سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان:

تجربه موفق همگرایی در نقش‌آفرینی کشورها می‌تواند تاثیرگذار باشد

سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان، گفت: تجربه موفق همگرایی در نقش‌آفرینی کشورها می‌تواند تاثیرگذار باشد و دانشگاه‌ در این میان نقش حلقه اتصال را برعهده دارد و کشورهایی می‌توانند موفق باشند که بین این حلقه‌ها پیوست و همگرایی لازم را در حوزه‌های مختلف برقرار کنند.

تجربه موفق همگرایی در نقش‌آفرینی کشورها می‌تواند تاثیرگذار باشد

به گزارش هشت‌دی محمد جلایی در نشست سالانه اعضای ایرانی اتحادیه دانشگاه‌های دولتی و مراکز تحقیقاتی کشورهای حاشیه دریای خزر در تالار حکمت دانشگاه گیلان با اشاره به ظرفیت بالای کشورهای عضو این اتحادیه، اظهار کرد: با توجه به وجود ریشه‌های تاریخی در منطقه قفقاز این تعاملات ابتدا دارای ریشه فرهنگی و سپس اقتصادی است.

وی به تشکیل اتحادیه گمرکی اوراسیا پس از دوران پسا‌شوروی اشاره کرد و گفت: اتحادیه گمرکی اوراسیا یکی از محوری‌ترین و موفق‌ترین و با قدمتی تاریخی است که این مسئله اهمیت آن را چند برابر می‌کند.

سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان تصریح کرد: این تجربه موفق همگرایی در نقش‌آفرینی کشورها می‌تواند تاثیرگذار باشد و دانشگاه‌ در این میان نقش حلقه اتصال را برعهده دارد لذا با توجه به مسئله جهانی قدرت و‌ کسب منافع، کشورهایی می‌توانند موفق باشند که بین این حلقه‌ها پیوست و همگرایی لازم را در حوزه‌های مختلف برقرار کنند.

جلایی بیان کرد: در حوزه کریدوری و احیای جاده ابریشم و نیاز مبرم چین به انرژی به عنوان قدرت اول جهان، این کشور نسبت به مشارکت در این اتحادیه راغب است که ظرفیت‌های خوبی در این راستا وجود دارد.

وی ادامه داد: بالغ بر  هفت هزار و ۵۰۰ قلم کالا در حوزه تبادلات تجاری قابل شناسایی است که این ظرفیت در سه استان گیلان، مازندران و گلستان به علت مسیر ریلی وجود دارد که استان گیلان حدود ۳۰ درصد از این مبادلات را به خود اختصاص می‌دهد.

سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان به نهاده‌های دامی به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه واردات اشاره و عنوان کرد: در این حوزه سال گذشته حدود ۱۷ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم لذا انتظار آنان در حوزه مرکبات، صیفی‌جات و محصولات گلخانه‌ای بوده در حالی که در حوزه تبادلات صنعتی، تجهیزات پزشکی و … فرصت بسیار خوبی فراهم شده است.

جلایی با اشاره به چالش‌های موجود در این راستا اظهار کرد: در حوزه امنیتی، گمرک و در بخش صادرات مشکلاتی وجود دارد و در بخش ریلی و‌ جاده‌ای نیز علی‌رغم ضعف زیرساخت‌ها، پیشرفت‌های حاصل شده است.

وی افزود: در مناطق مختلف گیلان حدود ۱۷ نقطه بندری وجود دارد که نیازمند تجهیزات است تا با وجود تنوع کالاهای تبادلاتی در آینده نزدیک شاهد گسترش و ارتقا تجاری باشیم.

سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان در پایان خاطرنشان کرد: نقش و جایگاه قوه‌ مقننه و مجریه در بهره‌گیری از این ظرفیت توسط دانشگاه‌ها بسیار مهم است تا با توجه به اشتراکات تاریخی و فرهنگی موجود در اینده شاهد رونق چشمگیر در تمامی عرصه‌ها باشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه