هشت‌دی گزارش می‌دهد:

تکدی‌گری؛ معضلی اقتصادی که تعارض فرهنگی را به دنبال دارد

اکثر متکدیان سطح شهر رشت زنانی غالباً غیربومی هستند که با پوشش چادر و با کودکی در بغل در پشت چهارراه‌ها و مکان‌های پرتردد با احساسات مردم بازی می‌کنند؛ اما این مسئله جدای از اینکه معضلی اقتصادی است، یک تعارض فرهنگی را به‌دنبال دارد که به راحتی برای کودکان و نوجوانان قابل هضم نیست.

تکدی‌گری؛ معضلی اقتصادی که تعارض فرهنگی را به دنبال دارد

به گزارش هشت‌دی، اگر اهل رشت باشید حتما بارها و بارها در بار ترافیکی خیابان‌های این شهر را که مخصوصا در روزهای آخرین ماه سال به شدت تشدید شده است را تجربه کرده‌اید.

ماندن در ترافیک‌ خیابان‌ها و چهارراه‌های رشت همانا و مواجه شدن با متکدیان همان.

متکدیانی که غالباً زنانی هستند که با پوشش چادر و با کودکی در بغل در پشت چهارراه‌ها با احساسات مردم بازی می‌کنند تا مبلغی از جیب هم‌وطنان‌شان درآمد کسب کنند؛ اما این مسئله جدای از اینکه معضلی اقتصادی است، یک تعارض فرهنگی را به دنبال دارد که به راحتی برای کودکان و نوجوانان قابل هضم نیست.

این در حالی است که به گفته رئیس شورای اسلامی شهر رشت اکثر این متکدیان غیربومیانی هستند که سایر استان‌های کشور توسط شبکه‌های سازمان‌یافته‌ای به‌کار گرفته می‌شوند و با استفاده از کودکان و افراد معلول و ناتوان، با حضور در اماکن پرتردد شهر، با تحریک عواطف و احساسات شهروندان اقدام به تکدی‌گری می‌کنند.

واثق کارگرنیا، افزود: این افراد غالبا به صورت سازماندهی شده در سطح شهر، چهار راه‌‌ها و میادین تجمع می‌کنند و شبها هم جمع‌آوری شده و به مکان استقرارشان انتقال داده می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت در ادامه با بیان اینکه حضور متکدیان، سیمای بسیار نازیبایی به شهر بافرهنگ و گردشگرپذیر رشت داده است، گفت: وضعیت متکدیان تأثیر بسیار بدی بر روحیه آسیب‌پذیر کودکان و نوجوانان دارد و این مسئله موجب گلایه‌مندی و نگرانی بحق خانواده‌ها شده است.

وی با بیان اینکه ساماندهی نشدن متکدیان توسط سازمان‌های متولی موجب افزایش حضور این افراد در شهر رشت می‌شود، تاکید کرد: وظیفه شهرداری تنها جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر است و با نیروها و وسایل نقلیه خود به راحتی اقدام به جمع‌آوری این افراد می‌کند، اما سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز باید نسبت به نگهداری و ساماندهی متکدیان اقدام کنند.

واثق‌کارگرنیا ادامه داد: کارشناسان باید با آسیب‌شناسی و چاره‌اندیشی برای این تهدید و ناهنجاری اجتماعی به صورت جدی مانع از بازگشت دوباره متکدیان به معابر عمومی شوند.

این موضوع از مسائلی است که آسیب فرهنگی – اجتماعی‌ حاصل از آن کمتر از آسیب اقتصادی‌اش نیست و قطعا حل و واکاوی مسئله خردجمعی تمام نهادهای مسئول را می‌طلبد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه