در بیانیه دانشگاه گیلان اعلام شد:

رکود علمی علت اصلی قطع همکاری با اساتید

مدیریت حوزه ریاست و روابط‌عمومی دانشگاه گیلان در پی انتشار اخباری مبنی بر «اخراج اساتید دانشگاه گیلان» و موج‌سواری رسانه‌های بیگانه بر انتشار این اخبار بیانیه‌ای صادر کرد.

رکود علمی علت اصلی قطع همکاری با اساتید

به گزارش هشت‌دی در پی انتشار اخباری در برخی از رسانه‌ها مبنی بر «اخراج اساتید دانشگاه گیلان»، مدیریت حوزه ریاست و روابط‌عمومی دانشگاه گیلان، بیانیه‌ای را جهت آگاه‌سازی افکار عمومی صادر کرد که در ادامه می‌آید:

 همان‌طور که بر جامعه فرهیخته کشور روشن است، اشتغال و فعالیت در دانشگاه‌ها (داخل و یا خارج از کشور) تابع قوانین و مقررات مشخصی می‌باشد. تمامی دانشگاهیان (اعم از اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان) بر اساس این قوانین و با آگاهی به آنها در مراکز آموزش عالی به فعالیت علمی و پژوهشی مشغول هستند.

در همین راستا دانشگاه‌ها به‌طورقطع برای انتخاب و به‌کارگیری اساتید مورد نیاز خود، صلاحیت علمی (تخصصی) و عمومی (شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی) افراد را به‌منظور ارتقای رشد علمی دانشجویان مدنظر قرار می‌دهند.

ارزیابی این صلاحیت‌ها بر اساس آئین‌نامه‌ها و قوانین مشخص در دانشگاه‌ها انجام می‌شود. با توجه به رسالت و ماهیت فعالیت دانشگاه‌ها، ارتقا و پیشرفت مستمر علمی، آموزشی و پژوهشی از ارکان اصلی یک مؤسسه آموزش عالی محسوب شده و چنانچه دانشگاهی به طور پیوسته ارتقا و پیشرفت ننماید، به‌طور قطع دچار رکود و عقب‌ماندگی شده و با توجه به رقابت علمی بین دانشگاه‌ها، این رکود منجر به از بین رفتن دستاوردهای علمی جامعه دانشگاهی و تنزل رتبه دانشگاه خواهد شد.

 مبتنی بر توضیحات فوق، لازم به ذکر است که قوانین خاصی برای جذب و فعالیت اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد که متفاوت از قوانین سایر نهادها، ادارات و سازمان‌ها می‌باشد. از جمله آنها می‌توان به وجود مفهومی به نام رکود علمی عضو هیئت‌علمی در ذیل قوانین استخدامی و فرایند تبدیل وضعیت استادان دانشگاه اشاره کرد.

توضیح این که یک عضو هیئت‌علمی در بدو ورود به دانشگاه به‌صورت قراردادی و پیمانی فعالیتش را آغاز می‌کند و متعهد می‌شود حداکثر ظرف مدت پنج سال با انجام فعالیت‌های علمی، آموزشی – پژوهشی و برخورداری از شاخص‌های صلاحیت‌های عمومی، امتیاز لازم برای تبدیل وضعیت به مرحله رسمی آزمایشی را کسب نموده و درخواست تبدیل وضعیت خود را به دانشگاه ارائه کند.

چنانچه عضو هیئت‌علمی در مدت پنج سال موفق به کسب امتیازهای مربوطه نشود، بر اساس قوانین استخدامی اعضای هیئت‌علمی، دانشگاه‌ها می‌توانند قرارداد موجود را تمدید ننموده و به آن خاتمه دهند.

بنابراین قطع همکاری یک عضو هیئت‌علمی موضوع جدیدی به شمار نمی‌رود، بلکه فرایندی رایج در تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است. در این راستا در همه مراحل ارزیابی اعضای هیئت‌علمی، در طول سالیان گذشته، مواردی همچون عدم ارتقای علمی، ابتلا به رکود علمی و داشتن عملکرد و رفتاری خارج از شئون دانشگاهی، جملگی موجب قطع ارتباط کاری با عضو هیئت‌علمی شده است. در نتیجه تمدید و ادامه همکاری اعضای هیئت‌علمی با دانشگاه بدون رعایت موارد ذکرشده امکانپذیر نبوده و اجباری برای دانشگاه‌ها جهت استمرار قرارداد بدون تحقق تعهدات وجود ندارد.

 کمااینکه برای تحصیل دانشجویان نیز به‌گونه‌ای مشابه، قوانین و ضوابط مشخصی وجود دارند. به‌عنوان نمونه، اگر در طول سه نیمسال تحصیلی معدل دروس دانشجویان دوره کارشناسی کمتر از دوازده شود، به‌عنوان دانشجوی مشروطی شناخته شده و بر اساس قوانین آموزشی، دانشگاه ملزم است دوره آموزش وی را خاتمه دهد.

مشابه این وضعیت برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز به شکلی دیگر وجود دارد. نتیجه آن که پذیرفته‌شدن در یک دانشگاه به‌تنهایی موجب ادامه تحصیل یک دانشجو نشده و دانشجویان نیز موظف هستند بر اساس مقررات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی هر دانشگاه دوران تحصیل خود را سپری نمایند، در غیر این صورت تمامی مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های دنیا مطابق مقررات خود، عملکرد دانشجویان را ارزیابی و تصمیمات مقتضی اخذ می‌نمایند.

 قطع همکاری با برخی اساتید به دلایل علمی و آموزشی، این روزها موجب شده تا برخی از اظهارنظرهای غیرکارشناسی در سطح جامعه و خصوصاً در فضای مجازی گسترش یابد. متأسفانه به دنبال طرح اظهارات خلاف واقع، رسانه‌های معاند نیز تلاش نمودند با غوغاسالاری این موضوع مهم را به‌عنوان چالشی برای جامعه دانشگاهی جلوه دهند و با سیاه‌نمایی، موجبات ایجاد یاس و ناامیدی در میان دانشگاهیان را فراهم کرده و اذهان آنان را از پیشرفت‌های علمی کشور منحرف نمایند.

 براین‌اساس تبیین صحیح اقدام‌های صورت‌گرفته توسط بخش‌های مختلف دانشگاه برای همه جامعه دانشگاهی، یکی از مهم‌ترین رسالت‌های دانشگاه گیلان به شمار می‌رود.

این دانشگاه آمادگی دارد تا به هر پرسشی که از سوی جامعه فرهیخته دانشگاهی کشور در مورد موضوع ذکرشده مطرح است، پاسخگو باشد. همچنین دانشگاه گیلان از تمامی اصحاب رسانه درخواست می‌کند تا ضمن خودداری از ایراد اظهارنظرهای شتاب‌زده، نسبت به تعیین صحت مطالب مرتبط، از مسئولان دانشگاه موارد را جویا شوند. در پایان از تمام زحمات دانشگاهیان دانشگاه گیلان که همواره در راستای پیشرفت مستمر و تعالی جامعه فرهیخته دانشگاهیان ایران اسلامی بوده تقدیر و سپاسگزاری نموده و آرزوی توفیق روزافزون و سربلندی برای آنان می‌نماییم.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه