نشریه چینی: برجام قابل کنار گذاشتن نیست

یک روزنامه چینی امروز نوشت توافقنامه تاریخی برجام را هیچ کشوری نه تنها نمی تواند کنار بگذارد بلکه باید از آن حراست نیز شود.

نشریه چینی: برجام قابل کنار گذاشتن نیست

به گزارش ۸دی، چاینا دیلی پرشمارگان ترین نشریه انگلیسی زبان چین، سیاست های دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا را در ماه های گذشته در قبال برجام مورد انتقاد قرار داده و افزوده است دولت آمریکا باید برای حفاظت از این توافق مهم تلاش کند.
این روزنامه می نویسد طبیعی است ایران هرگز زیر بار تغییر مفاد برجام نخواهد رفت که البته برای این منظور دلایل قاطعی نیز دارد.
چاینا دیلی تصریح کرده است اولا ایران تمامی تعهدات خود را در قبال این توافق با دقت و بدرستی انجام داده است و ثانیا سازمان بین المللی انرژی اتمی در گزارش های مکرر خود، پایبندی تهران به توافق هسته ای را مورد تایید قرار داده است.
این روزنامه چینی تاکید کرده است برجام برای منع اشاعه هسته ای بسیار مهم است و کنار گذاشتن آن از سوی آمریکا فقط به تهران صدمه نمی زند بلکه برای اسراییل، آمریکا و عربستان سعودی نیز گران تمام خواهد شد.
روزنامه ادامه می دهد با خروج آمریکا از برجام ایران امکان خواهد داشت تا تحقیقات خود را در انرژی هسته ای از سربگیرد و این ممکن است حس ناامنی برای اسراییل و آمریکا و دیگر حامیانشان داشته باشد و به مسابقات تسلیحاتی در خاورمیانه منجر خواهد شد.
چاینا دیلی نوشته است خروج از برجام به چهره بین المللی آمریکا در خصوص مسایل مرتبط با دیپلماسی نرم بشدت لطمه خواهد زد و در دیگر نقاط جهان همواره به این کشور در گفت و گوهای بین المللی به دیده تردید نگاه خواهد شد.
روزنامه چینی تاکید کرده است زیر سوال بردن برنامه موشکی آمریکا و ارتباط دادن آن با برجام هیچ دردی را دوا نمی کند و این موضوع اصلا ربطی به توافق هسته ای ندارد و اگر قرار است در باره آن گفت و گویی شود باید در یک ساختار مجزا برای آن برنامه ریزی شود.
این نشریه در پایان آورده است برجام یک توافقنامه تاریخی است که برای همه برد – برد است و خروج آمریکا از آن یک دستاورد بزرگ دیپلماسی دنیا را به نابودی خواهد کشاند.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه