رئيس سابق مركز توسعه سازمان انرژي اتمي:

دستور رئیس جمهور در واکنش به نقض برجام تنها اقداماتی مطالعاتی است/ صنعت هسته ای چندین سال به عقب برگشت

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی گفت: دستور رئیس جمهور در واکنش به نقض برجام تنها شامل اقداماتی مطالعاتی است و کار اجرایی در آن صورت نمی گیرد.

دستور رئیس جمهور در واکنش به نقض برجام تنها اقداماتی مطالعاتی است/ صنعت هسته ای چندین سال به عقب برگشت

به گزارش ۸دی، مهندس آبنیکی رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی در گفت و گو با پایگاه ۵۹۸ در خصوص دستورات دیروز رئیس جمهور در مقابل نقض برجام اظهار داشت: مدتهاست و حدوداً از زمان اجرایی شدن برجام، نقض آن توسط آمریکایی ها صورت گرفته است و این اقدام بسیار دیرهنگام انجام شده است اما جای شکرش باقی است که بالاخره رئیس جمهور به این نتیجه رسیدند که برجام نقض شده است زیرا مدتها بود که طرف مقابل برجام را نقض و طرف ایرانی هم اقدام به توجیه آن می نمود. از این جهت این نامه را میتوانیم حرکتی مثبت و رو به جلو بدانیم.

%image_alt%

وی افزود: اما با توجه به قانون مجلس بنا بود در صورت نقض برجام اتفاقات دیگری صورت بگیرد و ما نیز در حال حاضر باید متناسب با آن قانون کار میکردیم در صورتی که این دستورات با قانون مجلس منافات دارد.

آبنیکی گفت: بند اول اقداماتی که در نامه رئیس جمهور به آقای صالحی آمده است جنبه برنامه ریزی برای طراحی و ساخت پیشران های هسته ای و بند دوم آن هم مطالعه و طراحی است و هیچ کار اجرایی صورت نمیگیرد و در حد مطالعه، برنامه ریزی و طراحی است و قطعا اقدام متناسبی نیست.

وی اظهار داشت: در خصوص اقدامات متقابل باید بنابر قانون مجلس برنامه هسته ای خود را خیلی جدی تر و سریعتر جلو ببریم چرا که بنا بود در صورت نقض برجام ، در طی دو سال ظرفیت غنی سازی خود را به ١٩٠ هزار سو افزایش دهیم و این اقدام نه در سطح برنامه ریزی بلکه در سطح اقدام بود و باید مدتها پیش و پس از نقض عهد های مکرر برجام این اقدامات را صورت می دادیم.

آبنیکی در خصوص اینکه “آیا دستورات رئیس جمهور با تعهدات ایران در برجام منافات دارد یا خیر” بیان داشت: اقدامات دستور داده شده منافاتی با برجام ندارد و همچنین در راستای قانون مجلس هم نمی باشد.

وی افزود: ضمن اینکه اصلا چرا ما باید برجام را محترم شماریم و به تعهدات خود وفادار بمانیم ؟! چرا که طرف های مقابل به صورت مکرر تعهدات خود را اجرا نکرده و در حال حاضر دیگر چیزی از برجام باقی نمانده است.

مدیر ارشد سابق صنعت غنی سازی تصریح کرد: به هرحال نکته مورد توجه این است که مقامات مسئول رسما نقض برجام را پذیرفته و رئیس جمهور به آقای ظریف دستور پیگیری داده اند چرا که تا به امروز حتی اعتراض و پیگیری قابل توجهی نیز انجام نداده ایم و به نوعی مسئولان، مدافع طرف غربی و به دنبال توجیه کردم نقض عهدهای طرف غربی بودند.

وی افزود: اجرای برجام می بایست طبق نظرات رهبری و شروط نه گانه ایشان صورت گیرد از جمله اینکه ایشان فرموده بودند در صورت نقض برجام دولت موظف است طبق بند ٣ مصوبه مجلس اقدامات لازم را انجام دهند در نتیجه ما بایست اقدامات لازم جهت رسیدن به ١٩٠ هزار سو را از مدتها پیش و هنگام نقض عهدهای مکرر طرف مقابل انجام می دادیم.

آبنیکی اظهار داشت: به نظر بنده بهترین و قانونی ترین اقدام عمل به دستورات رهبری و قانون مجلس بود هرچند که دیرهنگام است. امیدواریم دستورات اخیر رئیس جمهور بستری برای اجرای دستورات مقام معظم رهبری و قانون مجلس شود.

ایشان در پایان خاطر نشان ساخت: متاسفانه ما در برجام ضرر قابل توجهی را پذیرفتیم چرا که حجم قابل توجهی از سانتریفیوژها که جمع شده ، تخریب شده و قابل استفاده مجدد نیست همچنین قلب راکتور اراک نیز نابود شده و به نوعی صنعت هسته ای چندین سال به عقب برگشته است. هرچند که این هزینه ها را میتوان تجربه این دانست که هیچگاه نمی توان به آمریکایی ها اعتماد کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه