برنج گیلانی آلوده به هیچ نوعی از سرب و سم نیست

چندی قبل معاون نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان استاندارد وتحقیقات صنعتی ایران دراظهار نظری دررسانه ملی اعلام کرده که دو رقم از برنجهای گیلان وچند برند خارجی آلوده به مواد شیمیایی سرب و کادمیوم می باشد که اعلام این موضوع باعث تشویش اذهان مصرف کنندگان و نگرانی دلسردی تولید کنندگان شد.

برنج گیلانی آلوده به هیچ نوعی از سرب و سم نیست

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از لاهیجان، چندی قبل معاون نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان استاندارد وتحقیقات صنعتی ایران دراظهار نظری دررسانه ملی اعلام کرده که دو رقم از برنجهای گیلان وچند برند خارجی آلوده به مواد شیمیایی سرب و کادمیوم می باشد که اعلام این موضوع باعث تشویش اذهان مصرف کنندگان و نگرانی دلسردی تولید کنندگان شد.

از این رو پایگاه خبری لاهیجان در گفتگویی با علیرضا شعبان نژاد سرپرست سازمان جهادکشاورزی گیلان نظر وی را دراین باره جویا شد.

علیرضا شعبان نژاد دراین باره به خبرنگار ما گفت: برای اطمینان مصرف کنندگان اعلام میکنم که برنج های محلی گیلان از نوع زودرس بوده ونیازی به سم وکود ندارند, البته با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، طی بررسی های انجام شده این بحث توسط آنها رد شده است. برای اطمینان خاطر تولید کنندگان و مصرف کنندگان عزیز اعلام میکنم که این محصولات سالم بوده و فاقد هرگونه سم و آلودگی می باشد.

وی در این باره افزود: ما این آمادگی را داریم که با همکاری وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی کشور بتوانیم نمونه هایی را از مزارع و در حین تولید برداشت تهیه کنیم تا به نتایج علمی دقیق تر برسیم.

 سرپرست سازمان جهادکشاورزی گیلان افزود: البته درمصاحبه این مدیرکل عزیز چنداشکال وجود دارد ، توصیه بنده به این مدیرکل محترم این است که در بررسی های بعدی نمونه را از مزارع ، محل کشت ومحل تولید تهیه کنند نه از بازارها و همچنین نمونه را ازاستانهای برنج خیز تهیه کنند.

*کاهش ۲ هزارو هشتصد تنی مصرف سموم درگیلان

وی درباره مدیریت تلفیقی مبارزه با آفات به خبرنگار «لاهیجانـ» گفت : در حدود سی ودوهزار هکتارمزار برنج گیلان به طور متوسط طرحipm (مدیریت تلفیقی مبارزه با آفات) با حضورکشاورزان و تولید کنندگان اجرا میشود که آموزش استفاده حداقلی از کود و سم داده میشود.

به گفته شعبان نژاد مصرف سموم حشره کش در گیلان که بیشترین مصرف را داشته  از ده سال گذشته که سه هزار پانصد تن بوده به هفتصد تن رسیده است.

علیرضا شعبان نژاد تصریح کرد: در این روش از مبارزه تلفیقی مکانیکی ، زراعی و بیولوژیکی استفاده میشود و اگر به نتیجه مطلوب نرسیدیم از سم استفاده میشود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه