«هشت‌دی» گزارش می‌دهد:

بافت فرسوده شهری؛ چالشی با ریشه‌های ارزشمند فرهنگی 

 ۳۰ شهر از ۵۶ شهر استان گیلان دارای بافت فرسوده است؛ مناطقی که از سویی دارای ریشه‌های ارزشمند هویتی و فرهنگی هستند و از سویی دیگر با عدم خدمات‌دهی مناسب در حوزه راه، بهداشت و.. مواجه‌اند.

بافت فرسوده شهری؛ چالشی با ریشه‌های ارزشمند فرهنگی 

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» گیلان از استان‌هایی است که بخش زیادی از بافت شهری آن قدیمی و دچار فرسودگی شده است؛ موضوعی که اگر به آن پرداخته شود از امتیازات شهری منصوب شده و می‌تواند در حوزه گردشگری نیز تأثیرگذار باشد.

 بافت فرسوده شهری امکان خدمات‌دهی نیروهای امدادی و آتش‌نشانی در هنگام وقوع حادثه را نیز با اخلال مواجه می‌کند؛ این در حالی است وزارت راه و شهرسازی در بهمن‌ماه سال گذشته بسته‌های تشویقی برای بازآفرینی بافت فرسوده در نظر گرفته است.

 «مرتضی یوسفیان» مسئول معاونت مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان در گفتگو با خبرنگاران در رابطه با بسته تشویقی بازآفرینی بافت فرسوده که از سوی وزارت راه ابلاغ شده است، گفت: این موضوع با همکاری استانداری به همه شهرداران استان گیلان ابلاغ شده است.

۳۰ شهر گیلان دارای بافت فرسوده است

 مسئول معاونت مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه ۳۰ شهر از ۵۶ شهر استان گیلان دارای بافت فرسوده هستند، ادامه داد: شهر رشت بسته اجرایی مجزایی دارد که بومی‌سازی شده و در کمیسیون ماده پنج به شهرداری ابلاغ شده است، همچنین کسانی که تمایل دارند می‌توانند نسبت به نوسازی بافت فرسوده اقدام کنند.

اعطای تسهیلات به متقاضیان ساخت مسکن در محدوده بافت فرسوده شهری

 وی افزود: کسانی که متقاضی دریافت تسهیلات ساخت مسکن در محدوده بافت فرسوده شهری هستند نیز از ظرفیت اعتبارات نهضت ملی مسکن به آن‌ها تسهیلات اعطا می‌شود که این افراد می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه تسهیلات بافت فرسوده اقدام کنند و در ادامه به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

 بر اساس هدف‌گذاری اداره راه و شهرسازی ۴ هزار و ۲۲۲ واحد مسکونی باید در قالب طرح بازآفرینی بافت فرسوده باید در گیلان ساخته شود که به گفته «خاطره محجوب» مسئول معاونت بازآفرینی سازمان عمران و بازآفرینی شهر رشت، تاکنون پروانه ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی صادر شده است این در حالی است که مساحت بافت فرسوده رشت ۹۵۳ هکتار است و در طول یک سال هم بالای ۳۰۰ پرونده در بافت فرسوده صادر شده است.

 ۳۰ شهر از ۵۶ شهر استان گیلان دارای بافت فرسوده است؛ این موضوع خود گویای ضرورت توجه به بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری با حذف موانع و کمک به مشارکت مردم در حل این معضل رابطه است.

 بافت‌های فرسوده شهری از سویی دارای ریشه‌های ارزشمند هویتی و فرهنگی یک جامعه هستند و از سویی دیگر با عدم خدمات‌دهی مناسب در حوزه راه، بهداشت، فاضلاب و… مواجه‌اند از این رو دولت و نهادهای مربوطه باید با بهره‌برداری حداکثری از قدمت تاریخی و ارزشمندی فرهنگی این مناطق موانع و مسائل پیش‌رو را در جهت خدمات‌دهی مناسب برداشته و مسیر را برای مردم هموار کنند.

 انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه