وقتی که مسکن مهر با بی مهری مواجه می شود:

رها شدگی صنعتی که می‌توانست پیشران خروج از رکود اقتصادی باشد

صنعتی که قرار بود پیشاهنگ خروج اقتصاد از رکود باشد، دچار رکود عمیق است.

رها شدگی صنعتی که می‌توانست پیشران خروج از رکود اقتصادی باشد

به گزارش ۸دی؛ روزنامه همشهری با اشاره به ۴ ساله شدن رکود مسکن نوشت: همه شاخص‌های اقتصادی در بخش ساختمان و مسکن یک پیام مشخص دارد؛ صنعتی که قرار بود پیشران خروج غیرتورمی اقتصاد ایران از رکود باشد، خود دچار عقب‌ماندگی شده است.

۱۸ اردیبهشت ماه امسال، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در نشست رونق بخش مسکن با بیان اینکه رونق بخش مسکن منجر به رونق رشته‌های مختلف صنعتی خواهد شد، خطاب به عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی و پیگیری لازم برای ایجاد تحرک در بخش مسکن را با جدیت بیش از پیش انجام دهد. محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هم هفته گذشته با تأکید بر اینکه بخش مسکن و ساختمان حتی در کوتاه مدت هم نباید دچار رکود شود، گفت: اخیراً دو جلسه با معاون اول رئیس جمهور و جلسه دیگری با وزرا و بانک‌ها به منظور برطرف شدن رکود نسبی در بحث مسکن داشتیم چرا که معتقدیم حتی در مقطع کوتاه نیز صنعت ساخت و ساز نباید دچار رکود شود.
آمارهای رسمی بانک مرکزی از وضعیت ساخت و ساز هم نگران کننده است و هم هشدار دهنده؛ چه اینکه روند صدور پروانه‌های ساختمانی در ۴ سال گذشته رو به کاهش نهاده که نشان از کاهش ساخت و ساز و افت تولید مسکن دارد. مرکز آمار ایران هم در گزارشی از رکود شدید در بخش ساختمان خبر داده و رشد بخش ساختمان در فصل بهار امسال هم منفی ۸/۸ درصد برآورد شده است.
فعالان اقتصادی بخش ساختمان از ادامه‌دار شدن رکود صنعت ساختمان انتقاد دارد به ویژه اینکه بخش زیادی از بازار کالاها و مصالح ساختمانی که سهم بالایی در اشتغال دارند، در سال‌های اخیر به کالاها و مصالح ساختمانی خارجی اختصاص داده شده است. تازه‌ترین آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم نشان می‌دهد در پایان خرداد ماه امسال تولید محصولات فولادی ۸/۳ درصد، سیمان ۱۲/۵ درصد و کاشی و سرامیک هم ۳۵/۸ درصد ریزش داشته است. افزون بر این توقف سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای تکمیل ساختمان‌های رها شده نه تنها هزینه تمام شده این پروژه‌ها را افزایش داده بلکه بسیاری از صنایع وابسته به صنعت ساختمان، نظیر صنعت در و پنجره، برق و الکترونیک، پرده و مبلمان، مشاغل و خدمات ساختمانی هم دچار افت محسوس فعالیت شده‌اند.

منبع: کیهان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه