عباس عراقچی:

برجام نقض شد اما با نقض فاحش فاصله داریم!

معاون زیر خارجه درباره تحریم های جدید آمریکا گفت: نقض برجام صورت گرفته ولی با نقض فاحش برجام و نقض اساسی برجام فاصله داریم.

برجام نقض شد اما با نقض فاحش فاصله داریم!

به گزارش ۸دی، سیدعباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه در پایان نشست مشترک با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره قانون تحریم‌های جدید امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه وزارت امور خارجه در گزارشی ابعاد نقض برجام را در این جلسه ارائه کرد، اظهار داشت: در این نشست درباره آثار و تبعات بحث کردیم و یک اتفاق نظری در مورد این حرکت خصمانه کنگره آمریکا برای اینکه واکنش قاطعی به آن نشان داده شود، صورت گرفت.

وی افزود: وزارت خارجه با پیش‌نویسی که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تحریم‌های جدید آمریکا تهیه کرده موافق است و نیاز است به این حرکت خصمانه و خبیثانه امریکا که می‌تواند آثاری را بر برجام بگذارد و منافع جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهد، پاسخ داده شود.

عراقچی تصریح کرد: بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام با این قانون جدید آمریکا نقض شده است و عکس‌العمل لازم دارد، یک اتفاق نظر کاملی در کمیسیون امنیت ملی مجلس با این نظر وجود داشت و ان‌شاءالله این قانون مراحل خودش را طی خواهد کرد و پاسخ محکم جمهوری اسلامی به آن نشان داده خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا جمهوری اسلامی ایران اعتراضی به نقض برجام به کمیسیون برجام کرده است یا نه، افزود: در کمیسیون ایران و ۱+۵ که هفته گذشته تشکیل شد، ما تمام موارد نقض برجام از جانب امریکا را گزارش کردیم، آقای ظریف وزیر امور خارجه در این خصوص چند نامه به خانم «موگرینی» هماهنگ‌کننده برجام نوشته و از وی خواسته است که بین همه کشورهای عضو، موارد نقض برجام، تعهدها، تعلل‌ها و بدعهدی‌های آمریکا به آن اشاره شده، ثبت شده و نظر ما مستدل است و در بیانیه پایانی این کمیسیون هم آمد که تمام مفاد برجام به طور کامل از طرفین باید همراه با حُسن نیت اجرا شود و در این کمیسیون اعلام شد که تمام این موارد به طور کامل از جانب آمریکا اجرا نشده و ما موارد اجرا نشدن برجام را به هیأت نظارت بر اجرای برجام اعلام می‌کنیم.

عراقچی خاطرنشان کرد: نقض برجام صورت گرفته ولی با نقض فاحش برجام و نقض اساسی برجام فاصله داریم، در مورد نحوه عکس‌العمل به هیأت نظارت بر اجرای برجام گزارش خواهیم کرد و دستور مقتضی را هیأت نظارت اتخاذ خواهد کرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: پیش‌نویس قانون مقابله با تحریم‌ها و کلیات آن در کمیسیون امنیت ملی مجلس به تصویب رسیده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این قانون که کلیات آن در کمیسیون امنیت ملی مجلس به تصویب رسیده قانون جامعی است، هم اقدامات متقابل در برابر تحریم‌های آمریکا را در برمی‌گیرد، اقدامات امنیتی آمریکا و اقداماتی را که علیه اتباع ایرانی در این خصوص صورت گرفته است، شامل می‌شود، باید اقتدار جمهوری اسلامی ایران در برابر آمریکایی‌ها نشان داده شود.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
اعتراف و وعده عراقچی فقط برای کنترل نارضایتی معترضان نحوه اجرای برجام نافرجام است. همین آقایان به نمایندگی از کدخدا محوران و در راستای خواست امریکا برجام را بر ایران تحمیل کردند
در حاشیه