کاهش قیمت بازار مسکن در دوماه آینده/ مردم چشم انتظار روند نزولی قیمت ها

بررسی‌ها حاکی از کاهش قیمت ارز و اقدامات خوب وزارت راه و شهرسازی و آثار آن بر روند کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن و نهایتا کنترل تورم مسکن است.

کاهش قیمت بازار مسکن در دوماه آینده/ مردم چشم انتظار روند نزولی قیمت ها

به گزارش هشت‌دی به نقل از  شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ هیجانات ماه‌های اخیر بازار مسکن به‌وضوح فروکش کرده است. مشاوران املاک می‌گویند که به‌تدریج حجم فایل‌هایی که با تخفیف ارائه می‌شوند در حال افزایش است و انتظار می‌رود در ماه‌های محرم و صفر میزان عرضه به‌مراتب بیش از تقاضای واقعی بازار باشد تا جایی که نرخ‌های پیشنهادی فروش آپارتمان در شهرهای اطراف تهران نیز تا ۳۰ درصد کاهشی شده و در بسیاری موارد به محدوده ۹۰۰ میلیون تومان نیز رسیده است.

آثار تغییرات مثبت نرخ ارز بر بازار مسکن

مهم‌ترین معیار سنجش نوسان قیمت‌ها در شرایط کنونی اقتصاد ما، تغییرات نرخ ارز است. دیروز در مرکز مبادله ایران به‌عنوان مرجع رسمی مبادلات و کشف نرخ ارز، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۲ هزار و ۱۲۴ تومان و نرخ حواله دلار نیز به ۳۸ هزار و ۲۹۵ تومان رسید که نسبت به‌روز کاری قبل، کاهشی بود. قیمت اسکناس و حواله یورو و درهم امارات هم روند کاهشی را نشان داد و نسبت به دو روز قبل، عقب‌نشینی کرد.

علاوه بر مواردی همچون خبرهای مثبت سیاسی و چشم‌انداز کاهشی نرخ ارز، برخی عوامل به طور خاص روی کاهش قیمت در بازار مسکن دخیل بوده‌اند. یکی از این موارد، اهتمام دولت به اخذ مالیات بر خانه‌های خالی بوده که برخی صاحبخانه‌ها را به این نتیجه رسانده باید برای عرضه خانه خود در بازار فکری کند.

برخورد جدی با بنگاه‌های املاک غیرمجاز

یک عامل مهم دیگر، برخورد جدی با بنگاه‌های املاک غیرمجاز بود که خود به تنور قیمت‌ها می‌دمیدند. در همین زمینه یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت، برخورد با بنگاه‌ها و مشاوران املاک غیرمجاز بوده که در یک ماه اخیر آغاز شده است.

به‌عنوان‌مثال و به گفته مسئولان، دو هزار و ۶۰۰ بنگاه املاک بدون مجوز تاکنون در شهر جدید پردیس شناسایی شده که پس از برخورد و پلمب آنها آرامش نسبی به این بازار برگشته و قیمت‌ها از رقم‌هایی از ۲۰۰ تا ۵۰۰ و حتی ۸۰۰ میلیون تومان نیز کاهش داشته که نشان از واکنش مثبت بازار به این اقدام دولت بوده است. این برخوردها در سایر شهرها نیز در حال انجام است که می‌تواند به کاهش بیشتر قیمت‌ها نیز بینجامد.

با ۶۰۰ میلیون تومان در مهر شهر می‌شود خانه خرید

بررسی‌ها نشان می‌دهد واحدهای مسکن مهرشهر جدید پرند که تا پیش‌ازاین در محدوده ۱.۵ میلیارد تومان بوده به محدوده ۱.۱ میلیارد تومان رسیده و آپارتمان‌هایی که بین ۱.۳ تا ۱.۴ میلیارد تومان فروخته می‌شد به یک میلیارد تومان و کمتر کاهش‌یافته است. آن طور که واسطه‌های ملکی در پرند می‌گویند با نقدینگی حدود ۶۰۰ میلیون تومان نیز می‌توان در این شهر زمین خریداری کرد.

بازار مسکن در شهر جدید پرند از ریزش قیمت مسکن مصون نمانده و همین مسئله به ایجاد انتظارات کاهشی و رکود معاملات انجامیده است؛ موضوعی که چندان به مذاق دلالان و سفته‌بازان خوش نیامده و از رکود معاملات گله‌مند هستند.

افزایش وام مسکن به ۹۶۰ میلیون تومان

لازم به توضیح است تا پیش‌ از این وام خرید مسکن که در تهران ۴۸۰ میلیون تومان بود به ۹۶۰ میلیون تومان و در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر به ۸۰۰ میلیون تومان و در سایر مناطق شهری به ۶۴۰  میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

برخی مشاوران املاک در مناطق شمالی تهران از ریزش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت‌های پیشنهادی خبر می‌دهند. فروشندگانی که نیاز به نقدینگی دارند قیمت‌ها را تا بیش از ۳۰ درصد کاهش داده‌اند.

برآورد کلی از بازار مسکن در پایتخت گویای آن است که انتظارات افزایشی به طور کامل از بازار محو شده است. اما چالشی بین دو طرف عرضه و تقاضا دیده می‌شود که ممکن است فرایند رونق معاملات را به تعویق بیندازد. به نظر می‌رسد بازار برای  پذیرش کاهش قیمت نیاز به یک دوره استراحت همراه با رکود معاملات دارد. این  می‌تواند فروشندگان بالقوه را مجاب به پایین  آوردن قیمت کند و ریزش بیشتری در بازار اتفاق بیفتد.

به گزارش راه دانا؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه بر نبود تقاضای مصرفی، تقاضای سرمایه‌گذاری نیز از بازار مسکن شهر  تهران کنار کشیده است.

یکی دیگر از موضوعاتی که می‌تواند حداقل سه ماه دیگر به رکود بازار مسکن بیفزاید نزدیک‌شدن به ماه‌های محرم و صفر است که از ۲۳ روز دیگر آغاز می‌شود. در حال حاضر کنشگران بازار ملک معاملات را معلق کرده‌اند و این در حالی است که ماه‌های محرم و صفر معمولاً بازار ملک کساد می‌شود؛ بنابراین احتمالاً تا سه ماه دیگر نمی‌توان انتظار رونق چندانی در بازار املاک را داشت.

در این شرایط نگاه‌ها به سمت طرح نهضت ملی مسکن دوخته شده که از ابتدای دولت سیزدهم مطرح شده و قرار است با ساخت ۴ میلیون مسکن، بخشی زیادی از خانواده‌ها را صاحب سرپناه کند و یا حداقل با افزایش عرضه مسکن، رشد افسارگسیخته قیمت مسکن و اجاره‌بها را کنترل کند.

ساخت خانه‌های یک‌طبقه حیاط‌دار با اعطای زمین رایگان

یکی از محورهایی که در طرح نهضت ملی مسکن مطرح است، ساخت خانه‌های یک‌طبقه حیاط‌دار است. کارشناسان معتقدند این شیوه ساخت سرعت تکمیل واحدها را افزایش داده و باتوجه‌به نیاز فعلی کشور به عرضه مسکن و تورم موجود، نقش زیادی در کاهش قیمت تمام شده و افزایش دسترسی خانواده‌ها به مسکن خواهد داشت.

چندی پیش ابوالفضل نوروزی، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، اعلام کرد: حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در مرحله ساخت و انجام عملیات اجرایی در قالب نهضت ملی مسکن قرار دارد که از این میزان حدود ۷۰۰ هزار واحد مربوط به ۲ سال اخیر است، در این پروژه‌ها متقاضی شناسایی، اراضی تأمین و عملیات اجرایی آغاز شده است.

وی اضافه کرد: از میان این ۷۰۰ هزار واحد، ۵۵۰ هزار واحد به‌صورت انبوه‌سازی با پیمانکاران است و همچنین حدود ۱۴۰ هزار واحد نیز به شکل خود مالکی توسط مردم با تخصیص اراضی به آنها در حال انجام است.

به گفته نوروزی هرجایی که امکان تأمین زمین وجود دارد و در شورای‌عالی معماری شهرسازی و معماری مصوب شود، خانه یک‌طبقه حیاط‌دار احداث می‌شود. در حال حاضر به ۱۳۶ هزار متقاضی زمین تخصیص‌یافته است تا خانه‌های یک‌طبقه حیاط‌دار بسازند.

پرند، پردیس و هشتگرد پیشرو در ریزش قیمت مسکن

به گزارش راه دانا؛ آنچه در حال حاضر اهمیت دارد ریزش قیمت‌های پیشنهادی مسکن در شهرهای پرند، پردیس و هشتگرد است که بسیاری از خانوارها را نسبت به خرید مسکن امیدوار کرده است. برخی مشاوران املاک معتقدند که ادامه بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی می‌تواند به کاهش بیشتر قیمت مسکن منجر شود.

همچنین خبرهای مثبت سیاسی، آزاد‌سازی منابع بلوکه‌شده ایران، بازگشایی سفارت عربستان و ازسرگیری روابط ایران با کشورهای منطقه از دلایل دیگری است که کاهش قیمت طلا و سکه، ارز، خودرو و مسکن در روزهای اخیر بوده است.

نباید از نقش سیاست‌های مهم دولت و مجلس در زمینه تصویب مالیات بر عایدی سرمایه هم غافل شد. این پایه مالیاتی درصورتی‌که مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم خود درباره معافیت مالیاتی مناطق آزاد و تعدیل نرخ مالیات بر عایدی با تورم را اصلاح کند، می‌تواند به استمرار روند کاهشی قیمت‌ها کمک کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه