«هشت‌دی» گزارش می‌دهد:

یک روز در دانشگاه گیلان

هر که را شوقِ رسیدن به آرزویی به اینجا کشانده است؛ اینجا دانشگاه گیلان است و استاندار آمده تا ساعتی را پای حرف‌ها، انتقادها و پیشنهادهای دانشجویان بنشیند.

یک روز در دانشگاه گیلان

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»، چند سالی است که از فضای درس و دانشگاه فاصله دارم یا به قول خودمانی فارغ‌التحصیل شده‌ام؛ اما غریبه نیستم با این فضایی که پر از شور و شوق است و هر از چندگاهی که گُذرم به دانشگاه می‌افتد اشتیاقی در درونم شروع به تپیدن می‌کند.

 مگر نه این است که دانشجو یعنی در جستجوی علم و آگاهی، همان چیزی که نه سن و سال می‌شناسد و نه پایانی دارد و همه ما از این قاعده مستثنی نیستیم. هر که را شوقِ رسیدن به آرزویی به اینجا کشانده است. اینجا دانشگاه گیلان است و مراسم روز دانشجو. استاندار آمده تا ساعتی را پای حرف‌ها، انتقادها و پیشنهادهای دانشجویان بنشیند.

 پایِ صحبت‌های دانشجویان که بنشینی دغدغه‌های مشترک دارند. از میان جمعیت در سالن صدایِ جوانی به گوش می‌رسد که گله دارد از اینکه چرا برای دقایقی فرصت صحبت به او نداده‌اند و حالا نماینده‌هایشان یک‌به‌یک پشت تریبون می‌ایستند تا زبانِ گویایِ دانشجویان باشند.

 نماینده دانشکده فنی شرق گیلان پشت تریبون آمد و با چشمانی اشک‌بار و صدایی لرزان گفت: در دورافتاده‌ترین نقطه شهر و در جوار روستای واجارگاه در حال تحصیل هستیم این در حالی است که این دانشکده فاقد نگهبان و امنیت است و بارها از سوی سودجویان به دانشجویان تعرض صورت‌گرفته است به‌علاوه به دلیل فاصله دانشکده از شهر و مشکل موقعیت‌یابی در صورت بروز هرگونه مشکل اورژانسی برای دانشجویان راهی برای انتقال به مراکز درمانی وجود ندارد، مشکلات سیم‌کشی، آب، ریزش ساختمان، عدم وجود سالن اجتماعات و سالن ورزش و کتابخانه، محدودیت در انتخاب دروس به علت کمبود اساتید و… از سایر مسائل ما است.

 استاندار گیلان در پاسخ به این دانشجو گفت: بنده در دوران نمایندگی در مجلس به‌عنوان نایب‌رئیس کمیسیون تحقیقات مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد تأسیس دانشکده شرق گیلان به‌عنوان یک ظرفیت در سطح استان را دادم و اساتید دانشگاه به‌صورت اختصاصی در این دانشگاه جذب شدند که در ابتدا از سوی دانشجویان تقاضا زیاد و پذیرش کم بود؛ لذا با توسعه دانشکده با عدم شایستگی مدیران مربوطه مواجه شدیم که منجر به شرایط کنونی شده است؛ اما به‌جای فرار روبه‌جلو، نیازمند حل مشکلات این دانشکده هستیم؛ لذا در صورت عدم احداث این دانشکده موقعیت و ظرفیت تحصیل فراهم نمی‌شد؛ اما اگر پاسخگو نباشیم در حق دانشجویان اجحاف خواهد بود؛ بنابراین در راستای حل این مسائل تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

 سپس نماینده انجمن علمی دانشجویی خطاب به استاندار می‌گوید: دانشگاه از افراد تحت پوشش کمیته امداد شهریه دریافت می‌کند، مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و تورم مانع از امید به تحصیل و ازدواج در جوانان شده است؛ اما این سؤال مطرح است که چقدر در راستای فراهم نمودن زمینه‌های اجتماعی و فقرزدایی گام برداشته‌ایم؟ وضعیت نابسامان بی‌خانمان‌ها در سطح شهر، وضعیت اسف‌بار زباله، آب آلوده و مشکلات مدیریتی از جمله مسائل استان محسوب می‌شود.

 استاندار پاسخ داد: در استان گیلان نرخ بیکاری حدود ۷/۹ و در رشت ۶/۲ است این در حالی است که اکثر این افراد جز قشر تحصیل‌کرده جامعه هستند؛ لذا در این راستا نیازمند حمایت از دانش‌بنیان‌ها هستیم. در بحث پسماند سراوان نیز به‌عنوان یک ابرچالش پس از گذشت دو سال شاهد بهسازی ۸۰ درصدی آن هستیم و ظرفیت تفکیک از ۵۰ به ۵۰۰ تن زباله توسعه‌یافته است به‌علاوه برای زباله‌سوز، اختلاف حقوقی و عدم پرداخت به‌موقع در دولت گذشته رخ‌داده بود که هم‌اکنون در دست بررسی است، در جهت بهسازی دو رودخانه زرجوب و گوهررود حدود یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان اختصاص و قرارداد منعقد شده و در راستای کاهش میزان آلودگی، تصفیه‌خانه زندان لاکان راه‌اندازی و شهر صنعتی و مسکن مهر تا قبل از عید راه‌اندازی خواهد شد.

 در ادامه نماینده بسیج دانشجویی خواهران به پشت تریبون آمد و خطاب به استاندار، گفت: آیا این نشست‌ها فقط مختص به‌روز دانشجو است؟ چقدر در بین این قشر حضور فعال داشته‌اید تا دغدغه‌هایشان را بشنوید در حالی که بهادادن به قشر دانشجو فقط در سخن و کلام نیست؛ بلکه در عمل ثابت خواهد شد؛ لذا فارغ از مسائل فرهنگی، اجتماعی، علمی و… خواهان حداقل رفاه هستیم و بدانید دانشجو به جز این تریبون هیچ دسترسی به مسئولان ندارد.

 استاندار گیلان در پاسخ به این دانشجو بیان کرد: یکی از شیرین‌ترین و بهترین لحظات زندگی من در جمع‌های دانشجویی بوده است و افتخار می‌کنم که امروز در جمع شما دانشجویان حضور دارم؛ لذا مدیون دانشگاه هستیم و ارتباط خوبی وجود دارد و در حوزه اختیاراتم نیز پاسخگو خواهم بود.

مسائل فرهنگی از مشکلات امروز جامعه

 نماینده دانشگاه پیام‌نور استان گیلان نیز آنگاه که به پشت تریبون آمد از دغدغه‌های مردم، گفت: مشکلات سیل در برخی روستاها، عدم نظارت بر اصناف در راستای اجرای نرخ مصوب، حضور سگ‌های ولگرد در نقاط اصلی شهر، عدم نظارت بر عملکرد ادارات، اصناف، بانک‌ها، بحران جمعیت، مسائل فرهنگی از جمله مشکلات امروز جامعه است.

 استاندار گیلان در این رابطه پاسخ داد: سیل یکی از حوادث طبیعی است و دائماً در حال شناسایی نقاط آسیب‌دیده و تجهیز هستیم لذا ۲۲۰ میلیمتر بارش در عرض چند ساعت یک اتفاق غیرمترقبه و ناگزیر است، در حوزه ربا و بانکداری غیراسلامی نیز نیازمند اصلاح رویه هستیم و بر گران‌فروشی‌ها نیز نظارت خواهیم کرد به‌علاوه حجاب و عفاف یک معضل تک‌بعدی نیست و باید به‌صورت ریشه‌ای حل شود و نیازمند تغییر در نگرش‌ها و شیوه‌ها هستیم، جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در حیطه اختیارات شهرداری است.

پرورش نیروی کارآمد از لازمه‌های یک حکومت سالم است

 نماینده کانون‌های فرهنگی دانشگاه گیلان نیز به‌عنوان حسن‌ختام در پشت تریبون، گفت: پرورش نیروی کارآمد از لازمه‌های یک حکومت سالم است؛ اما آیا شاهد چنین خروجی در دانشگاه‌ها هستیم این در حالی است که نیازمند یک اتاق شیشه‌ای در سازمان‌ها برای گفتگوی شفاف هستیم؛ لذا بسیاری از مشکلات ناشی از عدم آگاهی و گفتگو است.

 استاندار گیلان در پاسخ به این سؤال گفت: در ارتباط بین دانشجو و حاکمیت اعتقاد و اعتماد داریم؛ لذا اگر مدیری دعوت و حضور پیدا نکرد به بنده گزارش دهید و این مسئله جز برنامه‌های دولت است، باید نسبت به جوانی که با آرمان‌گرایی و مطالبه‌گری وارد دانشگاه می‌شود پاسخگو باشیم؛ لذا بنده نیز از همین مباحثه و مطالبه‌گری به این جایگاه رسیده‌ام و شما دانشجویان نیز با علم و آرمان‌خواهی مطابق با آموزه‌های دینی، آینده‌سازان این مملکت هستید.

نویسنده: کوثر اشرافی

 انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه