عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در گفتگو با هشت‌دی:

علم بدون ایمان لطمات فراوانی به جامعه‌بشری زده است

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه علم منقطع از ایمان، همان علم سکولار است، گفت: علم بدون ایمان سبب صدمات و لطمات فراوانی بر جامعه‌بشری شده است؛ شاید هیچ دوره‌ای به اندازه این عصر به علت وجود تسلیحات نظامی و بمب‌های اتمی، امنیت انسانی در معرض خطر نبوده است.

علم بدون ایمان لطمات فراوانی به جامعه‌بشری زده است

ابراهیم قاسمی روشن در گفتگو با  هشت‌دی با اشاره به ابعاد علم و دانش، اظهار کرد: علم به طور عام به معنای هر نوع آگاهی، معرفت و دانش اعم از دانش تجربی، عقلی، شهودی و آموزه‌های وحیانی است که هر یک می‌تواند در هر حوزه خاصی در خدمت بشریت قرار بگیرد.

وی به مفهوم علم تجربی اشاره کرد و گفت: علم تجربی دانشی برای کشف روابط علت و‌ معلول در بین موجودات به منظور تسلط بیشتر بر طبیعت، پیش‌بینی از حوادث آینده و جلوگیری از حوادث ناگوار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان تصریح کرد: این علم در صورتی سودمند است که در کنار ایمان قرار بگیرد لذا پیوند مقدس بین علم و ایمان است که منجر به حیات طیبه خواهد شد.

قاسمی روشن ادامه داد: نمونه بارز این پیوند را می‌توان در صدر اسلام یافت نمود، در آن زمان با اهمیت دادن به علم و دانش بود که جامعه اسلامی در قرن سوم و چهارم هجری به عنوان عصر زرین و طلایی  محسوب می‌شود لذا اسلام با اهمیت دادن به علم و ایمان توانست جامعه متوحش عرب جاهلیت را به جامعه متمدن و متخلق تبدیل کند که حضرت علی (ع) خطاب به اعراب می‌فرمایند، شما به برکت اسلام و پیامبر اسلام به جایی رسیدید که این دو قدرت موجود (فارس و روم) نه تنها برای شما بلکه برای کنیزان شما نیز ارزش قائل هستند.

علم منقطع از ایمان علم سکولاری است

وی افزود: علم منقطع از ایمان، همان علم سکولار است، گرچه این علم موجب عمران و آبادی خواهد شد ولی آسیب‌های جبران ناپذیری را به دنبال دارد؛ لذا امروزه این علم بدون ایمان سبب صدمات و لطمات فراوانی بر جامعه‌بشری شده است که آلودگی آب، صوت، هوا، فرسایش خاک و … از جمله آن‌ها است از این رو گفته می‌شود با وجود پیشرفت‌های علمی که انسان باید احساس آسایش و آرامش بیشتری داشته باشد ولی شاید هیچ دوره‌ای به اندازه این عصر به علت وجود تسلیحات نظامی و بمب‌های اتمی، امنیت انسانی در معرض خطر نبوده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: حضرت علی (ع) می‌فرمایند علم و دین دو حقیقتی است که باید همراه هم باشند و اگر از هم جدا شوند سوزاننده خواهند بود.

قاسمی روشن افزود: در طول تاریخ بشریت به وفور عالمان بی‌‌دینی بودند که از علم در جهت مطامع دنیوی و شهوانی خویش استفاده کرده و ضربات مهلکی را بر بشریت وارد کرده‌اند در مقابل هم مؤمنانی داریم که به علت عدم علم و بصیرت، ابزار دست ظالمان قرار گرفته و خیانت کرده‌اند.

وی به نمونه‌های مؤمنان بی‌بصیرت در طول تاریخ اشاره و عنوان کرد: در اسلام نمونه این افراد، خوارج و در دین مسیحیت ارباب کلیسا هستند که در قرون‌ وسطی ظلم‌های فراوانی را بر جامعه تحمیل کردند به طوری که در کتاب تاریخ تمدن ویل دورانت جلد ۱۹ صفحه ۳۶۰ آمده که کلیسا در سال‌های ۱۴۸۰ تا ۱۴۸۸ در طول ۸ سال، ۸ هزار و ۸۰۰ تن را سوزانده و ۹۶ هزار و ۴۹۴ تن را به کیفرهای مختلف محکوم نموده است در حالی که برخی از این افراد دانشمند بوده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان تصریح کرد: امروزه تنها راه مبارزه با سلطه‌گران و زورگویان عالم از جمله آمریکا و اسرائیل که از دانش‌های بشری سوء استفاده کرده‌اند؛ مقاومت، مبارزه و استقامت است به علاوه تبیین و روشنگری از عواملی است است که می‌تواند در مقابل این زورگویی‌ها نقش مؤثری داشته باشد زیرا هر زمان و هر کجا در مقابله با مستکبرین ایستادگی صورت گرفته است شاهد عقب‌نشینی آنان بوده‌ایم و هرکجا صلح و سازش صورت گرفته پیشروی کرده‌اند.

قاسمی روشن با اشاره به دیگر راهکارهای مقابله با مستکبرین، بیان کرد: یکی از نهادهای تاثیرگذار در کشورها در جهت بازدارندگی این جنایتکاران، داشتن دیپلماسی فعال است که در صورت ارتباط گرفتن با دولت‌ها و فعال کردن آن‌ها می‌تواند در این زمینه نقش آفرین باشد.

وی بر نقش بازدارنده و مؤثر رسانه‌ها در بازتاب جنایت‌های اسرائیل و نسل‌کشی در غزه تاکید کرد و گفت: مدت مدیدی است که تشت رسوایی این ظالمان بر زمین افتاده و اقدامات ضد انسانی آنان در مواجه با بسیاری از ملت‌ها صورت گرفته است لذا این جنایتکاران برای دسترسی به مطامع شوم خود هیچ خط قرمزی ندارند و از تمام ابزارهای ضد بشری در راستای اهداف خویش استفاده می‌کنند؛ مانند تحریم مواد غذایی، تحریم داروهای بیماران صعب‌الاعلاج، ممانعت از ارسال واکسن و … از جمله این اقدامات غیرانسانی است.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: امروزه با بیداری ملت‌ها در کشورهای مختلف شاهد تجمات گسترده و میلیونی مردمی هستیم که اعتراض خود را نسبت به این سیاست‌های جنگ‌طلبانه اعلام می‌دارند لذا این حرکت‌های خودجوش می‌تواند نقش مؤثری در تغییر سیاست‌های این جنایتکاران داشته باشد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه