با بیان اینکه پرورش ماهی در قفس از سال ۹۰ به‌طور عملیاتی در کشور آغاز شد افزود:‌ هم‌اکنون ۱۸ سرمایه‌گذار علاقمند به حوزه پرورش ماهی در قفس گیلان موفق به اخذ پروانه تأسیس شدند و ۲۷ نفر دیگر موافقت اصولی طرح مورد نظر‌شان را کسب کرده‌اند.

شعبانی با اشاره به ظرفیت‌های گیلان برای فعالیت در عرصه پرورش ماهی در قفس بیان داشت:‌ در حال حاضر ظرفیت ایجاد حدود ۳۰ حلقه قفس پرورش ماهی با ظرفیت ۴ هزار تن در گیلان وجود دارد و قصد داریم در سال ۹۷ نسبت به راه‌اندازی تعداد بیشتری از این مجموعه‌های پرورشی اقدام کنیم.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه