روزشمار تاریخ گیلان / 11 آبان؛

برپایی جشن رضاخانی در رشت، لنگرود و انزلی / یک خارجی رئیس نظمیه رشت شد

در چنین روزی، در رشت و انزلی و لنگرود برای آغاز سلطنت رضاخان جشن گرفته شد و در رشت رئیس ارکان حرب تیپ شمال پذیرای میهمانان به صرف شام بود.

برپایی جشن رضاخانی در رشت، لنگرود و انزلی / یک خارجی رئیس نظمیه رشت شد

به گزارش هشت دی، یازدهم آبان ۱۳۰۰ شمسی، سردار سپه از گیلان به تهران بازگشت. سردار سپه وزیر جنگ که برای رسیدگی به امور گیلان به آنجا سفر کرده بود، پس از فتح رشت و شکست جنگلی‌ها، امروز به تهران بازگشت. گروهی از قزاق ها همچنان برای یافتن میرزا کوچک خان در جنگل به سر می‌بردند. (۱)

یازدهم آبان ۱۳۰۰ شمسی، ریاست جدید نظمیه‌ی رشت منصوب شد. به دستور رئیس الوزراء، موسیو شوبرگ رئیس اداره تأمینات نظمیه مرکز، به سمت ریاست نظمیه رشت منصوب شد. (۲)

یازدهم آبان ماه ۱۳۰۲ شمسی، دومین محموله اسلحه‌های ارسالی از آلمان به انزلی رسید. بنابر آن چه که امروز وزارت جنگ به یاور غلامحسین‌خان در انزلی نوشت، دومین محموله اسلحه‌های ارسالی از آلمان توسط کشتی موسوم به اصفهان وارد بندر انزلی شده است. وزارت جنگ به نظامی یاد شده دستور داد اسلحه را به تهران بفرستد و خود منتظر محموله بعدی بماند که دو هزار قبضه تفنگ و یک میلیون فشنگ است.(۳)(ر.ک: ١٠ آبان)

یازدهم آبان ماه ۱۳۰۴ شمسی، امروز هم در رشت و انزلی و لنگرود برای آغاز سلطنت رضاخان جشن گرفتند. بر اساس خبرهای رسیده از حاکم گیلان دیروز و امروز در شهرهایی چون رشت و بندر پهلوی جشن و چراغانی بوده است. در رشت رئیس ارکان حرب تیپ شمال پذیرای میهمانان به صرف شام بود.(۴) همچنین نمایندگان سیاسی دول خارجی در کارگزاری گیلان حاضر شدند. بنا به آنچه که امیراصلان خواجهنوری، حاکم گیلان، مینویسد، کنسول دولت شوروی خوشحال نبود و میپرسید آیا مخالفتی [نسبت به خلع سلطنت و روی کار آمدن رضاخان] بروز نخواهد کرد؟ حاکم هم پاسخ میدهد که امکان ندارد؛ چرا که «این تغییر… به اصرار و تقاضای ملت بوده و حضرت پهلوی جداً امر فرموده بودند مأمورین دولت هیچگونه اقدامی نباید بنمایند[!]»(۵) حاکم لنگرود هم به وزارت داخله خبر داد که دیشب و امروز جشن و چراغانی در شهر برقرار بوده «ضمناً حسبالامر، تلگرافات تبریکیه هم به مقام مقدس معظم علّیه مستقیماً مخابره شده» است. در تلگرام یاد شده که امضاء آن «عموم طبقات علما و تجار و کسبه و اهالی لنگرود» است انقراض سلسله قاجار به «یگانه ناجی ایران» تبریک گفته شده است.(۶)

یازدهم آبان ماه ۱۳۵۷ شمسی، رحیم‌الله‌ پورنصیری از انقلابیون صومعه‌سرایی با تیر مأموران شهربانی به شهادت رسید. پورنصیری در ۳۰ تیر ۱۳۳۴ در یک خانواده مذهبی در گوراب زرمیخ صومعه سرا به دنیا آمد و با پخش نوارهای سخنرانی امام و انتشار اعلامیه و شرکت در تظاهرات و راهپیمایی‌ها به انقلاب کمک می‌کرد. وی دهم آبان ماه در راهپیمایی مردم صومعه‌سرا شرکت کرد و در این روز با شلیک تیری از جانب مامور شهربانی از ناحیه شکم زخمی شد و مردم اورا به بیمارستان حشمت رشت منتقل کردند و سرانجام روز بعد (یازدهم آبان سال ۵۷) چشم از جهان فرو بست. مدفن این شهید والامقام در گلزار شهدای روستای پشتیر صومعه‌سرا واقع است(۷).

یازدهم آبان ماه ۱۳۶۱ شمسی، علی یوسفی از رزمندگان پاسدار انقلاب اسلامی رودباری دفاع مقدس به شهادت رسید. شهید یوسفی متولد ۱۳۴۱ در روستای نمک آوران رودبار بود. وی در عملیات محرم و در منطقه موسیان به شهادت رسید(۸).

یازدهم آبان ماه ۱۳۶۱ شمسی، شهید علی زعیمی از رزمندگان شهرستان آستانه اشرفیه در منطقه موسیان و در عملیات محرم به شهادت رسید. وی متولد یکم مرداد ماه ۱۳۴۱ بود.

یازدهم آبان ماه ۱۳۶۱ شمسی، شهید اسماعیل عفتی از رزمندگان شهرستان انزلی در کردستان به شهادت رسید. وی متولد ۲۱ فروردین ماه ۱۳۴۵ بود و بصورت دواطلب بسیجی به مناطق عملیاتی اعزام شده بود.

یازدهم آبان ماه ۱۳۶۵ شمسی، سردار شهید ابراهیم کشاورز از فرماندهان گردان در لشکر ۱۶ قدس گیلان به شهادت رسید. معلم شهید ابراهیم کشاورز در چهارم مرداد ماه ۱۳۳۵ در روستای لاشیدان شهرستان لاهیجان به دنیار آمد. ابراهیم تحصیلات دوره‌ی ابتدایی را در لاشیدان سپری کرد و با ورود به سن ۱۰ سالگی پدر بزرگوارش را از دست داد.  این جوان مومن، پاک و این پرستوی مهاجر و رزمنده دلیر اسلام ، پس از سالها تلاش و جهاد با خصم دون، ۱۱ آبان ۶۵ در شهرک دوئیجی بر اثر اصابت گلوله توپ دشمن به محل استقرار لشکر به درجه رفیع شهادت نائل آمد و در تاریخ ۲۳ آبان همان سال پس از تشیع باشکوه امت حزب الله در گلزار شهدای لاشیدان لاهیجان به خاک سپرده شد.

یازدهم آبان ماه ۱۳۹۵ شمسی، پیکر مطهر شهید مدافع حرم محمد اتابه پس از تشییع در صومعه سرا، در گوراب زرمیخ تشییع و تدفین شد. شهید اتابه، متولد سال ۱۳۶۶ صومعه‌سرا بود و از وی یک پسر به نام امیررضا به یادگار مانده است. شهید اتابه جانشین گردان حضرت رسول (ص) بود و نهم آبان در حومه حلب سوریه به شهادت رسید.

….

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایرن، جلد یکم، ص ۳۶۷؛ روزنامه ایران، ۱۴/ ۸/ ۱۳۰۰، ص ۱؛ جنبش میرزا کوچک خان بنابر گزارش های سفارت انگلیس، ص ۷۳.
۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایرن، جلد یکم، ص ۳۶۷؛ روزنامه ایران، ۱۲/ ۸/ ۱۳۰۰، ص ۳.
۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد سوم؛ ص ۴۱۲؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، س ١٣٠٢، پ۸۵؛ ص ۱۳.
۴- فراهانی، حسن؛ روزشمار تاریخ معاصر ایران؛ جلد پنجم؛ ص ۴۰۳؛ سازمان اسناد ملی ایران، سند شم ٢٩٣١۴٧۶.

۵- فراهانی، حسن؛ روزشمار تاریخ معاصر ایران؛ جلد پنجم؛ ص ۴۰۳؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، س ١٣٠۴، پ ١٧٧، ص ٢٠.
۶-  فراهانی، حسن؛ روزشمار تاریخ معاصر ایران؛ جلد پنجم؛ ص ۴۰۳؛ سازمان اسناد ملی ایران، سند شم ٢٩٣١۴٧۶.

۷- خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه