محله‌گردی در رشت؛

«چلّه‌خانه»؛ محله‌ای سنتی با بافتی قدیمی در رشت + عکس

«چلّه‌خانه» محله‌ای سنتی با بافتی قدیمی است که اگرچه باگذشت زمان و افزایش ساخت‌وسازها به‌تدریج تغییر شکل داده اما هنوز هم جلوه‌هایی از معماری قدیمی در آن یافت می‌شود.

«چلّه‌خانه»؛ محله‌ای سنتی با بافتی قدیمی در رشت  + عکس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»، اگر سراغِ راسته عریضه‌نویسان در خیابان امام خمینی (ره) رفته باشی به یک محله قدیمی و تاریخی می‌رسی. به محله‌ای به نام «چلّه‌خانه».

 «چلّه‌خانه» یکی از محلات کوچک و قدیمی شهر رشت است که بسیاری از وقایع مهم تاریخی را در دل خود جای‌داده است.

 در یکی از همین روزهای روزگار، در حال رشت‌گردی بودم که خودم را در این محله پیدا کردم؛ وقتی سراغ یکی از قدیمی‌های این محله را گرفتم نشانی یکی از کسبه محله را به من دادند.

 روی ویترین مغازه‌اش چیزی ننوشته بود؛ اما وقتی وارد آنجا شدم و در همان چنددقیقه‌ای که با او هم‌صحبت شدم یک‌دنیا تجربه و آگاهی را در سیمایِ سالخورده‌اش یافتم.

 پیرمردی حدوداً ۷۰ساله که در حال صحبت با رفیقش بود؛ اما با رویِ خوش از من استقبال کرد و قبول کرد تا کمی از محل زندگانی‌اش برایم بگوید.

می‌گوید: اصالتاً اهل پل عراق هستم و من و همسرم بازنشسته دادگستری هستیم و الان حدود ۳۰ سال است که به عریضه‌نویسی مشغول هستیم و در «چلّه‌خانه» زندگی می‌کنیم.

می گفت: در گذشته‌های دور در این محله، دراویش به چله‌نشینی می‌پرداختند از این رو اسم این محله، «چلّه‌خانه» نام‌گرفته است.

یک چیز جالب که نظرم را جلب کرد، عکس‌های قدیمی در و دیوار مغازه بود که در یکی از عکس‌ها رابیندرانات تاگور فیلسوف و شاعر هندی در کنار مفاخر ایرانی به چشم می‌خورد.

آرامگاه میرزا ابراهیم حشمت طالقانی مشهور به «دکتر حشمت» از یاران میرزا کوچک‌خان جنگلی نیز در این محله قرار دارد.

سید محمدتقی میرابوالقاسمی درباره آرامگاه دکتر حشمت می‌نویسد: «جسد بی جان دکتر حشمت را در حیاط مسجد چله‌خانه دفن نمودند و مدت‌ها نهال درختی نشانه گورش بود، تا اینکه بعد از سال ۱۳۳۰ بنای آرامگاهی بر آن ساختند.»

در گذشته‌های دور، چارپادارها از اطراف لاکان زغال و هیزم به اینجا می‌آوردند و می‌فروختند و اسب‌هایشان را در طویله‌های متعددی که اینجا بوده می‌بستند و استراحت می‌کردند.

«چلّه‌خانه» محله‌ای سنتی با بافتی قدیمی است که اگرچه باگذشت زمان و افزایش ساخت‌وسازها به‌تدریج تغییر شکل داده اما هنوز هم جلوه‌هایی از معماری قدیمی در آن یافت می‌شود.

دوباره پایِ حرف‌های پیرمرد کاسب می‌نشینم.

می‌گوید: در گذشته‌های دور اینجا محل رفت‌وآمد لات‌ها بوده است که یکی از آنان به نام تقی ملاخانی که در آن زمان قهوه‌خانه داشته است و حق‌حساب گیر مردم بوده که پس از مدتی به علت خصومت توسط عده‌ای به قتل رسید و پس از او منطقه نسبتاً آرام گرفت.

مسجد «چلّه‌خانه» یکی دیگر از آثار تاریخی این محله است که به علت بافت و معماری اصیل آن توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

در و دیوار محله «چلّه‌خانه» گویایِ تاریخچه مردمانی است که روزی در این کوچه و خیابان زندگی می‌کردند اما حالا تنها قابِ عکسی از آنان به یادگار مانده است و این مطلب تنها گوشه‌ای از تاریخ مردمان این محله است.

کوثر اشرافی

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه