حسن کربلایی

سلام بر جهاد سازندگی

انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ پیروز شد. کشور ایران در آن زمان جزء کشورهای جهان سوم و بسیار عقب افتاده بود که امام خمینی(ره) در ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ فرمان تأسیس جهاد سازندگی را صادر فرمودند.

سلام بر جهاد سازندگی

هشت‌دی: انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ پیروز شد. کشور ایران در آن زمان جزء کشورهای جهان سوم و بسیار عقب افتاده بود که امام خمینی(ره) در ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ فرمان تأسیس جهاد سازندگی را صادر فرمودند.

راه برای رفتن به روستا وجود نداشت، کمیته‌راه شکل گرفت. در روستا بهداشت و درمان و آب بهداشتی نبود بنابراین کمیته بهداشت شکل گرفت. ساخت درمانگاه و حمام روستایی و بهداشتی‌کردن آب‌ها را آغاز نمود.

آموزش روستاییان به روش‌های نوین کشاورزی در قالب کمیته کشاورزی شکل گرفت. ساخت مسجد، کتابخانه، مدرسه و کارهای فرهنگی از وظایف کمیته فرهنگی بود. اغلب روستاهای ایران دارای برق نبودند لذا کمیته برق ایجاد شد. حفظ و نگهداری حیوانات گوشتی و گسترش تولید گوشت مهم بود. پس کمیته دام شکل گرفت.

سال ۱۳۵۹ صدام به کشور ما حمله کرد، جهاد سازندگی وارد منطقه شد، دستگاه‌های راه‌سازی راهی مناطق عملیاتی شده و گردان‌های مهندسی جهاد شکل گرفت.

ساخت پل، سد، راه، پت، تولید برق، ساخت سنگرهای جمعی، ساخت بیمارستان‌های صحرایی، جابه‌جایی کمک‌های مردمی از شهرها و روستاها و انتقال به مناطق جنگی، ایجاد تعمیرگاه ماشین آلات سبک و سنگین، ایجاد آشپزخانه‌های بزرگ، تدارک و تولید نان برای رزمندگان، تولید یخ و یک دنیا کارهای دیگر طی هشت سال جنگ تحمیلی و سپس بازسازی مناطق جنگی و ساخت خانه برای روستاییان در سراسر کشور علی‌الخصوص مناطق جنگی و محروم از وظایف جهاد سازندگی بود.

و جهاد سازندگی در حوادث غیرمترقبه حضوری فعال داشت.

در یک تصمیم، جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی ادغام شد.

سالگرد تأسیس جهاد سازندگی بر جهادگران مبارک باد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه