سلامتی‌مان را فدای هیجانات زودگذر نکنیم؛

چهارشنبه‌سوری؛ شبی دلهره‌آور با صداهای مهیب و ترسناک + عکس

وقوع حوادث متعدد و مختلف که خسارت جانی و مالی با خود به همراه داشته است؛ نشان می‌دهد که همچنان با فرهنگ‌سازی در برپایی آیین‌ و رسوم قدیمی فاصله‌داریم این در حالی است که علاوه بر فرهنگ‌سازی و تقویت مسئولیت‌های اجتماعی، آگاه‌سازی خانواده‌ها نیز نقش مهمی در کنترل حوادث چهارشنبه آخر سال دارد.

چهارشنبه‌سوری؛ شبی دلهره‌آور با صداهای مهیب و ترسناک + عکس

به گزارش هشت‌دی  تصور خیلی از ما از آخرین چهارشنبه سال شاید این باشد که سعی کنیم هر چه سریع‌تر خود را به خانه برسانیم تا هدف ترقه‌ها و بمب‌های خانمان‌برانداز عده‌ای به خصوص جوانان و نوجوانان، قرار نگیریم شاید هم بهترین تعریف چهارشنبه‌سوری این باشد که گفته شود شبی دلهره‌آور با صداهای مهیب و ترسناک.

امّا اصل ماجرای چهارشنبه‌سوری چیست؟ تصوری که اجداد ما از چهارشنبه‌سوری داشتند چه بود؟ لابه‌لای کتاب‌های تاریخی و قصه‌های بلند و کوتاهی که سینه‌به‌سینه به ما منتقل شده آمده است که شب چهارشنبه‌سوری به همراه آداب و آیین ویژه‌ای که با خود دارد در راستای تقویت بنیان خانواده است.

شاید در کنار همه آداب رسوم این شب، شاهنامه‌خوانی و قصه‌گویی آن هم به‌دور آتش یکی از ماندگارترین رسوم این شب باشد که همچنان در برخی از مناطق ادامه دارد که علاوه بر تأکید بر دورهمی و فراغت از دنیای مجازی باعث می‌شود که فرهنگ و آیین و رسوم اصیل ایرانی چهارشنبه‌سوری نسل به نسل ادامه پیدا کند.

به هر صورت اما واقعیت این است که این روزها چهارشنبه‌سوری با برخی سهل‌انگاری‌ها تبدیل به چهارشنبه‌سوزی شده است. رفتار خشونت‌آمیز و مغایر با عرف و منش جامعه، می‌تواند تبعات زیادی را با خود داشته باشد که به‌هیچ‌وجه نه از نظر سنت و عرف و نه از لحاظ منطق و عقل قابل‌پذیرش نخواهد بود. بهتر است بگوییم، کسانی که با منفجرکردن ترقه و پراکندن آتش سلامتی مردم را هدف می‌گیرند، با تن‌دادن به رفتاری آمیخته به هرج‌ومرج روحی، آیین چهارشنبه‌سوری را تحریف کرده‌اند که به برخی از آسیب‌های مرسوم و متداول را در این شب و روز آشنا می‌شویم:

سوختگی

شاید متداول‌ترین نوع خطرات چهارشنبه‌سوری که در یک مراسم آتش‌بازی به ذهن هرکسی می‌رسد سوختگی است. سوختگی‌های ناشی از بازی با مواد محترقه خطرناک در چهارشنبه‌سوری دارای دو نوع عوارض هستند. برخی از آن‌ها به‌عنوان عوارض زودرس مطرح هستند و برخی در درازمدت بر افراد عوارض ایجاد می‌کند.

قطع عضو بدن از عوارض زودرس سوختگی‌ها است. عفونت‌ ثانویه  در محل زخم ناشی از سوختگی یک عارضه زودرس دیگر است. مشکلات روحی و عصبی از عوارضی است که فرد دچار سوختگی در طولانی‌مدت به آن مبتلا می‌شود.

آسیب‌های چشم

یکی دیگر از خطرات چهارشنبه‌سوری آسیب‌های چشمی است.

کوری چشم در صورت اصابت مستقیم ترکش‌های ناشی از انفجار مواد محترقه، یکی از مواردی است که زیاد در چهارشنبه‌سوری دیده می‌شود. میزان کوری‌های ایجاد شده به حدی است که عنوان نابینایی در چهارشنبه‌سوری را به خود اختصاص داده است.

ضایعات پوستی و ریوی

یکی دیگر از خطرات چهارشنبه‌سوری کارکردن با مواد شیمیایی تشکیل‌دهنده مواد محترقه است. باید توجه داشته باشید که هیچ ماده شیمیایی غیرخطرناکی وجود ندارد.

نیترات پتاسیم، کلرات باریم، آرسنیک، نیترات سیلیسیوم و پرکلرات پتاسیم به‌کاررفته در مواد محترقه و منفجره، به علت ترکیب با اکسیژن و کربن همگی به‌نوعی خطرناک هستند و ممکن است حتی هنگام کار و تهیه، عوارضی را برای کارگران به همراه داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال مواد شیمیایی با پایه کلرو کلرات به لحاظ درجه آتش‌گیری بسیار پایین ناراحتی‌های پوستی ریوی ایجاد می‌کند.

حتی در مقیاس بالاتر آثار خونی را بجا می‌گذارند. دردهای شکمی، سرگیجه، حالت استفراغ و اسهال و در برخی موارد ناراحتی‌های تنفسی پیشرفته از آثار این مواد شیمیایی برای تولیدکنندگان است.

مصدومیت ۲ هزار و ۸۱۷ نفر در حوادث چهارشنبه‌سوری سال ۱۴۰۰ / مصدومیت ۶۹ نفر در گیلان

سخنگوی سازمان اورژانس کشور آمار افراد مصدوم شده در حوادث چهارشنبه‌سوری سال ۱۴۰۰ را  ۲هزار و ۸۱۷ نفر عنوان کرد. همچنین مدیر مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث گیلان نیز، گفت: حوادث چهارشنبه‌سوری در استان گیلان ۶۹ مصدوم بر جا گذاشته است که با سوختگی دست و چشم مواجه شده‌اند.

کشف بیش از یک میلیون مواد محترقه و دستگیری ۷۹ نفر در گیلان تاکنون

این در حالی است که فرمانده انتظامی گیلان روز گذشته از کشف یک میلیون و ۱۷۱ هزار و ۳۷۳ عدد مواد محترقه غیرمجاز در روزهای منتهی به چهارشنبه آخر سال و دستگیری ۷۹ نفر در این رابطه از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: پلیس با هنجارشکنان چهارشنبه آخر سال بدون اغماض برخورد خواهد کرد.

هشدار دستگاه قضایی گیلان به برهم زنندگان نظم عمومی در چهارشنبه‌سوری

احمد آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در گفتگو با خبرنگاران ضمن هشدار به برهم‌زنندگان نظم عمومی در شب‌ چهارشنبه‌سوری گفت: طبق ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی هرکسی که با مواد منفجره و محترقه مانع کسب‌وکار و موجب سلب آسایش و نظم جامعه شود از سه ماه تا یک سال به حبس محکوم می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان افزود: هرکسی که بخواهد با این مواد محترقه و آتش‌زا موجبات تخریب اموال منقول و غیرمنقول شهروندان را فراهم سازد به استناد ماده ۶۷۷ از سه ماه تا یک سال به حبس محکوم شده و هرکسی که بخواهد با این مواد موجب مرگ کسی بشود قتل عمد محسوب می‌شود و قصاص در بر دارد.

آتش سوزی با بالن آرزوها

چند سالی است که بازار خرید بالن آرزوها داغ شده و برخی از شهروندان در جشن چهارشنبه‌سوری با این بالن‌، آرزوهای خود را به هوا می‌سپارند، بالن‌هایی که در سطح آسمان با نوری نسبتاً زیاد در حال پروازند، گرچه زیبا هستند اما در سال‌های گذشته حوادثی را رقم زدند، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی ایمنی شهرداری تهران در زمینه خطرات این رفتار وارداتی هشدار داده است زیرا ترقه، فشفشه‌ها و تمام مواد محترقه‌ای که ممکن است به داخل پشت بام، بالکن و.. بیفتند ممکن است باعث وقوع آتش‌سوزی های جزئی و حتی گسترده بشوند، اما بالن آرزوها بر عکس ظاهر زیبایی که دارد از تمام این مواد خطرناک‌تر است زیرا ممکن است بعد از این که به هوا رفت در میان مسیر، به شاخه‌ها، سیم‌های برق و… برخورد کرده و پس از گیر کردن باعث وقوع آتش‌سوزی شود.

با فرهنگ‌سازی فاصله داریم

وقوع حوادث متعدد و مختلف که خسارت جانی و مالی با خود به همراه داشته است؛ نشان می‌دهد که همچنان با فرهنگ‌سازی در برپایی آیین‌ و رسوم قدیمی فاصله‌داریم این در حالی است که علاوه بر فرهنگ‌سازی و تقویت مسئولیت‌های اجتماعی، آگاه‌سازی خانواده‌ها نیز نقش مهمی در کنترل حوادث چهارشنبه آخر سال دارد.

آمارهای حوادث منتهی به چهارشنبه آخر سال و روزهای پایانی سال همیشه نگران‌کننده و رنج‌آور است، از قطع انگشتان و دست گرفته تا آسیب‌های چشمی عیدی حوادث پایانی سال است.

این در حالی است که به‌رغم اقدامات پیشگیرانه همواره شاهد بروز حوادث ناخوشایندی از سوی هنجارشکنان در آستانه سال نو هستیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه