روزشمار تاریخ گیلان / یکم آبان؛

خلبان گیلانی که به دستور صدام دو نیم شد/ شهادت ۴ گیلانی در مریوان

در چنین روزی جوان‌ترین خلبان ارتش جمهوری اسلامی پس از اسارت و به دستور صدام با طناب به دو جیپ بسته شده و بدنش را دو نیم کردند.

خلبان گیلانی که به دستور صدام دو نیم شد/ شهادت ۴ گیلانی در مریوان

به گزارش هشت دی، یکم آبان ماه ۱۳۰۰ شمسی، با استقرار نیروهای دولتی در انزلی این شهر از عناصر روس پاکسازی شد. یک واحد ششصد نفری از نظامیان دولتی در انزلی استقرار یافته و به پاکسازی شهر از عوامل و عناصر روسی پرداختند. گزارش ها حاکی از آن بود که فقط اعضای رسمی کنسولگری شوروی در انزلی اقامت داشته و یک کشتی توپدار شوروی نیز همچنان در ساحل انزلی پهلو گرفته است. (۱)

یکم آبان ماه ۱۳۰۰ شمسی، رضاخان با نیروهای میرزا کوچک جنگلی اتمام حجت کرد. رضا خان با صدور اعلانی به نیروهای میرزا کوچک خان و تمام افراد مسلحی که در جنگل جزو متمردین شناخته می شدند، اتمام حجت کرد و از آنان خواست برای حفظ جان و مالشان از هرگونه تعرضی، اسلحه خود را تحویل دهند. متن اعلان رضا خان به شرح ذیل بود: «به تمام اتباع میرزا کوچک خصوصا و کلیه اشخاصی که در جنگل مسلح گشته و جزو متمردین شناخته می شوند عموما اعلام می شود که چون فرماندهان اردوی نظامی مطابق امر صریحی که به آنها داده ام مجبور از تسویه امور جنگل هستند و تغییرپذیر نیست و از طرف دیگر دولت هم هیچ مقصودی جز انتظام مملکت و آسایش اهالی ندارد و با هیچ کس قصد و غرض خصوصی نخواهد داشت، لهذا قبل از این که اردوها شروع به عملیات نمایند هرگاه هریک از نفرات در مقام تسلیم برآمده و اسلحه خود را تحویل فرماندهان اردو نماید به موجب همین اعلامیه جان و مال آنها در امان و از هرگونه تعرضی محفوظ خواهند بود، و برعکس اگر اردوها وارد عملیات شدند و پس از آن کسی در صدد تقاضای تأمین برآید دیگر به احدی امنیت مالی و جانی داده نخواهد شد و تمام آنها در ردیف متمردین نسبت به دولت محسوب خواهند گردید. این آخرین اتمام حجت است که می شود و پس از این دیگر در این موضوع اعلامیه انتشار نخواهد یافت. وزیر جنگ- رضا، ۱ برج عقرب ۱۳۰۰»(۲)

یکم آبان ۱۳۷۷ شمسی؛ انتخابات سومین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار شد. این انتخابات در گیلان هم مانند سایر نقاط کشور برگزار شد. انتخابات مجلس خبرگان رهبری هر ۸ سال یک بار در کشور انجام خواهد شد. این مجلس وظیفه اصلی اش انتخاب رهبر و نظارت بر فعالیت های رهبر است. در این دوره مجتهدینی که از گیلان راهی این مجلس شدند به این شرح اند: حضرات آیات محمدعلی امینیان، محمدعلی تسخیری، عباس محفوظی و زین العابدین قربانی(۳).

۳- رنگ ایمان

۴- شفت محله، روستایی از توابع دهستان ضیابر بخش مرکزی شهرستان صومعه‌سرا در استان گیلان  است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه