یادداشت| علیرضا زادبر

حکایت غیرت رشتی‌ها

پژوهشگر گیلانی تاریخ معاصر نوشت: حکایت غیرت رشتی‌ها این است؛ آن زمان که نور امیدی برای مقاومت وجود نداشت، رشتی‌ها با نهضت میرزا کوچک‌خان مسیر را بر اجنبی بستند.

حکایت غیرت رشتی‌ها

به گزارش هشت‌دی علیرضا زادبر نوشت: حکایت غیرت رشتی‌ها این است که حدفاصل ۱۲۹۳ تا ۱۱ آذر ۱۳۰۰ وقتی مشروطه شکست خورد و شعله‌های آتش جنگ جهانی اول به ایران رسید. رجال شریف ایران با دولت در تبعید و مهاجر آواره شدند. رجاله‌های وطن‌فروش به دامن روس و انگلیس پناه بردند در آن زمان که سلیمان میرزا در بازداشت و مدرس در تبعید خارج از ایران بود. آن زمان که نور امیدی برای مقاومت وجود نداشت رشتی‌ها با نهضت میرزا کوچک‌خان مسیر را بر اجنبی بستند.

انگلیس‌ها به دنبال قفقاز بودند و مسیر دسترسی رشت و انزلی بود. میرزا و نهضت جنگل مانع شدند. انگلیسی‌ها انتقام خود را از بازار رشت گرفتند. آتش به آن انداختند. سینما خورشید که از نخستین سینماهای ایران بود را به آتش کشیدند. این حکایت استقامت گیلانی‌ها برای انگلیسی‌ها گران آمد. بعدتر چپی‌ها هم انتقامشان را از رشت گرفتند و آن تلاش برای تغییر هویت مبارزه و مقاومت بود.

نسل امروز باید بداند در سال ۱۲۹۶ انگلیسی‌ها فقط مغازه‌ها و خانه عالم را به آتش نکشیدند. سینما که مظهر تمدن غرب بود را سوزاندند. منافعشان در خطر باشد بین مسجد و سینما تفاوت وجود ندارد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه