هشت‌دی گزارش می‌دهد:

کولاک مسافران در گیلان

استان گیلان در چند روز گذشته و در تعطیلات روزهای پایانی شهریور یک‌بار دیگر شاهد حضور مسافران زیادی بود که این کولاک مسافران اگر درست مدیریت و تدبیر شود باعث خیر و برکت خواهد شد.

کولاک مسافران در گیلان

به گزارش هشت‌دی یکی از نیازهای اساسی هر انسانی مسافرت است به‌طوری‌که سفر به آدمی کمک می‌کند چند ساعتی هم شده دور از زندگی روزمره و دغدغه‌هایی که هر روزه باعث خستگی ذهن می‌شوند، قرار بگیرد. در کنار این تمدد اعصاب، سفر را معدن تجربه هم نامیده‌اند به‌طوری‌که در مثل‌های فارسی گفته شده است که «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی». در هر صورت مسافرت باعث می‌شود در کنار نگرش تازه‌ای به زندگی، مهارت‌های اجتماعی فرد هم تقویت شود.

گیلان داری مواهب طبیعی و بکری است که دارابودن همین مواهب باعث شده همواره این استان سرسبز و بهشت‌گونه جذابیت فراوانی برای عموم مسافران و گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد تا مردمان خسته از روزمرگی‌ها با پیش‌آمدن اولین فرصت این استان را برای مسافرت انتخاب کنند.

در چند روز گذشته و با تعطیلات پیش‌آمده شهریورماه؛ استان گیلان یکبار دیگر شاهد حضور مسافران بود که یقیناً با وجود مهمان‌نوازبودن مردم گیلان علی‌رغم مشکلات زیاد از کمبود جای پارک تا مرغ، نان و… که باعث اسباب زحمت را هم فراهم می‌کند؛ این بار هم همچون گذشته مردمان این دیار با آغوش گرم پذیرای مسافران هستند.

جاور صفاری، رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی گیلان با اشاره به ورود مسافران به این استان، اظهار کرد: با افزایش ورود مسافر به گیلان در روز‌های پایانی تابستان، ترافیک خودروها در ورودی شهر رودبار، محدوده منجیل تا رودبار سنگین و پرحجم است.

رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی گیلان با بیان اینکه از روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور تا امروز ۳۴۷ هزار خودرو وارد استان شده است، از مسافران خواست زمان سفر خود را مدیریت کنند.

صفاری با اشاره به اینکه برای افزایش ایمنی در جاده‌ها، محدودیت ترافیکی هم از ۲۱ شهریور در محورهای مواصلاتی گیلان اعمال شده است، خاطرنشان کرد: این محدودیت امروز و فردا هم از ساعت ۸ صبح تا ۲۴ به اجرا درآمد که در این محدودیت ترافیکی رفت‌وآمد تریلرها و کامیون‌ها به‌استثنای حاملان مواد سوختی و فاسدشدنی ممنوع است.

غلامعلی نیک‌فهم، مدیرکل راهداری و حمل‌‌ونقل جاده‌ای گیلان هم در گفتگو با هشت‌دی به آمار تردد در یک بازه پنج‌روزه از ۱۸ شهریور تا ۲۲ شهریور اشاره کرد و گفت: کل تردد ورودی به استان در این بازه زمانی حدود ۴۳۶ هزار و ۲۸۰ خودرو بوده که این میزان ۷ درصد افزایش نسبت به هفته قبل و ۵۹ درصد افزایش نسبت به دو هفته قبل داشته است و کل تردد خروجی از استان در این بازه زمانی حدود ۴۲۵ هزار و ۳۹۸ خودرو بوده که این میزان نیز ۱۸ درصد افزایش نسبت به هفته قبل و ۳۲ درصد افزایش نسبت به دو هفته قبل داشته است.

نیک‌فهم در ادامه به میزان ورود و خروج خودرو در آستانه آغاز تعطیلات پایان این هفته اشاره و تصریح کرد: در چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲، تردد ورودی به استان حدود ۱۱۸ هزار و ۷۷۵ خودرو بوده که این میزان ۳ درصد افزایش نسبت به روز مشابه هفته قبل و ۸۹ درصد افزایش نسبت به روز مشابه دو هفته قبل داشته و تردد خروجی از استان حدود ۸۴ هزار و ۲۴ خودرو بوده که این میزان ۵ درصد افزایش نسبت به روز مشابه هفته قبل و ۲۷ درصد افزایش نسبت به روز مشابه دو هفته قبل داشته است.

هادی سلیمی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان نیز از پوشش امدادی و ارائه اقلام ضروری به مسافران در محور لوشان به رشت خبر داد و بیان کرد: باتوجه‌به افزایش حجم ورود خودرو به استان که منجر به ترافیک سنگین در محور ورودی به گیلان شده است، نیروهای هلال‌احمر نسبت به ارائه خدمات به مسافران اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای رسمی تاکنون بیش از ۲۱۴ هزار خودرو وارد استان شده‌اند و ارائه خدمات امدادی به بیش از ۱۵ هزار نفر از هم‌وطنان در محور لوشان به رشت صورت پذیرفته است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان، یادآور شد: پوشش امدادی توسط تیم‌های عملیاتی واکنش سریع معاونت امداد و نجات استان و تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر از شهرستان‌های رشت، فومن، شفت و لاهیجان با توان ۷۵ نفر در حال انجام است.

سلیمی اضافه کرد: لجستیک به‌کار گرفته‌شده در این عملیات ۶ دستگاه وانت کمک‌دار، یک دستگاه کامیونت فوسو، چهار دستگاه آمبولانس، دو دستگاه خودرو نجات، دو دستگاه خودرو پشتیبانی سمند و هایلوکس تک‌کابین و سه دستگاه موتورسیکلت است.

وی با بیان اینکه در این عملیات بیش از ۵۰۰۰ آب‌معدنی در بین مسافران توزیع شده است، خاطرنشان کرد: نیروهای امدادی استان تا روان‌شدن ترافیک در کنار مسافران خواهند بود.

مدیرعامل هلال‌احمر گیلان از مردم خواست از مسافرت غیرضروری به استان خودداری کنند و یادآور شد: شماره ۱۱۲ مرکز کنترل هلال‌احمر گیلان به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به حوادث احتمالی است.

در این راستا ولی جهانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان نیز با اشاره به سفرهای تابستانی تعطیلات پایان هفته و اینکه گیلان به جهت قابلیت‌های گردشگری یکی از مقاصد اصلی مسافران و گردشگران است، از تکمیل ۱۰۰ درصدی ظرفیت برخی اماکن اقامتی و گردشگری گیلان خبر داد.

وی در ادامه افزود: ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی شهرستان‌های فومن، ماسوله و قلعه‌رودخان و برخی از شهرستان‌های دیگر گیلان تکمیل شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با تأکید بر لزوم بازرسی از اماکن گردشگری و اقامتی گیلان، تصریح کرد: بازدیدهای نظارتی ویژه توسط بازرسان این مجموعه بر نحوه ارائه خدمات در تأسیسات گردشگری استان به‌ویژه مراکز اقامتی و مجتمع‌های خدماتی‌رفاهی بین‌راهی در حال انجام است و تا پایان تعطیلات پیش‌رو به‌صورت مستمر ادامه دارد.

جهانی با آرزوی سفری خوش برای مسافران و گردشگران در دور پایانی سفر تابستانه، گفت: گیلان دارای ۳ هزار واحد اقامتی، خانه مسافر و هتل‌آپارتمان بوده و ۱۰۰ هزار تخت دارد.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر باتوجه‌به افزایش حضور گردشگران به گیلان مراکز اقامتی رسمی سطح استان شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه‌مسافرها تاکنون با تکمیل ظرفیت ۱۰۰ درصدی مواجه هستند.

اما آنچه در تعطیلات اخیر ملموس بود حجم بالای سفر و حضور مسافران است که گاهی باعث ترافیک ۳۰ کیلومتری در آزادراه قزوین _ رشت شده است.

یا مسافرانی که با بارش باران غافلگیر شدند و زیر پل‌ها را به‌عنوان پناهگاه استفاده کردند.

و اما با این همه سختی‌ها و گاهی تبلیغات سوء که از جامعه ایرانی می‌شود در حالی است که نشان از جریان‌داشتن زندگی است و کولاک مسافران اگر درست مدیریت و تدبیر شود باعث خیر و برکت خواهد شد.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه