کارگردان گیلانی در گفتگو با هشت‌دی مطرح کرد:

ضرورت ذائقه‌شناسی در تولیدات سینمایی

کارگردان گیلانی، گفت: لازم است سینما در قالب صنعت تعریف شود و ذائقه‌شناسی صحیح و حقیقی صورت بگیرد تا بتوانیم سبک و فرهنگ زندگی ایرانی را طبق سلیقه مخاطبان در قالب تولیدات ارائه دهیم.

ضرورت ذائقه‌شناسی در تولیدات سینمایی

به گزارش هشت‌دی سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ مصادف با روز ملی سینما است.

در سال ۱۳۷۹ در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران بود که ۲۱ شهریور ماه به عنوان روز ملی سینما انتخاب شد.

در همین رابطه و با توجه به نقش و جایگاه سینما با «حسین بدرطالعی»، کارگردان گیلانی به گفتگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

حسین بدرطالعی در گفتگو با هشت‌دی با اشاره به جایگاه سینما، اظهار کرد: سینما در ابتدا در قالب سرگرمی موردتوجه قرار گرفت اما به‌مرور مشخص شد که نقش آن فراتر از یک سرگرمی است و تأثیراتی که بر مخاطب می‌گذارد سبب شکل‌گیری سبک زندگی در افراد می‌شود و از یک جایگاه صرفاً سرگرمی به جایگاه تعیین‌کننده در بین مخاطبان مبدل شده است.

وی به نقش مؤثر سینما در یک‌روند صحیح و روبه‌رشد در مخاطب اشاره کرد و گفت: این در حالی اسنت که متأسفانه امروز شاهد فاصله‌گرفتن مخاطبان از سینما هستیم که این مسئله ناشی از ساختارها و رفتارهای شکل‌گرفته در سینما است زیرا معمولاً تولیداتی که در قالب سرگرمی به مخاطب ارائه می‌شود دارای فضایی نامناسب و نامتعارف است و از طرفی دیدگاه روشنفکری حاکم بر سینما حاوی سیاه‌نمایی و منفی‌نگری است.

کارگردان گیلانی تصریح کرد: سینما در ایران فاقد یک‌شکل ساختاری واحد است و برخلاف فضای حاکم بر سینمای جهان در قالب صنعت تعریف نمی‌شود و از طرفی یک اتاق فکر مناسب برای سیاست‌گذاری صحیح در راستای جریان‌سازی در سینمای ما وجود ندارد.

بدرطالعی با اشاره به نقاط قوت و ضعف موجود در سینمای ایران، بیان کرد: به‌ندرت تولیدات خوبی و نمونه‌های موفقی نیز وجود دارد که به علت عدم تبلیغات درست آن طور که بایدوشاید دیده نمی‌شود از طرفی علت انتخاب فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی نیز به علت نگاه سیاسی فارغ از حقیقت‌نگری است.

نیازمند یک ساختار واحد در سینما هستیم

وی ادامه داد: لازم است سینما در قالب صنعت تعریف شود و ذائقه‌شناسی صحیح و حقیقی صورت بگیرد تا بتوانیم سبک و فرهنگ زندگی ایرانی را طبق سلیقه مخاطبان در قالب تولیدات ارائه دهیم.

این فیلمساز گیلانی در پایان خاطرنشان کرد: نیازمند یک ساختار واحد در سینما هستیم تا از پراکندگی و سفارشی عمل‌کردن خارج شویم تا فضایی برای جوانان در این راستا ایجاد شود.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه