سیدمحمدحسین میرحسینی
خشت اول چون نهد معمار کج...:

علت دلواپسی حامیان دولت از شکست کلینتون در برابر ترامپ

اصلاح طلبان که دل خوش به انتخاب کلینتون بوده و وی را ادامه دهنده راه اوباما می پنداشتند، گویا با انتخاب دونالد ترامپ دچار شوک شده اند.

علت دلواپسی حامیان دولت از شکست کلینتون در برابر ترامپ

به گزارش ۸دی، این روزها خبر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازتاب ها و واکنش های فراوانی را در بین اهالی سیاست و رسانه برانگیخته است. اصلاح طلبان و حامیان دولت که  دل خوش به انتخاب هیلاری کلینتون بودند و وی را ادامه دهنده ی سیاستها و برنامه های دولت اوباما می دانستند، گویا با انتخاب دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه و جنجالی ریاست جمهوری آمریکا، دچار شوک روحی و روانی خاصی شده و البته سعی دارند با جملات متناقض و تبلیغاتی خود، دلواپسی خود را پنهان کنند.

22

رئیس جمهور محترم کشورمان نیز چند روز پیش در جلسه هیئت دولت اظهار داشت: نتیجه انتخابات آمریکا، اثری در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران ندارد اما این در حالی است که محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان دو سال پیش در اظهاراتی غیر متعارف و از سر ضعف و ذلت در شورای روابط خارجی آمریکا خطاب به مسئولین آمریکایی گفته بود:  “اگر نمی خواهید مردم ایران در دوره ی بعدی ریاست جمهوری ایران، انتخاب متفاوتی نسبت به دولت فعلی داشته باشند، پس بهتر است به این دولت کمک نمایید تا هرچه زودتر توافق صورت گیرد”.

در واقع برخی دولتمردان ایران، دولت اوباما و نامزد دموکراتها یعنی هیلاری کلینتون را همراه و هماهنگ با سیاستهای ایران در موضوع برجام می پنداشتند و حتی رئیس جمهور روحانی پس از تماس تلفنی با اوباما، وی را باهوش و مودب خوانده بود و حال با انتخاب ترامپ معلوم نیست چه بلایی بر سر فرجام برجام و ارتباط آن با آمریکا و مسائل پیرامون آن بیاید. برجامی که ظاهرا شبیه به پروژه ای بلند مدت برای تغییر رفتار ایران در عرصه ی بین الملل و به چالش کشاندن شاخصه های انقلابی جمهوری اسلامی ایران، مورد سوء استفاده ی طرف های غربی قرار گرفته است و به گفته ی دولتمردان ارشد دولت یازدهم، سهم ایران در رسیدن به امتیازات و حقوق خود تقریبا هیچ بوده است.

در همین راستا هاشمی رفسنجانی نیز از انتخاب ترامپ اظهار نگرانی کرد. وی در واکنش به انتخابات آمریکا گفته است «ترامپ چهره‌ای خطرناک است و به عبارتی می‌توان او را خطرناک قلدری دانست که به اصول پایبند نیست و قواعد و مقررات را به راحتی به زیر پا می‌گذارد. ترامپ خطر بزرگی محسوب می‌شود؛ چرا که تندروی‌های او طی سال‌های گذشته جز این موضوع را به اثبات نمی‌رساند.» این تحلیل هاشمی رفسنجانی از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور، شباهت فراوانی با تحلیل های بی بی فارسی و صدای آمریکا در ایام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد.
این اظهارات در حالی است که دولت دموکرات‌ها -که کلینتون نامزد آنها بود- بیشترین بدعهدی و حتی غارتگری را پس از برجام پیشه کرد و ادبیات کلینتون -که از وی به عنوان الهه جنگ نام برده می‌شد- علیه ایران به مراتب تندتر از ترامپ بود. کلینتون از طراحان اصلی تحریم‌‌های فلج‌کننده و تأسیس داعش و جبهه النصره در عراق و سوریه بود.

آن چه که هست اینکه بین سیاستهای ضد ایرانی جمهوری خواهان و دموکراتهای آمریکا تفاوت و افتراقی مشاهد نمی شود و تنها اختلاف جمهوری خواهان و دموکراتها بر سر نوع روش ها و حیله هایی است که با توسل به آنها بتوانند بیشترین ضربه را به جمهوری اسلامی ایران بزنند و جای تعجب است که اصلاح طلبان و برخی حامیان دولت، کلینتون را دلسوز مردم ایران معرفی می نمودند و حال با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا دلواپس شده و زانوی غم به بغل گرفته اند.

اما این دلواپسی از نوع دلواپسی منتقدین برجام نیست. چراکه منتقدین برجام از جهت از بین رفتن مصالح و منافع ملی کشور و به باد دادن زحمات چندین ساله ی متخصصین هسته ای و فریب دادن مردم ایران و باقی ماندن تحریم ها، نگران و منتقد شیوه و روش مذاکرات تیم مذاکره کننده ی ایرانی با آمریکایی ها و غربی ها شده بودند و این در حالی است که دلواپسی امروز اصلاح طلبان و برخی دولتمردان از انتخاب ترامپ، نه به خاطر خطرناک و غیر قابل پیش بینی بودن وی و در نتیجه احتمال ضربه و خدشه به منافع ملی کشور، بلکه به دلیل نیمه کاره ماندن پروژه نفوذ و عادی سازی رابطه با آمریکا و قطع شدن هرچند موقتی این ارتباط ننگین است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه