گفتگویی خواندنی با نخبه جوان فومنی؛

دانشگاه‌ها باصنعت ارتباط ندارند چون می‌ترسند /برای حل مشکل اشتغال باید از ظرفیت‌داخلی استفاده کنیم

نخبه جوان فومنی گفت: عدم ارتباط بین دانشگاه و صنعت دو دلیل دارد که اولین دلیل آن ترس از این است که این ارتباط نقاط ضعف را نشان بدهد.

دانشگاه‌ها باصنعت ارتباط ندارند چون می‌ترسند /برای حل مشکل اشتغال باید از ظرفیت‌داخلی استفاده کنیم

به گزارش ۸دی، به نقل از بهجت نیوز؛ سید امید گشتی یکی دیگر از جوانان خوب فومنی است که در همایش تجلیل از پژوهشگران فومنی که به همت کانون فرهنگ فرهت در هفته گذشته برگزار شد به عنوان نفر اول در بخش پژوهش از سوی هیات داوران مورد تقدیر قرار گرفت.این مسئله سبب شد تا به پاس تلاش های علمی و پژوهشی این همشهری عزیزمان ساعتی را با هم به گفتگو بپردازیم.

آخرین تصویری که از سید امید در گوشه ذهن من حک شده بود به مطالعه و پشتکار ویژه اش در کلاس پنجم ابتدائی در دبستان شهید افتخاری فومن باز می گشت که هفته پژوهش فرصت مغتنمی برایم ایجاد کرد تا به سراغ این همکلاسی سال های دور مدرسه بروم و از نزدیک بار دیگر شاهد میل و علاقه ویژه اش به تحقیق و علم و پژوهش باشم و برای این گفتگو تصمیم گرفتیم در پارک کودک فومن دقایقی را با خاطرات سال های گذشته بگذرانیم.

دکتر سید امید گشتی نخبه علمی فومنی است که با سه ثبت اختراع و چاپ دو کتاب و مقالات بسیار، یکی از جوانان موفق شهرمان می باشد.نکته قابل توجه برای من این بود که سید امید در فضای مجازی و تلگرام حضور ندارد و برای لحظات و دقایق مختلف زندگی خود نظم خاصی داشته و با برنامه ای ویژه حرکت می کند و فقط و فقط از پژوهش و علم لذت می برد؛

۱-با سلام و عرض احترام ضمن تبریک هفته پژوهش لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟

باسلام خدمت شما و عرض تشکر بابت توجه ای که به اهمیت پژوهش دارید بنده سید امید گشتی هستم و دارای مدرک دکترای مهندسی مواد و متالورژی از دانشگاه بوعلی سینای همدان می باشم.

img_8600

۲در صورت امکان خواهش می کنم به عنوان یک جوان تحصیلکرده فومنی از تحصیلات خودتان  برای مخاطبان بیشتر بگویید؟

در دوره کارشناسی در سال های ۸۱ تا ۸۵ در دانشگاه آزاد نجف آباد در استان اصفهان مشغول تحصیل بودم که با معدل ۹۳/۱۷ با رتبه اول از آن دانشگاه فارغ التحصیل شدم. در سال ۸۵ به مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی وارد شدم و در سال ۸۸ با معدل ۲۰/۱۷ فارغ التحصیل شدم. سپس مشغول خدمت مقدس سربازی و تدریس در دانشگاه های غیر انتفاعی و آزاد در سطح استان گیلان بودم. در سال ۹۱ درمقطع دکترای مهندسی مواد و متالورژی در دانشگاه بوعلی سینا همدان پذیرفته شدم و در سال ۹۴ این مقطع را نیز با معدل ۴۷/۱۷ به پایان رساندم.

۳-با توجه به اینکه در بخش پژوهش در مراسم تجلیل از پژوهشگران فومنی که توسط کانون فرهت برگزار شد شما رتبه اول را با نظر هیئت داوران کسب کردید مایلم برای مخاطبان ما از جزئیات سوابق پژوهشی خود بگوئید؟

من در دوره کارشناسی ارشد و دکترا به فعالیت های پژوهشی مختلفی مشغول بوده ام که اکثر آنها مکتوب شده و یا به چاپ رسیده اند.حاصل این عمر پژوهشی تا کنون۱۰ مقالهISI ،۴ مقاله علمی و پژوهشی، بیش از ۱۰ مقاله در کنفرانس های علمی داخلی و خارجی و۳ ثبت اختراع می باشد. همچنین دو کتاب نیز در زمینه دروس دوره های مختلف کارشناسی تالیف نموده ام که چاپ شده و در همایش پارسال مورد تقدیر کانون فرهت قرار گرفت.
۴-یکی از مشکلانی که در کشور ما وجود دارد و از موانع رشد و پیشرفت سریع می باشد عدم ارتباط صحیح میان بخش های پژوهشی،صنعتی و سرمایه ای می باشد در این زمینه شما چه نظری دارید؟

عدم ارتباط صحیح بین دانشگاه و صنعت دو دلیل دارد که اولین دلیل آن ترس می باشد. ترس از این که شاید این ارتباط نقاط ضعف را نشان بدهد و در این رابطه شاید نقطه ضعف یک دانشگاهی نسبت به محیط صنعتی مشخص شود و صنعتی ها نیز استقبال نمی کنند چون دانشگاه ممکن است از موضع بالا به قضیه نگاه کند. اما دلیل دوم این نیست که ما فقط به پژوهش توجه کرده ایم و پژوهش را به دانش منتهی نکرده ایم لذا در خیلی از زمینه ها در محدوده یافته های علمی در محدوده کتاب و مقالات متوقف شده ایم و نتوانسته ایم این یافته های علمی را به دانش فنی تبدیل نموده و آن را در زمینه صنعتی به تولید انبوه برسانیم. فکر می کنم دلیل دوم مهمتر از دلیل اول باشد و همین قضیه سبب فاصله بیشتر می گردد. مثلا درس کارآموزیکه می تواند سبب ارتباط بیشتر با صنعت باشد متاسفانه به یکی از دروس بی اهمیت دانشگاهی تبدیل شده است.برای حل این مشکل باید در درجه اول به دانشگاه ها توجه گردد و در درجه دوم پژوهش را به دانش برسانیم و با توجه به نظر بزرگان و کارشناسان مخصوصا مقام معظم رهبری در این زمینه باید سعی کنیم از خودمان شروع کنیم. من به عنوان یک دانشگاهی، علاقمند به این ارتباط هستم و فکر می کنم اتفاقات خیلی خوبی در حال رخ دادن می باشد اما تا نقطه مطلوب کار زیادی باید صورت بگیرد.

۵-شما به عنوان یک پژوهشگر و نخبه علمی چه نگاهی به پژوهش در کشور دارید؟

در زمینه پژوهش باید بگویم چون بنده به عنوان یک تفریح و لذت شخصی به پژوهش نگاه می کنم و بسیار به آن علاقمندم و ساعت ها در این زمینه وقت می گذارم لذا احترام خاصی برای پژوهش و پژوهش گران قائلم و فکر می کنم دوستانی که از راه پژوهش به عرصه علم ورود می کنند انسان های موفقی هستند ولی خب تاکید می کنم باید سعی کنیم تا پژوهش را به دانش تبدیل کنیم. باید یافته های علمی را به سمت شرکت های دانش بنیان و به سمت تولید علم ببریم تا از عرصه چاپ مقالات به عرصه پیشرفت صنعت برسیم و بتوانیم بگوئیم در این زمینه موفق بودیم، چرا که الزاما با چاپ کتاب و مقاله موفق نخواهیم بود و به دانش فنی، پژوهش های بنیادی و تولید علم نیاز داریم.

۶-خب یه سوال متفاوت شما متاهل هستید یا مجرد؟

بنده چهار سال است که متاهل هستم.

۷-فومن را چگونه توصیف می کنید؟

فومن شهری کوچک با آرزوی های بزرگ است، این شهر با پیشینه تاریخی و قدمت فرهنگی و علمی که دارد، در عرصه های مختلف نخبگانی دارد که به آن می بالیم. باید بگویم می توانیم در فومن به نتایج دلخواه برسیم اما شرطش این است که باید با هم باشیم، با حضور نسل جدید و فعالان جوان در عرصه های مختلف و انرژی های جدید احساس می کنم این اتفاق در حال رخ دادن است منتها باید تلاش کرد که از ظرفیت موجود حداکثر استفاده را نمود تا در سطح کلان شهرمان به جایگاه مطلوب خود دست یابد.

۸-پس از مدت ها هفته گذشته در همایش تجلیل از پژوهش گران فومنی بسیاری از دوستان خود را مشاهده کردید از اینکه در شهر خودتان فومن با دوستان سابقتان روبه رو شدید چه احساسی دارید؟

حقیقتا یکی از دلایلی که همایش کانون فرهت را می پسندم دیدار دوستان قدیمی و دستیابی به اطلاعات جامعی در مورد پژوهشگران شهرستان است و اولین اتفاقی که رخ می دهد این است که می بینیم افرادی در شهرمان هستند که در زمینه های پژوهشی و علمی تلاش های قابل توجه ای داشته اند، از این نظر بسیار خوشحال هستم. موضوع بعد هم اینکه در همایش امسال محتوای پژوهش ها و مقالات شرکت کنندگان نیز نمایش داده شد که این امر به نوبه خود برای بنده جالب و لذت بخشبود.

img_8629

۹-ما در شهر خودمان الحمدالله افراد متخصص و قابل اعتنائی را داریم که در سطح کشور حضور دارند و هریک در زمینه ای متخصص بود یا صاحب نظر می باشند سوال اینجاست چگونه باید از ظرفیت های انسانی غنی خودمان برای رشد و توسعه شهرستان فومن استفاده کنیم؟

اگر قرار است این کار صورت بگیرد باید از خودمان شروع کنیم اول باید همدیگر را پیدا کنیم و از هم مطلع باشیم و با هم متحد باشیم من به سازمان های مردم نهاد این پیشنهاد را می دهم که فقط به همایش ها بسنده نکنند و کارگروه هائی را تشکیل بدهند و در مورد موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر کنند. اولین خروجی چنین جلساتی این است که برای مسئولین شهری در زمینه هر موضوع تخصصی می توانتیمی معرفی کرد که حداقل این افراد بتوانند به عنوان مشاور به مسئولین مشاوره بدهند. این اولین کاری است که می توان بدون هیچ گونه چشم داشت مالی انجام داد تا این قضیه جا بیفتد و بعد از آن باید بکوشیم این امر را به یک فرهنگ تبدیل کنیم تا مسئولین شهر برای انجام امور از نخبگان شهری برای مشاوره تخصصی استفاده کنند.

۱۰- برای پیشرفت و رشد به نظر می رسد توسعه فرهنگی می تواند همه بخش های دیگر را با رشد خود همراه کند لذا شما به عنوان یک فرد دانشگاهی و فرهنگی در این زمینه چه نظری دارید؟

برای اینکه فرهنگ سازی کنیم باید اموری که فکر می کنیم مثبت است را تکرار کنیم، تا این امور درسطح شهرمان و بعد کشورمان به یک فرهنگ تبدیل شود. لذا باید کارهای خوبی را که اتفاق می افتد تشویق کرده و سپس آنها را تکرار کنیم و این اتفاقات در همه امور می تواند صورت بگیرد. مثلا در ارتباط با موضوع پژوهش همین که همایش هایی برای تجلیل از پژوهش گران برگزار می گردد قدم بسیار خوبی است و باید بدانیم که برای رسیدن به نتایج فرهنگی نباید خسته بشویم و باید پایداری کنیم تا به آن پیشرفتی که مد نظر ماست برسیم.

۱۱-در شهری زندگی می کنیم که یکی از امتیازاتش نیروی انسانی غنی آن می باشد به جهت مشغله های مختلف فرهنگی که داریم با بسیاری از جوانان و نوجوانان در ارتباطیم به عنوان یک نخبه جوان فومنی چه توصیه ای برای این همشهریان جوان خود دارید؟

در درجه اول به همه عزیزان توصیه می کنم در رسیدن به اهداف خود خسته نشوند و نکته بسیار مهم در این زمینه این است که هر کاری به هر فردی سپرده می شود سعی نماید آن کار را به درستی انجام دهد. ما اگر این روال را در کشور خود پی بگیریم مسلما در خیلی از موارد به نکات مثبت می رسیم. نکته مهم دیگراین است که ما حجم زیاد نیروی انسانی را در کشور داریم و با توجه به وجود بعضا کمبودهایی نباید دلسرد بشویم و باید بدانیم اگر تحصیل می کنیم آگاهی ما افزایش می یابد و برای داشتن کار با توجه به وضعیت اشتغال در کشور باید خلاق باشیم و خلاقیت به خرج دهیم و اگر این دو نگاه را در کنار هم قرار بدهیم حتما موفق خواهیم بود.

img_8606

۱۲-به عنوان یکی از نخبگان علمی جوان فومنی برای مسئولین شهرستان که به دنبال پیشرفت و توسعه در شهرستان هستند چه توصیه ای دارید؟

ببینید به هر حال مسئولین در حال تلاش برای دستیابی به رشد و حل مشکلات شهرستان هستند، منتها باید بدانیم برای اتفاق جدید و پیشرفت نیاز به نیروی جوان و خلاق می باشد و باید سعی کنیم تزریق نیرو داشته باشیم و نترسیم که شاید روزی این نیروی جوان جای ما را بگیرد و می توانیم هر سال همایش هایی با حضور همه نخبگان علمی وفرهنگی برگزار کنیم، که در این زمینه فکر می کنم کانون فرهت توانسته تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد.

۱۳-درباره استفاده از ظرفیت های داخلی و پیشرفت کشور که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب می باشد به عنوان یک جوان نخبه و دانشگاهی چه نظری دارید؟

فکر می کنم توان بالقوه ای در این زمینه در داخل کشور داریم و می توانیم به راحتی اقتصاد مقاومتی را در داخل کشور اجرا کنیم منتها مشکلی که وجود دارد این است که اجرای این ایده بزرگ نیاز به ازخودگذشتگی دارد.اگر به یکدیگر کمک کنیم و تمام نیروی داخلی استفاده نماییم، این مفهوم بزرگ اقتصادی به راحتی قابل اجرا می باشد. اگر اقتصاد مقاومتی درست اجرا شود مشکل اشتغال در کشور حل می گردد و به شما قول می دهم این نیروی عظیم بیکار که جویای کار هستند حداقل نصف خواهند شد و اگر به سمت استفاده از ظرفیت های داخلی و تولیدات ملی بیائیم به راحتی قابل حصول خواهد بود.

۱۴-سخن پایانی؟

تمایل دارم تا نکاتی را در زمینه تحصیلات خود اشاره نمایم. استان گیلان در سال های اخیر در زمینه مهندسی مواد پیشرفت های زیادی کرده است و کارخانه های متعددی با زمینه های کاری مهندسی مواد و متالورژی در این استان مشغول به فعالیت هستند که اگر بخواهم چند کارخانه را نام ببرم باید به کارخانه فولاد گیلان،شرکت فرآوری و ساخت،شرکت ذوب فولاد امیرکبیر و در نزدیکی خودمان شرکت فولاد فومن اشاره نمایم، ولی متاسفانه رشته مهندسی مواد و متالورژی که مادر این کارخانه ها است در سطح استان اصلا وجود خارجی ندارد من از این قضیه متعجبم و حتما در تلاش هستم این اتفاق در گیلان بیفتد و این رشته را در دانشگاه های گیلان وارد کنیم و ان شاءالله به نتیجه مطلوب برسیم.

ممنون و سپاسگذاریم از وقتی که به بهجت نیوز دادید
img_8637

 

عکاس: عباس یکتا

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
احمد
برادر عزیز صنعت ما یک صنعت مونتاژ است نیاز ندارد که دانشگاه ها برایشان پژوهشی انجام دهند. بروید ببینید بخش R&D کارخانه های بزرگ را چه کسانی اداره میکنند؟ مدیر یکی از کارخانه های بزرگ تولید قطعات اتومومبیل دارای لیسانس زبان فرانسه است!! حال خود مفصل بخوان از این مجمل.
در حاشیه