عضو هیات علمی دانشگاه گیلان:

قرارداد توتال در بلند مدت به نفع کشور نیست/ احتمال انجام پروژه‌ نفوذ در قالب متخصصان نفتی

دکتر محمد دوستار، عضو هیات علمی دانشگاه گیلان گفت: قرارداد توتال در بلند مدت به نفع کشور نیست.

قرارداد توتال در بلند مدت به نفع کشور نیست/ احتمال انجام پروژه‌ نفوذ در قالب متخصصان نفتی

به گزارش ۸دی، دکتر محمد دوستار، عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در گفتگو با روشن خبر در مورد قرارداد وزارت نفت با توتال گفت: قرارداد توتال یکی از اولین قراردادها بعد از برجام است که در این سطح منعقد گشته است.

وی با اشاره به اینکه این قرارداد می‌تواند باعث ورود شرکت‌های خارجی دیگر به منظور سرمایه گذاری در سایر حوزه‌ها شود، افزود: قرارداد توتال می‌تواند برداشت نفت و به تبع آن قدرت نفتی، فروش نفت و بنیه مالی ما را تقویت کند که بخش مثبت این قرارداد محسوب می شود.

دکتر دوستار ادامه داد: از سوی دیگر وقتی به سمت برداشت مواد خام از حوزه‌های نفتی می‌رویم در واقع به نوعی اقتصاد ما را بیشتر وابسته به نفت می کنیم که این با روح، اهداف و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه قرار برای این بود که در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد خود را در برابر ضربه ها و شوک های خارجی مثل تحریم مقاوم کنیم، گفت: با اقتصاد مقاومتی، باید کشور از نظر اقتصادی قوی شود؛ به طوری که دیگران به ما وابسته شوند نه اینکه ما وابسته به دیگران شویم.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار بر این باشد که شرکت‌های داخلی با توان اقتصادی بالا تضعیف شوند و بعد وابسته به شرکت‌های خارجی شویم، در واقع اقتصادمان نه تنها مقاوم نمی شود، بلکه وابسته نیز خواهد شد.

دوستار با اشاره به اینکه در قرارداد توتال با توجه به پیشینه ای که از این شرکت وجود دارد و با توجه به اتفاقاتی همچون کرسنت، بیم آن می‌رود که دست‌هایی پشت‌پرده باشند، تصریح  کرد: احتمال دارد که دشمنان اگر نتوانند به طور مستقیم نیروها و پروژه‌های نفوذ را پیاده کنند، این بار در قالب متخصصان نفتی وارد کشور ‌شوند و برنامه‌های غیر از نفت را پیگیر و اخبار را از داخل به بیرون ببرند

وی با اشاره به اینکه متاسفانه متن قرارداد به صورت عمومی منتشر نمی‌شود و این ابهامات را بیشتر می کند، افزود: نباید به بهانه محرمانه بودن، مردم و کارشناسان از دسترسی و تحلیل مفاد اصلی قرارداد محروم شوند و خودمان را با دو سه نفر از کارشناسان که شاید پیشینه‌ ای هم ندارند، محدود کنیم.

دوستار با اشاره به اینکه قرارداد توتال در بلند مدت به نفع کشور نیست، تصریح کرد: قرارداد های این چنینی در کوتاه مدت شاید برای سیاستمداران کشور که سریع میخواهند بحث پیشرفت اقتصادی و رشد اقتصادی را بزرگ نشان دهند، ابزار مناسبی باشد. اما در بلند مدت برای کشور ما وابستگی می آوردپ

رئیس اسبق دانشگاه پیام نور گیلان با بیان اینکه به نظر می رسد؛ منافع حاصله از قرارداد توتال برای کشورمان به نسبت بهره برداری از منابع چندان نباشد، گفت: هنوز در این قرارداد ما نمی‌دانیم که توتال در صورت تحریم جدید چه عکس العملی نشان خواهد داد و چه تضمینی داده است که در صورت تحریم جدید آمریکا یا شورای امنیت همچنان به تعهدات خود پایبند باشد و این برای ما ابهام دارد که چه تضمینی توسط توتال به دولتمردان داده شده است!

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه