«هشت‌دی» گزارش می‌دهد:

یلدا؛ بهانه‌ای برای با هم بودن

شب چله یا همان شب یلدا در گیلان با برپایی مهمانی و دورهمی‌های خانوادگی و خوردن انواع خوراکی‌های خوشمزه از جمله هندوانه، کونوس (میوه‌ای جنگلی)، آجیل‌های محلی و انواع مرکبات گرامی داشته می‌شود و در واقع بهانه‌ای است تا مایه دلگرمی یکدیگر در زمستان سرد باشیم.

یلدا؛ بهانه‌ای برای با هم بودن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»، شب چله یا شب یلدا یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین رسوم ایرانی است که بعد از سال‌ها همچنان توسط مردم به شادی گرامی داشته می‌شود؛ آخرین شب پاییزی که خانواده‌ها یک دقیقه طولانی‌تر بودن آن را بهانه‌ای برای صله‌رحم و دورهمی و گپ و گفت دوستانه می‌کنند.

ایرانی‌ها در هر جا که باشند این شب را با برپایی ضیافت و بازدید از اقوام و سرزدن به بزرگ‌ترها جشن می‌گیرند و هر کس در هر نقطه از کشور متناسب با آداب و سنن و رسوم خود سعی می‌کند شبی خاطره‌انگیز و شاد را برای خود و دیگران رقم بزند.

حافظ خوانی و تفأل و بردن هدیه برای تازه‌عروس و دامادها و خوردن هندوانه قرمز و شیرین در کنار سایر تنقلات از جمله رسوم مشترک این شب آیینی است.

اما شب چله در گیلان رنگ و بوی متفاوت‌تری نسبت به سایر استان‌ها دارد و مردم این دیار در این شب باستانی دور هم جمع شده و از تنقلاتی مانند هندوانه، آب ازگیل یا کونوس (میوه‌ای جنگلی)، برشته برنج و سه میوه محلی پرتقال، گلابی محلی به نام «خوج» و لیمو استفاده می‌کنند.

در سفره رنگارنگ گیلانی‌ها تنقلات ویژه‌ای از جمله شیرینی کدو، کاکا، دوشاب برنج، نان لاکو، نان کویی کاشتا، چای و…. یافت می‌شود و کام بزرگ و کوچک را در این شب مبارک شیرین می‌کند تا به شیرینی و خوشی به استقبال فصل سرما بروند.

خورشت فسنجان، زرشک‌پلو با مرغ، ترش تره، باقلاقاتق، میرزاقاسمی، کال کباب و آش کدو از جمله غذاهایی است که در شب‌های یلدا زینت‌بخش سفره‌های رنگین مردمان گیلان است.

کرسی یکی از وسایل قدیمی است که قدیم‌الایام در خانه پدربزرگ و مادربزرگ‌ها یافت می‌شود و اگرچه کاربرد آن امروزه نسبت به قبل کمتر شده اما همچنان در برخی خانه‌ها گرمابخش دورهمی‌های شب چله و فصل زمستان است.

همچنین در گیلان در خانواده‌هایی که در همان سال پسرشان را داماد یا نامزد کرده‌اند رسم است که طبقی برای خانواده نوعروس می‌فرستند.

در این طبق میوه‌ها و خوراکی‌ها و تنقلات ویژه شب چله به زیبایی در اطراف آراسته می‌شود و در وسط طبق هم یک ماهی بزرگ (معمولاً ماهی سفید) تازه و خام همراه با تزیین سبزیجات قرار می‌گیرد که معتقدند باعث خیر و برکت و فراوانی روزی زوج جدید و همچنین سلامت و باروری نوعروس می‌گردد.

همه آداب و رسوم ذکر شده برای آن است که برای دقیقه‌ای هم که شده بیشتر دور هم باشیم و از با هم بودن لذت ببریم و بدون شک پاسداشت این آیین‌های کهن و بومی به‌دور از زرق و برق و تجملات اضافه می‌تواند گرمابخش دل‌های ما در فصل سرد زمستان باشد.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه