خزر یا کاسپین؟

آیا زمان اصلاح نام نامفهوم و نادرست دریای خزر نرسیده است؟

خزر یا کاسپین؟

به گزارش هشت‌دی حسین بهمنش نوشت: آیا زمان اصلاح نام نامفهوم و نادرست دریای خزر نرسیده است؟ زر: خزرهای ترک‌نژاد، نزدیک به ٢٠ سده پیش از بیابان‌های بی آب آسیای میانه به‌سوی سرزمین‌های باختری کوچ کرده و سرانجام در کرانه‌های باختری دریای مازندران ساکن شدند. این قوم که در طول تاریخ به قومی وحشی مشهورند، در حدود سدهٔ ششم میلادی، حکومت مستقلی به وجود آوردند و کشور خود را خاقانات خزر نامیدند.

خزرها در همان سال‌ها اندک‌اندک به دین یهود در آمدند، و این دین در خاقانات خزر به رسمیت شناخته شد. آنان پس از تشکیل حکومت مستقل و تثبیت آن، هجوم به اقوام همسایه را که اغلب مردمان اسلاو بودند، آغاز کردند.

هرازگاهی نیز خساراتی به بخش‌های شمالی امپراطوری ساسانی وارد می‌آوردند، تا آنکه برای جلوگیری از هجوم گاه‌به‌گاه این اقوام نیمه‌وحشی به دستور کیخسروَ اَنوشِ رَوان دیواری بزرگی در شهر دربند ساخته شد که سنگ‌نبشتهٔ این دستور نیز همچنان بر جاست. تا آنکه در سده‌های ٩ و ١٠ میلادی با حملهٔ اقوام روس خزرها سرزمین‌هایشان را از دست دادند و به‌سوی اروپای شرقی گریختند.

کاسپین: کاسپین، کاسپیا، کاسپیانا، کاسپی که شکل نخستین این نام‌ها، نام شناخته‌شدهٔ کنونی دریای مازندران در جهان است از نام قومی ایرانی‌نژاد گرفته شده که تا ٢٠٠٠ سال پیش از میلاد ساکنان جنوب قفقاز بودند و آغاز هزاره نخست پیش از میلاد به‌سوی سرزمین‌های جنوبی کوچانده شدند.

کاسپ‌ها مردمانی با پوست سپید، موهای روشن و چشمانی کبود بودند. آنان با گذر از منطق کوهستانی شمال گیلان کنونی وارد ایران شکاسپ‌ها به آئین میترا ایمان داشتند. تندیس‌های بی‌شماری از خود بر جای گذاشتند که شمار زیادی از آنها در حفاری‌های تپه‌های املش یافت شده است.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه