عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد:

پالایشگاه های فراسرزمینی دروازه ورود ایران به صادرات عظیم نفتی

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایجاد ارتباط ایران با ونزوئلا و ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی در این کشور را عامل تأثیرگذار در افزایش صادرات نفت ایران معرفی کرد.

پالایشگاه های فراسرزمینی دروازه ورود ایران به صادرات عظیم نفتی

پرویز محمد نژاد قاضی محله عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا، درباره شکسته شدن رکورد صادرات نفت ایران و تاثیر برقراری ارتباط ایران با ونزوئلا و ایجاد پالایشگاه های فراسرزمینی گفت: همیشه یکی از آرزوهای ما این بود که برای کاهش معضلات اجتماعی از شدت مشکلات اقتصادی بکاهیم و یکی از راه های برون رفت از مشکلات اقتصادی ایجاد درآمد بیشتر برای کشور است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از منابع درآمدی ما از دیرباز نفت و گاز و میعانات گازی بوده است، خاطرنشان کرد: اما به نحو شایسته از این منابع استفاده نکرده ایم و شاید دلیل آن این بوده که خیلی از کارشناسان معتقد بوده اند نفت و گاز جز منابع ملی است و باید برای آیندگان بماند در حالی که این عقیده فکر پخته ای نبوده است. دنیای فعلی دنیای تبدیل است و ما باید منابعمان را وسایل مورد نیاز خود تبدیل کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه توضیح داد: از زمانی که نفت و میعانات گازی در جهان مورد توجه قرار گرفت کشور ما هم از این حیث مورد اهمیت قرار گرفت و متوجه شدیم صادرات نفت می تواند درآمد ایجاد کند و تبدیل به صنعت روز دنیا شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: با محدودیت برای خودمان در استفاده از این منابع نفت و گاز به کشور آسیب زده ایم در حالی که ما باید به صادرات بیندیشیم. از ابتدای انقلاب تحریم بوده ایم و هنوز هم هستیم و در این شرایط به صادرات و ارز آوری فکر نکنیم در واقع خودمان را کشته ایم.

دولت سیزدهم رکورد صادرات نفت را شکست

وی در ادامه بیان کرد: اخیرا دولت موفق شده که رکورد صادرات نفت را بشکند. در حوزه برق اگر هم اکنون منابع انرژی برق را داشته ایم به یکی از منابع درآمدی بالای ما تبدیل می شود ولی تراز منفی نمی گذارد که در این حوزه وارد شویم.

قاضی محله خاطرنشان کرد: در حوزه گاز در حال حاضر بیشترین مشتریان در منطقه و فرامنطقه درصدد هستند از ما گاز بخرند ولی در حوزه نفت این بستر فراهم نیست افزود: ارتباطات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایران با کشورهای منطقه توسط دولت فعلی ایجاد شده است که این اقدام دروازه ورود به صادرات است. ایجاد ارتباط با ونزوئلا یک اقدام بسیار مناسب است.

به گفته این مقام مسئول؛ سال ۱۴۰۰ کمیسیون انرژی به این موضوع فکر می‌کرد که چطور از طریق پالایشگاه‌های فراسرزمینی برای صادرات محصولات خودمان استفاده کنیم تا صادرا نفت را برای ما راحت‌تر کند. با پالایشگاه های فراسرزمینی می‌توانیم دروازه کشورهای هدف را به روی خود راحت‌تر باز کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: نظام تشکیلاتی اداری کشور ما به نحوی طراحی شده است که بخش اعظم آن دست و پاگیر است و اگر مدیران ما ریسک پذیری دهه اول تا دوم انقلاب را ندارند به دلیل همین ساختار و بروکراسی اداری پیچیده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: گسترش روابط با کشور ونزوئلا اتفاق افتاد، پالایشگاه‌های فرا سرزمینی در این کشورها ایجاد شد، ایران سهامدار این پالایشگاه‌ها شد و اقدام به صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان به این شرکت‌ها کرد و با این اقدام گامی موثر و رو به جلو برای صادرات نفت برداشتیم.

محمد نژاد قاضی محله در ادامه با اشاره به اینکه با این اقدام ما به بازارهای بین‌المللی ورود کردیم و صادرات ما بیشتر شد، گفت: در صورتی که قبلا صادرات نفت ما به درهای بسته می‌خورد و با مشکلات و مشقات فراوانی انجام می‌شد. مشکلات مسیر بازاریابی، کنترل، تحویل و غیره در بنادر مختلف دنیا تحت رصد بوده‌اند و به همین دلیل برای ما مانع ایجاد می‌کردند، تا بتوانیم اقدام به صادرات نفت خود کنیم ولی دولت با اقدامات متعدد خود از جمله بازارسازی‌های متنوع مثل ارتباط با ونزوئلا و کشورهای آمریکای لاتین اقداماتی را انجام داد تا ما بتوانیم به صادرات نفت خود ادامه دهیم.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: ایجاد این بازارهای جدید از جمله ونزوئلا گامی مهم برای صادرات نفت ایران است. غالب ارتباط هایی که با کشورهای خارجی برقرار شد منجر به ایجاد رابطه با آنها و صادرات نفت به این کشورها شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: هدف ما ایجاد بازار در کشورهای منطقه و فرامنطقه بود که برای ما این عامل محقق شد. تا چندی بعد ما پیشرفت بسیاری بیشتری خواهیم کرد و اگر این اقدام صورت نمی گرفت در حوزه منابع مالی کشور با مشکل مواجه می شدیم. تنها راه برون رفت از هزینه های کشور ایجاد این درآمدها است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه