کارشناس کشاورزی در گفتگو با 8دی:

واردات بی‌رویه و بی‌ثباتی قیمت برنج، کیسه‌های شالی را در انبار کشاورزان انباشته کرده است

کارشناس کشاورزی گفت: هرچه به فصل برداشت برنج نزدیک می شویم ، موضوعی که نگرانی بیش از پیش شالیکاران را به دنبال دارد واردات بی رویه و بدون نظارت برنج به کشور است.

واردات بی‌رویه و بی‌ثباتی قیمت برنج، کیسه‌های شالی را در انبار کشاورزان انباشته کرده است

سرویس اجتماعی هشت دی؛

باتوجه به نقش واهمیت کشاورزی درتوسعه اقتصادی ،افزایش تولید محصولات کشاورزی ودرآمد زارعین درایران همواره مورد توجه سیاستگذاران بوده است تعیین سیاستها وتدوین برنامه های مناسب دربخش کشاورزی ،علاوه براین که مستلزم آگاهی لازم از شرایط تولیددرواحدهای زراعی ونحوه بازار سازی می باشد،تا حدود زیادی نیز بستگی به میزان آگاهی برنامه ریزان ازفرآیند تصمیم گیری زارعین و عکس العمل آنها نسبت به انواع سیاست های کشاورزی دارد.
محمدرضا رحمانی راد در گفتگو با خبرنگار ۸دی یکی از مشکلات برنجکاران گیلانی را واردات برنج خارجی به کشور عنوان نمود و اظهار کرد: با وجود این که گیلان سال هاست قطب کشاورزی کشور معرفی شده اما برای توسعه و پیشرفت کشاورزی گیلان برنامه ریزی مناسب صورت نگرفته واین در حالی است که برنج بعد از گندم از مهمترین محصولات کشاورزی تامین کننده غذای مردم ایران است وافزایش عملکرد آن در واحد سطح و در واحد زمان به عنوان هدف اصلی در سیاستگذاری های بخش کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه کشت برنج به عنوان غذای اصلی مردم شمال کشور در گذشته فعالیت پر سودی به شمار می رفت اما امروز این شرایط تغییر کرده، گفت: برای سوددهی این محصولات باید برنامه ریزان و مسئولین استان و کشور به راهکارهای مختلفی از جمله ترویج کشت دوم،عدم ورود محصولات خارجی و ساخت صنایع وابسته همت کنند.

این کارشناس کشاورزی با اشاره بر پس ازپایان برداشت برنج، کشاورزان باید به کشت محصولاتی مانند شبدر، جو،سبزیجات وصیفی جات وحتی کشت دانه های روغنی بویژه کلزا تشویق شوند، افزود: علاوه براین با آسان کردن شرایط سرمایه گذاری، صنایع تبدیلی مواد غذایی و صنایع وابسته در روستاها را ایجاد کرده که این علاوه برکاهش حجم بیکاری استان باعث توسعه کشاورزی کشوروحتی رونق صادرات می شود.

دانشجوی دکترا حوزه کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: درگیلان برنج ارگانیک کشت می شود که قادر به رقابت در جهان با محصولات مشابه است. در کشت این محصول از هیچگونه نهاده و سموم شیمیایی استفاده نمی شود و برای آبیاری آن از آب چاه به جای آب رودخانه استفاده می شود.همچنین برای مبارزه با علف های هرز و آفات ازماکیان بهره گرفته می شود.
وی افزود: کشاورزی باید از حالت سنتی به مدرن تغییر کند و کشاورزان با دیدن آموزش های لازم با مبانی جدید کشاورزی مدرن آشنا شوند و جهاد کشاورزی وظیفه دارد بیش از گذشته به این موضوع بپردازد. در اختیار گذاشتن جوجه ماکیان رایگان و مشاوره های کشاورزی ازمهمترین اهرم های تشویقی جهاد کشاورزی گیلان برای توسعه کشت برنج ارگانیک است که جای تقدیر دارد.
رحمانی راد اضافه کرد: استفاده از سموم در مزارع و باغ های گیلان کاهش یافته و تولید محصولات باغی، کشاورزی و صنایع پروتئینی نظیر تولید گوشت مرغ ارگانیک در استان پیشرفت چشمگیری داشته، اما هنوز خلامکانیزه کردن ادوات و ماشین آلات کشاورزی به قوت خود باقی است.
این کارشناس حوزه کشاورزی با اشاره بر اینکه باید کشاورزی به سمت کشت دوم و یا راتون برود، افزود: به دلیل طول دوره رشد کمتر نسبت به گیاه اصلی، هزینه کمتر به دلیل نداشتن هزینه تهیه خزانه و آماده کردن زمین، نشا کاری و مختصر بودن بسیاری از عملیات دیگر مانند داشت،از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.اما در صورتی برنجکاری در گیلان با صرفه خواهد بود که اولاً جلوی واردات برنج خارجی گرفته شود و برنجکاری مکانیزه شود. اما آنچه که در گیلان حائز اهمیت است،تبدیل شدن این استان به قطب محصولات ارگانیک کشاورزی،باغی و پروتئینی است.امروزکارشناسان تغذیه کشورهای پیشرفته، تاکید بر تولید و مصرف محصولات کشاورزی و دامی ارگانیک دارند که پیشرفت گیلان در این زمینه باید مورد تقدیر قرار گیرد.

رحمانی راد با بیان اینکه با واردات بی‌رویه و بی‌ثباتی قیمت برنج، کیسه‌های شالی در انبار کشاورزان انباشته شده است ، ادامه داد: اگرچه قیمت شالی امسال نسبت به سال‌های گذشته از افزایش نسبتا خوبی برخوردار بود اما این افزایش قیمت در کسب سود برای کشاورزان تأثیری نداشت بطوریکه از سال گذشته تاکنون قیمت انواع سموم کشاورزی، کودهای شیمیایی و دستمزد کارگران تا مرز سه برابر افزایش داشت و این در حالی است که قیمت شالی نسبت به پارسال حدود یک و نیم برابر شد .

وی به نکته قابل توجه در افزایش قیمت برنج در بازارها را دخالت بیش از حد دلالان در خرید و فروش این محصول دانست و بیان داشت: اما هرچه به فصل برداشت برنج نزدیک می شویم ، موضوعی که نگرانی بیش از پیش شالیکاران را به دنبال دارد واردات بی رویه و بدون نظارت برنج به کشور است.
وی کوچک بودن اراضی را مهم ترین مشکل شالی زارهای شمال عنوان نمود و گفت: کمبود کود و قیمت‌های سرسام‌آور ماشین‌آلات مشکلات اصلی برنج‌کاران در فصل زراعی پیش رو است.
این کارشناس کشاورزی که خود یک کشاورز است خاطرنشان کرد: قیمت ماشین‌آلات از کنترل خارج شده است و وقتی کشاورزان نتوانند از ماشین‌آلات ارزان و در دسترس استفاده کنند ناچار هستند به جای ماشین از کارگر و نیروی انسانی بهره ببرند و از آنجا که جوانان در شالیزارهای کشور کار نمی‌کنند و اکثر برنج‌کاران جزو افراد مسن هستند در صورت تامین نشدن ماشین‌آلات مشکلات عدیده‌ای به‌وجود می‌آید.
رحمانی راد گفت: باتوجه به اینکه هزینه کاشت، داشت و برداشت و همچنین دستمزد کارگران شالیکاری بسیار زیاد است اغلب کشاورزان ناگزیر هستند وام و قرض برای کاشت محصول خود از دیگران و یا بانک ها دریافت کنند.

وی افزود: در چنین شرایطی معمولا سررسید پرداخت قسط ها و قرض ها پس از پایان برداشت محصول است و کشاورزان مجبور است با عجله بخش زیادی از محصولات خود را که معمولا از نرخ بازار پایین تر است به فروش برساند.

کارشناس ارشد کشاورزی ادامه داد: بسیاری از این کشاورزان که به مانند سایر اقشار مختلف با هزینه های مختلف زندگی از جمله خوراک، پوشاک و مدرسه و دانشگاه فرزندان خود روبرو هستند مجبورند بار دیگر به دریافت وام و یا قرض از دیگران اقدام کنند. این دور تسلسل کار در مزارع و دریافت قرض همچنان برای کشاورز ادامه می یابد و او در نهایت بدون پس انداز همچنان به تلاش ادامه می دهد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه