سؤال قابل تأمل پناهیان از مسئولان شهر رشت

برپایی جشن میلاد ائمه معصومین (ع) در میادین و معابر عمومی و در جایی که عموم مردم بدون هیچ‌گونه محدودیتی با آن روبه‌رو شوند از معضلات اساسی شهر رشت است. موضوعی که مورد سؤال حجت‌الاسلام پناهیان نیز قرار گرفت؛ به گفته این استاد حوزه و دانشگاه جذابیت مجالس اهل‌بیت (ع) باید به چشم عموم مردم بیاید و شهر تحت‌تأثیر محبت اهل‌بیت (ع) قرار گیرد.

سؤال قابل تأمل پناهیان از مسئولان شهر رشت

به گزارش هشت‌دی برپایی مراسم و جشن اعیاد مذهبی در معابر عمومی و در جایی که عموم مردم بدون هیچ‌گونه محدودیتی با آن مواجه شوند از معضلات اساسی شهر رشت است. شهروندان رشتی شاید تاکنون شاهد برگزاری مراسم عزاداری‌های مذهبی (ع) در مکانی مانند میدان شهرداری رشت بوده باشند؛ اما کم پیش‌آمده که در همین مکان جشن میلاد ائمه معصومین (ع) برگزار شود تا جذابیت مجالس اهل‌بیت (ع) به چشم عموم مردم بیاید و شهر تحت‌تأثیر محبت اهل‌بیت (ع) قرار گیرد.

این موضوعی است که در گزارش‌های قبلی و در مناسبت‌های مختلف بارها به آن اشاره کرده‌ایم؛ اما گویا این مسئله چندان به مذاق مسئولان شهری و مدیران مرتبط خوش نمی‌آید و اعیاد و مناسبت‌های مختلفی بر این شهر گذشته بدون اینکه عموم مردم شاهد برگزاری جشن‌های خیابانی باشند و طعم شیرین جشن و سرور چنین مجالسی را چشیده باشند.

این موضوعی است که حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان که برای شرکت در مراسم اختتامیه پیرغلامان حسینی به شه رشت سفرکرده است با حضور در جمع جوانان این شهر مطرح کرد.

 حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در مهدیه رشت با اشاره به اهمیت برپایی جشن‌های اعیاد اهل‌بیت (ع) در معابر عمومی، اظهار کرد: چند درصد از مردم گیلان یک جلسه شور و شعف مولودی و مداحی را از نزدیک دیده‌اند؟ چرا نباید این جلسه پرشور و پر احساس را از نزدیک ببینند؟ چند درصد از بچه‌های دبیرستانی تجربه شادی و کف‌زدن را در هیئت تجربه کردند، درحالی‌که خون امام حسین (ع) بر زمین ریخته شده تا این احساس پدیدار شود.

وی خطاب به انتقاد جوانانی که معتقد بودند مسئولین مانع برگزاری جشن‌های مذهبی در معابر عمومی می‌شوند، گفت: اصل کار دست شماست البته عالمان دینی و هیئت‌دارها می‌توانند جلودار باشند؛ اما یک نوجوان نیز می‌تواند پیشگام باشد.

 استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تصریح کرد: جمعی از بانوان از عزل و نصب‌های استان گله داشتند این در حالی است که خودتان باید در میدان باشید.

 پناهیان در این رابطه به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: به یاد دوران دبیرستانم افتادم؛ یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی اول دبیرستان بودم که رئیس مدرسه به علت جاسوسی برای ساواک از مدرسه اخراج شد؛ اما سال بعد پست جدیدی در آموزش و پرورش منطقه گرفت و ما بدون هیچ مشورتی، خودمان برای اخراج آن در جلوی اداره آموزش و پرورش تحصن کردیم که اثرگذار هم بود.

ابتکار عمل دست جوان‌ها است

 وی ادامه داد: همه چیز دست شماست جدای از احترام و ادب، ابتکار عمل دست جوان‌ها است؛ لذا امیرالمؤمنین (ع) فرموده‌اند قبل از هر کاری با جوانان مشورت کن و سپس با پیرمردها، چون جوان خلاق است.

برای مجالس اهل‌بیت (ع) در و دیوار نسازید

 این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: هیجانات معنوی خودتان را پنهان نکنید و در جشن‌ها بین همه حتی رهگذران غذا و شیرینی پخش کنید البته بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران، اما هیئت نباید در و دیوار داشته باشد، در سالیان پیش مراسمات هیئت رزمندگان تهران در پارک برگزار می‌شد الان نیز گاهی در پارک جلساتی داریم که بسیار خوب است؛ چون در این مکان‌ها با کسانی روبه‌رو می‌شوم که شاید این فرصت در محیط مسجد نباشد.

جذابیت‌های مجالس اهل‌بیت (ع) را به همگان برسانید

وی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم معنوی مراسمات مذهبی، بیان کرد: برای مجالس اهل‌بیت (ع) در و دیوار نسازید، چه در محرم و چه در اعیاد پیام این جذابیت‌ها را به همگان برسانید؛ لذا شما مقصرید اگر به مردم خبر ندهید که در جلسه شادی و عزای امام حسین (ع) چه هیجان و شوری برپاست.

شهر را تحت‌تأثیر محبت اهل‌بیت (ع) قرار دهید

پناهیان به آیه «کونُوا لَنا زَیْناً وَ لا تَکونُوا عَلَیْنا شَیْناً» اشاره و عنوان کرد: شهر را تحت‌تأثیر محبت اهل‌بیت (ع) قرار دهید؛ لذا بارها پیشنهاد دادم که مساجد در مواقع اذان مانند موکب‌های اربعین اطعام دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسجد باید زیبا و باحال باشد؛ لذا حال خوب نزد امام حسین (ع) و اهل‌بیت است؛ اما تا رسیدن به خورشید که قرآن است راه بسیاری است؛ اما ماه را که می‌توان نگاه کرد.

 انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه