تقریظ مقام معظم رهبری بر دو کتاب «اسم تو مصطفی است» و «سرباز روز نهم» رونمایی می‌شود

قرار است به‌زودی از تقریظ مقام معظم رهبری بر دو کتاب «اسم تو مصطفی است» و «سرباز روز نهم» رونمایی شود؛ دو کتابی که به خاطرات زندگی شهید مدافع حرم «مصطفی صدرزاده» از زبان همسر و دوستان و هم‌زمان او پرداخته است.

تقریظ مقام معظم رهبری بر دو کتاب «اسم تو مصطفی است» و «سرباز روز نهم» رونمایی می‌شود

به گزارش هشت‌دی به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا مقام معظم رهبری در چند سال اخیر توجه ویژه‌ای به شهدای مدافع حرم داشته‌اند و در بیانات خویش بارها از این شهدا نام‌برده‌اند.

 شهید مدافع حرم «مصطفی صدرزاده» از آن شهدایی است که رهبری امسال چندین بار نام او را در سخنرانی‌های خود آورده است و از این شهید با عنوان «نمونه برجسته جوان ایرانی مسئولیت‌شناس» ذکر کرده است و ازآنجایی‌که رهبری علاقه فراوانی به کتاب و کتاب‌خوانی دارند، برای دو کتابی که درباره زندگی این شهید به نگارش درآمده، خوانده و تقریظ نوشته‌اند.

 حالا قرار است از تقریظ مقام معظم رهبری بر دو کتاب «اسم تو مصطفی است» و «سرباز روز نهم» رونمایی شود؛ دو کتابی که به خاطرات زندگی شهید مدافع حرم «مصطفی صدرزاده» از زبان همسر و دوستان و هم‌زمان او پرداخته است. در این گزارش سعی داریم تا این دو کتاب را برای مخاطبان خود معرفی کنیم تا یک معرفی اجمالی از شخصیت شهید صدرزاده داشته باشیم.

معرفی کتاب «سرباز روز نهم»

 کتاب «سرباز روز نهم» که به همت گروهی از گردآورنده‌ها (نوید نوروزی، پریسا وزیرلو، محمدمهدی رحیمی، فرزانه مردی و نعیمه منتظری) و توسط انتشارات راه یار منتشر شده، یک بیوگرافی مفصل در مورد زوایای مختلف زندگی مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر انسانی است که بناست الگوی نسل امروزوفردا باشد. این کتاب با مصاحبه‌های مفصل و دقیق با افراد مرتبط با مصطفی صدرزاده، به‌خوبی مخاطب را با مسیر شهید مصطفی صدرزاده شدنِ آشنا می‌کند. مصاحبه‌هایی از خانواده و فامیل و دوست، رفیق، هم مسجدی، هم‌پایگاهی و هم هیئتی تا هم‌رزمان جنگ در سوریه؛ در این کتاب مشخصه‌های زندگی، به‌خصوص زندگی اجتماعی شهید صدرزاده، برجسته و جزئی ضروری از روند رشد معنوی شهید صدرزاده مطرح می‌شود.

 این کتاب همان گونه که در مقدمه آورده است و مدعی است که: «خواسته لایه‌های پنهان معضلات و مشکلات را بگوید؛ چه اینکه زندگی مصطفی و زمانه‌اش ظرفیت این را دارد که بگوید کار فرهنگی وقفی، شدنی است و استوارتر از شبه کارهای نفتی و دولتی. زندگی‌اش این ظرفیت را دارد که معطل دستورالعمل‌های خشک و بی‌روح نماند که این نوع زندگی حیات‌بخش است. روح مبارزه‌اش نشان می‌دهد که در عین قبول‌کردن ساختار و نظام، می‌تواند منتقد و مؤدب باشد.»

شرح رشادت‌ها و شخصیت شهید

 در مقایسه این کتاب با کتاب «اسم تو مصطفی است» می‌توان گفت ورود کتاب «سرباز روز نهم» به مسائل خانوادگی و روابط مصطفی با همسرش، در سطح بسیار نازل‌تری است. کتاب «اسم تو مصطفی است» از زاویه نگاه همسر یک مجاهد و رزمنده و بر محور محبت بین مصطفی و همسرش به نگارش درآمده، درحالی‌که کتاب «سرباز روز نهم»، قصد ورود به جزئیات خانوادگی را ندارد و می‌خواهد نگاه جامع‌تری به شخصیت شهید داشته تا جایی که ظرفیت الگوبرداری بیشتر و قوی‌تری داشته باشد.

 مصطفی صدرزاده در سیر تربیتی‌اش از انسان‌های مختلفی اثر پذیرفته است که در لابه‌لای خاطرات کتاب نشانی از آن اثرات قابل‌مشاهده است؛ از پدر و پدرخانم و دایی و حاج‌آقای بهرامی، فرمانده پایگاه الغدیر و به‌نوعی مرشد تربیتی مسجد و محله، تا سید بطحائی، استاد حوزه علمیه مصطفی و مسعود نعمتی، هم‌رزمی که با هم از آشپزخانه فرار می‌کنند و به یک گروه مجاهد عراقی می‌پیوندند.

 از نقاط برجسته و قابل‌استفاده این کتاب، ترسیم تلاش‌های مصطفی و دوستان هم مسجدی و هم پایگاهی او برای هر آن چیزی است که در موردش احساس تکلیف کنند. کتاب سرباز روز نهم، شکل‌گیری و رشد و ثمردهی نمونه‌هایی از «هسته‌های مقاومت» را به‌خوبی نشانمان می‌دهد. هم جایی که مصطفی در پایگاه بسیج الغدیر مسئولیت می‌گیرد و یا برای ساخت مسجد امیرالمؤمنین علیه‌السلام تلاش می‌کند و هم جایی که پایگاه امام روح‌الله و هیئت حضرت ابوالفضل علیهم‌السلام را تأسیس می‌کند.

زوایای روایت نشده جنگ سوریه

 تلاش مصطفی از سال ۱۳۹۲ که با ده‌ها ترفند پایش را به سوریه باز می‌کند و ظرف دو سال از چهره‌های محبوب و مؤثر مدافعان حرم می‌شود در این کتاب به‌خوبی مشهود است و یکی از نقاط قوت این کتاب همین‌ها، یعنی بخش‌های مربوط به جنگ سوریه است. مصاحبه با رزمندگان متعددی که با شهید صدرزاده ارتباط داشتند و توضیح دقیق مناطق جنگی و جنگ‌زده، همچنین شرح عملیات مختلف، باعث شده که این بخش کتاب علاوه بر اینکه مربوط به رزمندگی مصطفی صدرزاده باشد، روایت دقیقی از برخی زوایای روایت نشده جنگ سوریه شود.

 در این کتاب سعی شده شهید و زندگی‌اش را آن‌طور که می‌تواند در میدان زندگی اجتماعی مردم الگو شود نشان دهد. برای نمونه، یکی از مفاهیم کلیدی در زندگی مصطفی صدرزاده، مربوط به زمانی است که مصطفی بعد از مجروحیت‌های متعدد و قرارگرفتن در موقعیت‌هایی که تا آستانه شهادت پیش رفته، دچار این سؤال می‌شود که «چرا شهید نمی‌شود؟». این کتاب، سؤال را خوب می‌پروراند و پاسخ دقیق و ظریفی از زبان خود مصطفی بیان می‌کند: چون هدفش شهادت بوده!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه