گدایی در چهارراه‌های زندگی!

پشت ثانیه‌های چراغ‌قرمز در آن‌سوی چهارراه چشمم به پسر جوان دیگری می‌خورد که همان کاری را می‌کند که پسر خوش‌تیپ این طرف چهارراه می‌کرد؛ گویا با هم آمده‌اند به گدایی!

گدایی در چهارراه‌های زندگی!

به گزارش هشت‌دی دستمال‌یزدی به دست، پشت چراغ‌قرمز یکی از چهارراه‌های مرکزی شهر رشت ایستاده به گدایی! پسر جوانی که شلوار اسلش بر پا دارد و تیشرت سبزی بر تن.

 تیپ امروزی‌اش مایه تعجب است که چطور با این هیبت و شکل و شمایل، تن به چنین کاری داده. به کنار خودروی ۲۰۶ می‌رود و دستمالش را کمی به این طرف و آن طرف ماشین می‌کشد؛ اما راننده برای این کارش تره هم خرد نمی‌کند.

 جوانک به سراغ ماشین دیگری می‌رود و باز همان کار را تکرار می‌کند و وقتی مطمئن می‌شود راننده پول‌بده نیست، رد می‌شود.

 از آینه بغل ماشین نگاهم به دنبالش می‌رود؛ حالا به پرایدی رسیده و باز هم دستمال را بر روی شیشه جلوی ماشین سُر می‌دهد و کمی این طرف و آن طرف می‌کند.

 راننده پراید اسکناسی خرجش می‌کند. گویا دلش برای جوانی‌اش سوخته وگرنه این پسر کاری نمی‌کند که آدم بگوید حقش بوده و مزدش را گرفته است.

 پشت ثانیه‌های چراغ‌قرمز در آن‌سوی چهارراه چشمم به پسر جوان دیگری می‌خورد که همان کاری را می‌کند که پسر سبزپوش و خوش‌تیپ این طرف چهارراه می‌کرد؛ گویا با هم آمده‌اند به گدایی!

 اینجا همان چهارراهی است که تا چند وقت پیش، زنانی با پوشش چادر و با کودکانی در بغل به گدایی می‌نشستند؛ اما گویا الان پروسه گدایی‌شان عوض شده و جایشان را به پسرانِ جوانِ خوش‌تیپ و به‌روز داده‌اند. ماجرا چیست نمی‌دانم؛ اما تعجبم از عمق ماجرا است و سؤالاتی که ذهنم را درگیر می‌کند.

 آیا این گدایی‌ها سامان‌دهی شده است و در پسِ آن کسانی به لیدری می‌پردازند؟

 آیا مسئولانی که مأمور امورات فرهنگی و اجتماعی شهر هستند مثل ما از این خیابان‌ها عبور نمی‌کنند؟ و چنین صحنه‌هایی را نمی‌بینند؟

 آیا گدایی پرتکرار زنان با پوشش چادر در این خیابان‌ها را باید امری عادی تلقی کرد و نگران اثرات سوء تماشای این صحنه‌ها بر ذهن کودکان و نوجوانان این شهر نبود؟

 آیا این‌ها جوانان بومی این شهر هستند یا اینکه مهاجرند و اگر بومی‌اند چه بر سر جوانان این شهر آمده که در صحت و سلامت تن و در عنفوان جوانی، افتاده‌اند به گدایی؟!

 پر واضح است که در چنین موضوعات اجتماعی برخورد جبری، پاک‌کردن صورت‌مسئله است؛ اما بی‌تفاوتی نهادهای مربوطه نیز علاوه بر افزایش گدایی و گداپروری در جامعه، اثرات سوء اجتماعی نیز خواهد داشت که باید در جای خود به آن پرداخته شود.

 مرضیه محمودی

 انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
بعید نیست که اهدافی مجرمانه و سازماندهی شده پشت چنین موضوعات اجتمایی باشه !
در حاشیه