لابی صهیونیستی پشت‌ پرده تصمیمات نگران‌کننده آژانس

جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده است که تصمیمات و مواضع نگران‌کننده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کارکردی جز تأمین نظر لابی صهیونیستی ندارد.

لابی صهیونیستی پشت‌ پرده تصمیمات نگران‌کننده آژانس

به گزارش هشت‌دی به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ نشست فصلی شورای حکام سازمان ملل در حالی برگزار شد که تروئیکای اروپا در بیانیه‌ای مشترک مدعی شد، ایران به تعهدات بیانیه مشترک با آژانس در مارس گذشته پایبند نبوده است.

این ادعا در حالی مطرح شده است که در ۱۴ اسفند سال گذشته مصادف با ۵ مارس ۲۰۲۲، بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل مسائل اختلافی منتشر شد.

در این بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را موظف کرد حداکثر تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ (۲۰ مارس ۲۰۲۲) توضیحات خود درباره پرسش‌های آژانس را ارائه دهد تا آژانس در فرصتی دوهفته‌ای پس از دریافت اطلاعات، آنها را مرور کرده و سؤالات خود را مطرح کند.

انتشار این بیانیه که تلاشی در جهت تداوم پروژه ایران‌هراسی و تکمیل پازل لابی صهیونیستی بود، موجب شد سازمان انرژی اتمی در بیانیه‌ای پاسخ کارشکنی‌های آژانس را بدهد.

پایبندی ایران به بیانیه‌های ۲۶ اوت ۲۰۲۰ و ۵ مارس ۲۰۲۲

سازمان انرژی اتمی در بیانیه‌ای که به‌منظور پاسخ به موارد ادعایی آژانس تدوین کرد، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به طور کامل به تعهدات خود طبق موافقت‌نامه پادمان جامع (INFCIRC/۲۱۴) که آژانس از طریق آن به حفظ دانش خود به‌واسطه یک سازوکار راستی‌آزمایی قوی که در نظام راستی‌آزمایی آژانس از جمله اقدامات نظارتی و مراقبتی (C/S) منحصربه‌فرد در مورد مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد، عمل می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: در راستای همکاری بیشتر با آژانس، ایران موافقت کرد تا در دو نوبت بیانیه‌های مشترک ۲۶ اوت ۲۰۲۰ و ۵ مارس ۲۰۲۲ را منعقد نماید که مفاد آن‌ها به طور کامل توسط جمهوری اسلامی ایران اجرا گردید.

پاسخ به ادعاها درباره سه مکان

سازمان انرژی اتمی همچنین درباره فعالیت هسته‌ای سه مکان ادعایی آژانس اعلام کرد: مکان‌های اشاره شده در گزارش فعلی مدیرکل مبتنی بر ادعاهای مطرح شده توسط طرف ثالث بدنیت – یعنی رژیم صهیونیستی – است که هیچ مبنای حقوقی ندارد. لازم به ذکر است که بر اساس اصول حقوق بین‌الملل “pacta tertiis nec nocent nec prosunt”، به معنای “معاهدات، حق و تکلیف برای طرف ثالث پدید نمی‌آورد” و همچنین ماده ۳۴ از کنوانسیون وین در مورد حقوق معاهدات بین دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی که تصریح می‌کند: “یک معاهده نمی‌تواند بدون رضایت طرف ثالث حقوق و تعهداتی ایجاد کند”، طرف غیرعضو موافقت‌نامه پادمانی بدون پایبندی به این اسناد نمی‌تواند از برخی حقوق و مزایای مندرج در این موافقت‌نامه بهره‌برداری و از آن علیه یک کشور عضو به‌منظور طرح هرگونه ادعا و واردکردن آژانس در تحقیقات بی‌پایان استفاده کند.

مواضع نگران‌کننده آژانس برای تأمین نظر لابی صهیونیستی

موضوع نگران‌کننده‌ای که جمهوری اسلامی ایران همواره درباره مواضع آژانس به آن تأکید کرده و این سازمان بین‌المللی را نسبت به آن هشدار داده است، موضوع تلفیق نمودن تعهدات کشورهای عضو تحت موافقت‌نامه پادمان جامع با تعهدات کشورهای عضو ذیل پروتکل الحاقی است هرچند که این مواضع سیاسی بوده و به‌منظور تأمین نظر لابی صهیونیستی باشد.

ایران مکرراً به آژانس توضیح داده است که ادعاهای آن هیچ مبنای قانونی نداشته و تنها اتهاماتی بی‌پروایانه است. در واقع هیچ ماده هسته‌ای اظهار نشده‌ای در ایران وجود ندارد و ادعای آژانس صرفاً بر اساس اطلاعات نادرست و ساختگی ارائه شده توسط رژیم نامشروع صهیونیستی است که خود دارای سلاح‌های هسته‌ای است.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری کامل خود را فراتر از تعهداتش بر اساس موافقت‌نامه پادمان جامع و پروتکل الحاقی نسبت به آژانس ارائه کرد و تأکید می‌کند که تمامی مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور کامل به آژانس اعلام شده است و نظام راستی‌آزمایی بسیار قوی را پشت سر گذاشته است.

در این میان، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نشان‌دادن حسن‌نیت خود نباید احتمال دخالت دشمنان سرسخت ایران در ارائه اطلاعات نادرست و ساختگی به آژانس و احتمال آلوده ساختن مکان‌ها توسط آنها، آن هم به‌ویژه زمانی که به طور مکرر قصد خود در مختل کردن فعالیت‌های هسته‌ای کاملاً صلح‌آمیز ایران و تلاش برای تضعیف همکاری بین ایران و آژانس را اعلام می‌کنند، نادیده بگیرد.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه