رئیس دانشگاه گیلان:

دانشگاه گیلان در جمع ۱۰ دانشگاه برتر وزارت علوم قرار گرفت

رئیس دانشگاه گیلان، گفت: بر اساس جدیدترین رتبه‌بندی وبومتریکس دانشگاه گیلان در جمع ۱۰ دانشگاه برتر وزارت علوم قرار گرفت.

دانشگاه گیلان در جمع ۱۰ دانشگاه برتر وزارت علوم قرار گرفت

به گزارش هشت‌دی  فرید نجفی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه بر اساس جدیدترین رتبه‌بندی وبومتریکس دانشگاه گیلان در جمع ۱۰ دانشگاه برتر وزارت علوم قرار گرفت، اظهار کرد: رتبه‌بندی وبومتریک شاخصی برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی دنیا می‌باشد که توسط مؤسسه تحقیقاتی (CSIC) Consejo Superior de Investigaciones Cientificas در کشور اسپانیا از سال ۲۰۰۴ مشغول به فعالیت می‌باشد. این مؤسسه، هر شش ماه یکبار در ماه‌های ژانویه و جولای وب‌سایت‌های بیش از ۳۱،۰۰۰ دانشگاه و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی را از بین ۲۰۰ کشور جهان مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

وی به معرفی این نظام و چگونگی ساختار آن پرداخت و افزود: سه شاخص مهم و تأثیرگذار در این رتبه‌بندی وجود دارند؛ قابلیت مشاهده دیگران (Visibility) با وزن ۵۰% که شامل مجموع تعداد لینک‌ها و دامنه‌های ارجاع شده مربوط به این لینک‌ها از یک وب‌سایت خارجی به وب‌سایت دانشگاه یا مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی می‌باشد و اطلاعات مربوط به این شاخص از دو پایگاه اطلاعاتی Majestic و Ahrefs استخراج می‌شود.

 رئیس دانشگاه گیلان ادامه داد: شاخص دوم فایل‌های قابل‌دسترسی (Openness) با وزن ۱۰ % شامل تعداد استنادها به نویسندگان برتر است و مرجع دریافت اطلاعات موردنظر موتور جستجوی Google Scholar Citations می‌باشد و شاخص سوم  برتری (Excellence) با وزن ۴۰ % نیز به معنای تعداد مقالات برتری می‌باشد که جزو ۱۰ درصد مقالات با بیشترین میزان ارجاعات در رشته‌های متفاوت است و این اطلاعات نیز از پایگاه سایماگو جمع‌آوری می‌شود.

رئیس دانشگاه گیلان ادامه داد: مطابق شاخص‌های اشاره شده و آخرین نتایج ارزیابی توسط این نظام، دانشگاه گیلان از میان ۳۱ هزار مؤسسه جهانی در رتبه ۱۳۵۹ قرار گرفته است و در بین ۴۴۳ مؤسسه ایرانی نیز موفق به اخذ رتبه ۱۷ گردیده است و براین‌اساس، دانشگاه گیلان در جمع ۱۰ دانشگاه برتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته است.

نجفی در پایان خاطرنشان کرد: از جمله اهداف این رتبه‌بندی ارتقای کیفیت تحقیقات پژوهشگران در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، تشویق دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به تولید و انتشار فعالیت‌های خود به‌صورت محتوای الکترونیکی و ارتقای دسترس‌پذیری عمومی جامعه است و امید می‌رود دانشگاه گیلان نیز در این راستا موفق به کسب موفقیت‌های بیش‌ازپیش گردد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه