در شورای هماهنگی مدیران‌کل آموزش و پرورش گیلان مطرح شد؛

لزوم هم‌گرایی و پرهیز از حرکت‌های جزیره‌ای در برنامه‌های فرهنگی

رئیس دانشگاه فرهنگیان طرح‌ریزی برنامه‌های تحولی مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش را در اولویت دانست و گفت: در برنامه‌های فرهنگی هم‌فکری و جلوگیری از حرکت‌های جزیره‌ای قابل توجه است.

لزوم هم‌گرایی و پرهیز از حرکت‌های جزیره‌ای در برنامه‌های فرهنگی

به گزارش هشت‌دی ششمین نشست هماهنگی مدیران اداره‌های آموزش و پرورش استان گیلان با ریل‌گذاری برنامه‌ها مبتنی بر سیاست‌های کلان نظام و وزارت آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت کشور، برگزار‌ شد.

اشتراک‌گذاری تجربه‌ها مورد اهمیت است

سید‌جلیل میرعظیمی مدیر‌کل کانون پرورش فکری استان گیلان در این هم‌نشینی فرهنگی، به روند رو‌به‌رشد همکاری‌ها اشاره و با خاطر‌نشان‌کردن سیاست‌های آموزش و پرورش و رویکرد مبتنی بر هم‌گرایی و هم‌افزایی، اظهار‌کرد: فراهم‌سازی بستر‌های لازم برای کارورزی و تجربه‌اندوزی نو‌معلمان و کارکنان مجموعه‌های فرهنگی استان در مراکز فرهنگی هنری، از عرصه‌های نقش‌آفرینی کانون پرورش فکری در این زمینه‌است.

وی با مهم‌برشمردن نقش فعالیت‌های کتاب‌محور و قصه‌گویی در ارائه آموزه‌ها به دانش‌آموزان، اظهار‌کرد: به اشتراک‌گذاری تجربه‌های کانون در این زمینه‌ها از جمله حرکت‌ سازنده‌ای است که مورد استقبال قرار‌ دارد.

مدیر‌کل کانون پرورش فکری گیلان هم‌چنین به نیاز‌های کانون در زمینه تعمیر و تجهیز فضاهای آموزشی پرداخت و خواستار همراهی مجموعه‌های فرهنگی در ایجاد پل‌های ارتباط با خیّران شد.

وی در همین‌حال از روند تکمیل مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان خمام سخن‌ به‌میان‌ آورد و ابراز امیدواری‌کرد که این مهم تا هفته دولت سال ۱۴۰۲ محقق‌شود.

سید‌جلیل میرعظیمی به ضرورت اجرای ویژه‌برنامه و مهرواره‌های مشترک اشاره و پیشنهاد‌کرد تا در سایه نشست‌های کارشناسی، بستر‌های افزایش برنامه‌های تعاملی فراهم‌شود.

تسهیل در امضای قرارداد واگذاری مجموعه آموزشی تحت‌مدیریت آموزش و پرورش جهت فعالیت کانون پرورش فکری آستانه اشرفیه، بهره‌گیری کانون زبان استان گیلان از فضا‌های آموزشی مدارس و فراهم‌سازی فرصت استقرار مرکز سیار روستایی کانون زیاز در پارکینگ مجتمع آموزشی امام علی(ع) بخش رحیم‌آباد شهرستان رودسر، ازدیگر خواسته‌های کانون استان گیلان بود که در صحبت‌های میرعظیمی به آن اشاره‌ شد.

تقویت‌ هویت‌ملی در اولویت باشد

محمد‌ فائزی مدیر‌کل آموزش و پرورش گیلان هم تاکید وزیر این مجموعه بر لزوم هم‌گرایی را نقطه آغاز سخنان خود قرار‌داد و با یادآورشدن سیاست‌های دستگاه متولی تعلیم و تربیت کشور بر پرهیز از تمرکز‌گرایی و اگذاری بخشی از تصمیم‌گیری‌ها به استان‌ها، گفت: این امر به بومی‌سازی برنامه‌ها و کیفیت‌بخشی به فعالیت‌ها کمک‌می‌کند.

وی هم‌چنین از اهمیت برگزاری جلسه مدیران اداره‌های آموزش و پرورش سخن‌گفت و با تبیین این موضوع‌ که برآیند این نشست‌ها برطرف‌سازی موانع و ارایه‌راهکار‌ها است، افزود: بر همین اساس نیز از دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات اعضای شورا بهره‌مند خواهیم‌شد.

مدیر‌کل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به برخی از موضوع‌های محوری اظهار‌کرد: توسعه زیرساخت‌ها، عدالت آموزشی و تقویت مدارس دولتی، بازطراحی نظام رصد شایستگی‌های معلمان، به‌کارگیری مدیران متعهد و انقلابی، از اهم موارد محسوب‌می‌شود.

فائزی دراین میان، بازنگری کتاب‌های درسی و گسترش مدارس فنی‌وحرفه‌ای را مهم دانست و تصریح‌کرد: تقویت هویت ملی نیز از جایگاه ممتازی برخوردار است و بر همین اساس، نیاز‌مند تلاش مضاعف برای ایجاد حس تعلق به ایران اسلامی و احساس عزت‌مندی افراد جامعه به ویژه دانش‌آموزان هستیم.

وی هم‌چنین از ضرورت بهره‌گیری از فضا‌های آموزشی دستگاه‌های فرهنگی سخن‌گفت و از پیشنهاد‌های مدیر‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، استقبال‌ و برتعهد آموزش و پرورش استان در این زمینه تاکید‌کرد.

مجید‌ دقیق مدیر‌‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گیلان هم صحبت‌های خود را با قدردانی مسئولان عضو این شورا آغاز‌کرد و با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در ارتباط با ضرورت مهارت‌آموزی به نسل کودک و نوجوان گفت: ضروری است برای نیل به این اهداف، افتتاح، تعمیر و تجهیز هنر‌ستان‌ها مورد توجه ویژه قرارداشته‌باشد.

وی در ادامه به تشریح اقدامات مجموعه تحت مدیریت خود در زمینه توسعه، تعمیر و تجهیز فضا‌های آموزشی در استان پرداخت و از همراهی خیّران مدرسه‌ساز در پیش‌برد برنامه‌ها سخن‌به‌میان‌آورد.

مدیر‌‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گیلان در همین‌حال از ضرورت بهره‌گیری از اعتبار پژوهشی دستگاه‌ها برای نیاز‌سنجی، برنامه‌ریزی و ترسیم چشم‌انداز برنامه‌ها صحبت‌کرد و با بیان‌این‌که حرکت‌ در این مسیر، به نتیجه‌بخشی طرح‌های فرهنگی و عمرانی منجر‌می‌شود، بر لزوم تمرکز افزون‌تر بر این مهم تاکید‌کرد.

پیگیری طرح مولد‌سازی و استفاده بهینه از منابع، دنبال‌کردن امور حقوقی و دعوت از دستگاه‌های عضو این شورا جهت همراه‌سازی کارکنان و مخاطبان در اردوی جهادی «شهید روح‌الله عجمیان» و رنگ‌آمیزی ۳۵۰ فضای آموزشی، پایان‌بخش سخنان مدیر‌‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گیلان در این نشست بود.

لزوم هم‌گرایی و پرهیز از حرکت‌های جزیره‌ای

ایرج شاکری‌نیا رئیس دانشگاه فرهنگیان هم این نشست‌ها را بستری برای هم‌فکری، هم‌دلی و جلوگیری از آسیب‌های حرکت‌های جزیره‌ای خواند و به تشریح برنامه‌ها و طرح مطاللات پرداخت.

وی در همین زمینه به کارکرد‌ شورا‌های فرهنگی، اداری، آموزشی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان اشاره‌کرد و ضمن خاطر‌نشان‌کردن برنامه‌های این شورا‌ها در تعامل با دستگاه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی گفت: توسعه و تجهیز فضا‌های آموزشی، کیفیت‌بخشی به برنامه‌های فرهنگی و پژوهشی، از جمله این اهداف به‌شمار‌می‌رود.

شاکری‌نیا‌ در ادامه، برطرف‌سازی کمبود فضا‌های آموزشی در شهرستان‌های رشت، فومن و رودسر و تربیت معلمان شایسته را در دستور‌کار خواند و با اشاره به تعامل با آموزش و پرورش، نوسازی مدارس و کانون پرورش فکری گفت: معرفی دانشجو‌معلمان برای طی‌کردن دوره‌های کارورزی در مراکز فرهنگی کانون، مد‌نظر قرار‌دارد.

وی طرح‌ریزی برنامه‌های تحولی مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش را در اولویت دانست و بر همراهی این دانشگاه با دیگر اعضای شورای هماهنگی اداره‌های آموزش و پرورش استان گیلان تاکید‌کرد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه